Hjälp med Bioline 20 + CTC v25

Skriv svar
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Hjälp med Bioline 20 + CTC v25

Inlägg av Injen »

Känns som en hög tid att köra igång brännaren nu innan vintern kommer. Den har ju bara legat på golvet de 3 senaste åren :P
Jag är helt nollad gällande brännare, och de firmor (de få firmor som finns här uppe i Norr) jag har ringt till för att få hjälp har tackat nej, då de anser sig antingen inte ha tid eller tycker att det är för ett litet jobb. Så det blir nog att installera skiten själv, och så länge jag bara får igång den så kan jag alltid ta hand om inställningarna senare.

Några frågor som jag har redan nu är
*I vilken lucka ska jag koppla in brännaren i? Den övre eller undre?
*Ska man ha två packningar mellan panna och brännaren? Alltså så det blir så här Panna->packning->anslutningsplåt->packning->brännare
*Jag har två spjäll på pannan. En övre och en undre. Dessa ska vara stängda när jag eldar med ved, men hur ska de vara med pellets?
*Finns det något annat jag bör tänka på? Brännaren köpte jag begagnad så jag har noll koll på hur inställningarna är.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med Bioline 20 + CTC v25

Inlägg av Stegatorparn »

Det var väl inte den bästa kombinationen.

Brännaren är uppåtbrinnande och kan bara monteras i nedre luckan, vilket innebär att du måste ta bort roster eller keramiken beroende på vilken pannvariant du har för att få plats med brännaren.
Det medför att det inte går att elda ved mer på ett enkelt sätt, då keramik eller roster måste tillbaka.

Hade varit lite flexiblare med en framåtbrinnande brännare i övre luckan. Då hade keramiken/rostret kunnat ligga kvar.

Det skall vara helt tätt mellan panna och brännare, så en packning på var ställe är nödvändigt.

Både främre och bakre direktspjäll skall vara stängda vid pelletseldning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Hjälp med Bioline 20 + CTC v25

Inlägg av Injen »

Tackar för svar.
Ved gav jag upp med för 4 år sedan. Blev för mkt jobb och priset för ved har stigit lite så pellets kändes smidigare. Så att plocka bort roster, trots då de är tunga, låter vettigt :)

När du säger keramiken, vad syftar du på då?
Jag antar att luckan måste skruvas bort oavsett då gångjärnen annars blir i vägen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med Bioline 20 + CTC v25

Inlägg av Stegatorparn »

Pannan gjordes i två utföranden. En med gjutjärnsroster som du har och en med keramisk brännkammare som ger en lite effektivare förbränning. http://www.ctc.se/files/manuals/16220108.pdf

Blir enklast montage att skruva bort hela luckan, men inte lika smidigt att aska ur.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Hjälp med Bioline 20 + CTC v25

Inlägg av Injen »

Hmm det har du rätt i. Om man väljer att inte demontera den befintliga luckan, hur monterar man brännaren då?

Nu har jag inte måttat så jag har ingen aning om den medföljande anslutningsplåten ens passar, men den har en vikarm som ser ut som ett gångjärn. Förstår dock inte hur man ska kunna vika ut brännaren då den sticker för långt in i pannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med Bioline 20 + CTC v25

Inlägg av Stegatorparn »

Jag jämförde närmast med om brännaren satt i övre luckan.
I ditt fall finns bara två alternativ. Antingen sälja brännaren och köpa en framåtbrinnande eller ta bort nedre luckan och montera din brännare där.

I det senare fallet kan du ju fundera på om du skall lyfta ur brännaren när det skall askas ur eller bygga någon typ av 3-ledad svängarm som brännaren hängs upp i.

Jag byggde om svängarmen till den gamla oljebrännaren.

Bild
Klicka för större bild.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Hjälp med Bioline 20 + CTC v25

Inlägg av Cicaro »

Har visserligen en helt annan ctc men överlägset enklast att montera bort lucka och montera anslutningsplåten istället där luckans fästen satt. Inte nämnvärt jobbigare att sota/aska ur om man köper en asksugare.

Finns svängarm till biolinen som man fäster i anslutningsplåten. Ranglig (jfrt med gamla oljebrännarens svängarm jag hade förut) men fungerar utmärkt.

Om man inte demonterar luckan så sågar man ett hål i dito för brännaren och monterar anslutningsplåten på luckan
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Hjälp med Bioline 20 + CTC v25

Inlägg av Injen »

Ah coolt. Skulle nog funka bra med en längre svängarm. Tackar för tipsen :)
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Hjälp med Bioline 20 + CTC v25

Inlägg av Injen »

Har nu kikat lite och kom fram till att knacka lös springarna till gångjärnen och sedan ta bort luckan blir den bästa lösningen.
Dock så blir det bara en smal kant runtom på ca 3mm kvar som ska tätas mot anslutningsplåten. Går det att helt sonika att bara limma fast tätgarn/tätband ist för att använda en gummipackning?
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: Hjälp med Bioline 20 + CTC v25

Inlägg av CandyMan »

Kapar tråden lite, om d är Okay? Finns det nån som har sin brännare på samma sätt, alltså upp hängd i "svängarm" på en ctc 1200? Vore intressant å få se bilder på det....
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med Bioline 20 + CTC v25

Inlägg av Stegatorparn »

Det blir för varmt för en gummipackning.
Använd glasfiberband istället. Finns bl.a. hos Eldkraft o Biltema.
Finns självhäftande som du kan sätta på anslutningsplåten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar