Förråd med platt botten till vacuum?

Skriv svar
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Förråd med platt botten till vacuum?

Inlägg av brushuvud »

Om man köper ett vacuumsystem för att fylla veckoförrådet från ett hemmabyggt större förråd. Kan man bygga det i lådform eller måste man bygga med lutning?

Vänligen/Brus
Senast redigerad av brushuvud den mån 03 aug, 2015 15:32, redigerad totalt 1 gånger.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Rektangulärt förråd till vacuum?

Inlägg av brushuvud »

Effecta har byggt ett system för platta förråd med dysor. Vad tror nu, visst skulle man kunna tillverka sådana själv eller vet någon var man kan köpa liknande?

http://www.effecta.se/produkter/pellets ... slosningar

Kolla bildspelet längst ner. Bild på dysorna finns även i deras prislista...

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Förråd med platt botten till vacuum?

Inlägg av Vednisse »

Jag har sett liknande system med dysor från något utländskt företag, mycket billigare. Kan naturligtvis inte hitta det igen……

Funderade starkt på att ta upp planerna på bulkförråd igen, när man kunde skippa två spriralskuvar och få jämn matning ändå på köpet. Tänker dock fylla med säck utifrån, årets leverans såg ut som "bulkpellets" i säck. Tar max 3h att skicka ned en årsförbrukning.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Förråd med platt botten till vacuum?

Inlägg av brushuvud »

Kommer du ihåg vilket land det du såg kom från Vednisse? Det finns några tyska som jag hittat, Sennheisser, Froling, Herz, Windhager ocvh en öststatare.

http://www.thermodesigntotal.com/en/p/5 ... al-storage

Något intressant är att alla utom en har två slangar till varje dysa, en för sug och en för blås. Vet du eller någon annan om blåsfunktionen är igång hela tiden eller om den blåser rent efter avslutad cykel. Om den blåser hela tiden underlättar det ju en hel del för en hemmabyggare.

Hur tänker du fylla bulken Vednisse? Jag funderar på att bygga ett litet förråd för ca två pallar och blåsa in med en lövsug alternativt suga in dem.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Förråd med platt botten till vacuum?

Inlägg av Vednisse »

Tror det var något baltland möjligen Polen. Kommer inte ihåg exakt hur funktion såg ut, man kunde köpa komplett system matat till brännaren från bulkförrådet. Minns bara att det var olika dysor för plant och 45gr.

Om jag bygger blir det så jag fyller via en löstagbar "tunnel" i ett källarfönster. Skickar idag ned säckarna via en ramp genom fönster, kanske inte så skonsamt mot pelletsen... samt att det gäller att säckarna är bra. Tar ca: 1h/pall travat och klart i källaren.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Förråd med platt botten till vacuum?

Inlägg av brushuvud »

Om du bygger, kommer du då att hälla i säckarna för hand eller gör du någon automatik?

Ingen som har en tanke på sug- och blåsfunktionen? Om det blåser hela tiden eller stöter till efter avslutad cykel?

Här är en bild på en dysa...

http://194.150.248.162/~ihscouk/wp-cont ... _probe.jpg


Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Förråd med platt botten till vacuum?

Inlägg av brushuvud »

Hej igen!
Utökar tråden med en fråga?
Om man tittar på Pellvacs system så har de en lucka på sughinken med vad som ser ut som en motvikt. Har någon byggt en sådan eller vet någon man enklast gör??

http://www.pellvac.com/images/illustrat ... nk-20l.gif


Vänligen/brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Förråd med platt botten till vacuum?

Inlägg av Roli »

Hade du bott lite närmare så hade gärna fått komma hem till mig och titta på mitt system.
Min sughink är gjord av ventilationsrör i botten sitter en plexiglasskiva som lock. Skivan sitter fast med ett gångjärn i ena kanten samt en arm med motvikt som stänger luckan när pelletsen har åkt ur sughinken. Motviktsarmen påverkar en brytare som styr påslaget. Varje gång luckan vippar upp så slåars sugaren till och går en viss tid ihop med skruven i bulkförrådet. Sedan stannar bulkskruven medans sugaren går ytterligare en tid för att suga rent i slangen. När sugaren stannar försvinner vakuumet i sughinken och luckan öppnar (hålls fast av vakuumet under sugning) och tömmer pellets till behållaren under sughinken. Pelletsen hindrar luckan från att stänga och påbörja en ny sugning.

Detta var lite snabbt förklarat, är något oklart så frågan.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Förråd med platt botten till vacuum?

Inlägg av brushuvud »

Roli

När man tittar på olika klipp så ser det ut som en del luckor är mekaniska och "sugs fast" mot röret när sugaren startar. Jag är dålig på att bygga styrning så det hade varit att föredra.
Men du har ventilationsrör och plexi. Är det bara slangen som behöver vara antistatisk?

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Förråd med platt botten till vacuum?

Inlägg av Roli »

Ja, luckan är mekanisk och sugs fast av vakuumet. Styrningen är inget man behöver programmera. Min består av två tidreläer, en kontaktor, ett vanligt relä har jag för mig samt en microbrytare. Om du är intresserad så har jag ett blockschema över hur den ser ut.
Min sugslang från bulkförrådet in till pannrummet är en 50 mm (tror jag) armerad gummislang, styv som bara den.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Förråd med platt botten till vacuum?

Inlägg av Vednisse »

Pellvac's system med sughinken dammar något fruktansvärt. Spelar säkert ingen roll för vissa beroende på utrymmet de sitter i, tätningar och rörsvep till hinkarna också av dålig konstruktion och kvalitet.

För egen del är allt annat än slutet system inte intressant.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Förråd med platt botten till vacuum?

Inlägg av brushuvud »

Har nu suttit i källaren och fått ihop en motviktssluss på 50 mm rör som verkar kunna funka.

Vad jag ska försöka göra är att tillverka en cyklon i stil med Dust deputy som tar hand om all pellets och all finfraktion. På den vill jag sätta dit en motviktsventil längst ner. Tyvärr har jag inte sett någon bygga en sådan cyklon med fallucka så jag får experimentera lite. Men visst borde det funka?! Detta för att slippa en hink som släpper ner som Pelvacs från höjd med massa dammspill.
I princip är ju min som en pellvac men med cyklonfunktion plus att jag tänker dra fast den i locket på förrådet så att den inte ska damma.
Tar gärna emot åsikter om mina tankar ...

Jag skulle gärna ta emot ett blockschema! Mycket snällt :)

Vänligen /Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Förråd med platt botten till vacuum?

Inlägg av Roli »

Pm:a mig din mejl-adress så kommer det en pdf över schemat, så fort som jag har hittat det.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Sg
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 07 feb, 2005 20:21
Ort: Skurup i Skåne

Re: Förråd med platt botten till vacuum?

Inlägg av Sg »

Ledsen att jag inte följer trådar kontinuerligt. Vi har ett vakuumsystem från Windhager, med tre dysor i ett förråd. Förrådet har en kapacitet på ca 7 ton (ytan är ca 3x2 m). Vi valde att bygga två sneda skivor mot botten av pelletsförrådet (ca 30 graders vinkel) och ett mellanrum på ca 20 cm där dysorna är placerade i rad, med ett avstånd på ca 70 cm. Detta räcker inte för att pelletsen skall falla ned helt och hållet. Det blir alltid mot slutet en del skottande, då pellets bildar tre koner runt dysorna. Hade vi gjort om förrådet skulle vi ökat vinkeln på snedskivorna till åtminstone 45 grader. Hoppas ni förstår!
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Förråd med platt botten till vacuum?

Inlägg av brushuvud »

Får du någonsin stopp i rören?
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar