Dela snäckväxel och motor

Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Dela snäckväxel och motor

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Har en Varvel snäckväxel där motorn brunnit. Har lossat de fyra skruvarna i motorflänsen, och motorn går nu att rotera mot snäckväxeln, men jag lyckas inte dra loss motorn från snäckväxeln, inte ens om jag slår ner en kil mellan motor och växel.

Det är en Varvel FRS.

Inte fasiken kan de väl ha bultat motoraxeln i worm-driven, så att jag måste lossa tätningen på motstående sida?

Eller är det bara med våld som gäller? Det känns rätt stumt när jag slår i en kil mellan motor och växel.
Motorn är skrot så den oroar jag mig inte för, men jag vill inte förstöra växeln.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dela snäckväxel och motor

Inlägg av Stegatorparn »

Kan den här skriften vara till hjälp som visar en sprängskiss på RS växeln. https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... Xtu5vZaDzA
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Dela snäckväxel och motor

Inlägg av thomasx »

Den är delad på, motorn hade blivit så varm att kopparlacken runnit ner och in i kopplingen mellan motor och växellåda, och när den svalnat där, limmat ihop allt. Jag fick skära upp motorn i bitar med vinkelslipen, och när jag kom nära nog axel så den blev varm, släppte den och kom ut hur enkelt som helst.

Men tack för svaret :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar