Vilken pellx brännare har jag?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
dissconfused
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 13 okt, 2010 20:11

Vilken pellx brännare har jag?

Inlägg av dissconfused »

Snälla hjälp!

Kan någon säga om jag har en kmp px20, px21 eller något helt annat utifrån denna info:

Serienummer 301614
cert nr 206601
Tillv år 2000

Det står Pellx 20kW på den. Brännarröret är ett sånt där den fyrkantiga dockplåten är fastsvetsad i röret.

Var nästan säker på att jag hade en px20 då jag hittade manualer med brännare som såg ut precis som min när jag sökte på px20. Beställde därför ett brännarrör till px20 på lohr.se. Det brännarröret passade dock inte ihop med fallröret och var lite längre än mitt gamla brännarrör. Börjar därför misstänka att jag inte har en px20...

Otroligt tacksam för svar.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Vilken pellx brännare har jag?

Inlägg av Taxen »

Du verkar ha samma årsmodell som jag.Min heter PellX 20 också.
Jag köpte nytt rör för ca 5 år sedan och det ser ut så här.Det är lite annorlunda mot det gamla,med ett annat stoppbleck längst ut bl.a.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
dissconfused
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 13 okt, 2010 20:11

Re: Vilken pellx brännare har jag?

Inlägg av dissconfused »

Ok, det är ett likadant jag köpt nu. Hur fick du det där att passa då? Dels är hålet för fallröret någon mm för litet, antar att man kan fila det men sedan är det ca 5mm längre än det gamla röret och det gamla röret gick ju kant i kant med yttre brännarröret så jag lär ju knappast kunna fila ner 5 mm och att kapa ett brännarrör känns inte som något man ska behöva göra. Är det bara Pellx som är så här krångligt med reservdelar? Hade en Vikingbio i förra huset och där var det aldrig några problem med att få rätt reservdelar som passade på en gång.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Vilken pellx brännare har jag?

Inlägg av Honda »

Kant i kant? På in gamla pX20 (kmp) från ca 2000 stack inre brännarröret ut en bit, kanske 5mm, ur det yttre röret.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Vilken pellx brännare har jag?

Inlägg av Taxen »

Precis som Honda skriver,så går inre röret ut ca 5mm från yttre röret.

Bild

Syns till vänster på bilden.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Vilken pellx brännare har jag?

Inlägg av rod02 »

Mitt ytterrör är väldigt kort runt 100mm. Men å andra sidan så sitter det ett rör på utsidan av pannan kanske 150mm, så det kanske blir runt 5mm i alla fall.

Jag har inte testmätt något av ovan.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar