Ariterm bequem 20D reservdelar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Ariterm bequem 20D reservdelar

Inlägg av annord »

Hej

Om man ska ha lite reservdelar hemma till pannan/brännaren, vad är ett bra "kit" att alltid ha hemma för snabb kunna lösa vanliga driftstopp. Vad tycker ni rutinerade eldare?

Jag har redan extra optovakt och packning mellan brännare /panna hemma

...eller finns det så gott om reservdelar så man får tag på det på 1-2 dagar?

Har en Ariterm 12+ / Bequem 20 med tappdrift
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Ariterm bequem 20D reservdelar

Inlägg av Brynäs »

Du har www.mrpellets.se annars är det svårt att gardera sig mot vad som kan hända,sen har du en brännare som enligt mig ska gå i flera år utan att du ska oroa dig. :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ariterm bequem 20D reservdelar

Inlägg av André »

Svårt att gardera sej men optovakt är bra att ha en extra, Kan va rätt dyrt med att ha allt..
Nu har du inte kedjedrift å då verkar/hoppas jag växellådan håller längre, med kedjedrift å nya motorn är växellådan nått som verkar ge upp efter ca 50 tons förbrukning men den kostar knappt 400:- vilket kan va värt att ha hemma.. Fläkt/lagren vore bra att ha en extra av hemma men de är en dryg tusing men är lika viktig att ha hemma som växellådan, växellådan finns som reservdel till janfire men inte sett den till Thermia/Ariterm/Ctc utan där är det komplett med motor = ca2500:- :?
När man har stiftmatningen är det viktigt att se till så att backspärren är rätt justerad så att läppen alltid faller ner å hindrar att de kan gå bakåt och slå stopp mot stiften..

Tycker man de är värt att va rätt helgarderad mot haveri så kostar låda/fläkt/optovakt/slussvingar/impellern ca 2000:- att ha hemma, jag å några kompisar har detta hemma (nån del var) vilket känns bra då man inte har elpatron som inte klarar att hålla tempen i kåken mer än ner till -17 :D
Är väl bara på ovan nämnda delar ett kretskort för att brännaren ska vara helgarderad :wink:
Förrådsskruven är väl de som kan va jävligast att få till snabbt men där finns i vårdat kompisgäng en som har en plåtlåda på stativ som man rymmer ca 20 kg pellets i så man kan hanka sej fram tills delarna kommer..
Är väl detta som är den största fördelen med pellets jämfört med vp att man i tex en biomatic kan ha delar hemma för ca 5000:- (även kretskort då) å kan byta allt själv, Tja de är den enda fördelen oxå :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar