Hur flexibelt är bulkpåfyllning?

Skriv svar
Hybridnyckel
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 08 sep, 2015 21:55

Hur flexibelt är bulkpåfyllning?

Inlägg av Hybridnyckel »

Ja, som sagt, hur flexibelt är bulkpåfyllning? Vill de som blåser in pelletsen ha ett hål i ytterväggen att blåsa in pelletsen genom, eller kan de tänka sig att orma in slangen längst in i källaren? Lämpligt ställe vore väl där nuvarande oljetank står, om det inte vore för att vi då troligen får ett matarrör mitt i gångvägen. Därför funderar vi på att ha den i ett annat rum innanför pannrummet, och göra ett hål i väggen för röret, men då gäller det att gubbarna lyckas fylla på utan att tycka det är allt för krångligt. Är helt grön i pelletsvärlden, som ni kanske märker! Tack på förhand!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur flexibelt är bulkpåfyllning?

Inlägg av Roli »

Hur lång skulle en eventuell slang bli? De brukar kunna ta ut extra betalning vid lång slang plus ett de inte garanterar pelletskvaliteten när slangen blir lång. Tror att gränsen ligger kring 20 m, men det kan säkert variera mellan olika leverantörer.
Läs på leverantörernas leveransbestämmelser så ser du vad de har för krav och vad som ev. kostar extra samt vid vilken slanglängd gränsen går för garanterad pelletskvalitet.

Frågan är väl också om du VILL att de "bökar" med en styv slang nere i din källare. Det kommer garanterat att bli en del skav på dörrkarmar mm.

Kan du inte själv montera/dra ett fast rör som du använder vid påfyllning? Kanske går det att dra på ett sådant sätt att du kan ha det permanent monterat?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hybridnyckel
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 08 sep, 2015 21:55

Re: Hur flexibelt är bulkpåfyllning?

Inlägg av Hybridnyckel »

Jo ska vi ha bulk så får det nog bli nåt slags rör från yttervägg, om vi inte har förrådet vid ytterväggen och nåt horisontellt rör i taket, för att kunna gå genom källaren. Men det verkar också lite avancerat och kanske större risk att matningen krånglar. Vi kör nog med säckar tills vidare, och veckoförråd. Funderar på någon lösning där man har förråden nedanför ett källarfönster, kanske byta ut fönstret mot en trälucka som öppnas i överkant, utåt alltså, så man kan hälla i säckarna utifrån. Vi har ingen möjlighet att få ner pallar i källaren, så att bära in och stapla säckarna igen där inne känns lite ineffektivt. (Är just nu dålig i nacke och rygg för att min son börjar bli tung också). Någon som har mixtrat med sådana lösningar?
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Hur flexibelt är bulkpåfyllning?

Inlägg av Psycho Dave »

Jag har en kort slang fäst till mitt förråd som jag själv lägger ut genom ett källarfönster när det ska fyllas på med pellets. Har även en ventilationsslang som jag lägger ut genom fönstret vid fyllning. Ser inget behov av en fast installation.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Skriv svar