RRDbuddy

Skriv svar
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Kan jag använda samma conf-fil
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Nej, men nästan... Se mitt gamla svar i pellmontråden viewtopic.php?f=42&t=14684&start=345#p153765

PellMon fungerar inte om du inte har feeder_time, feeder_capacity i databasen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: RRDbuddy

Inlägg av subaru95 »

Har även gjort en ny systembild för min värmepump
är det någon som vill ha svg-filen så är det bara att hojta till. :mrgreen: :mrgreen:
system3.png
[/quote]

Hej zorro66. Jag skulle bli enormt tacksam om du kan dela med dig av din
fantastiskta värmepump bild du har gjort..
Jag kommer ingen vart med Inkscape det enda jag lyckas med är att editera
en färdig bild.. Inte klistra in inte få till 'object properties' bara med original bilderna och ingen av dom liknar en värmepump Och din system bild är färdig för mig. Du får gärna skicka den till sehadan@gmail.com

Med vänlig hälsning Hasse
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

mailar bilden under dagen :mrgreen: :mrgreen:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Subaru95, om du kunde beskriva lite vad du inte får att fungera i inkscape så kan jag dels antagligen hjälpa dig och dels kan det vara bra att lägga till i wikin så andra också får hjälp.

Anledningen till att wikin rekommenderar att redigera en 'standardbild' i stället för att göra en helt ny är att inkscape missar att lägga till 'viewport' i xml-filen som behövs för att skalningen ska fungera i en webbläsare. Jag har lagt till det manuellt i standardbilderna och det ligger kvar i filen även då man raderar all synlig grafik, ritar ny och sparar filen.

Men nu då jag googlade lite på ämnet så kan jag konstatera att i nyaste versionen 0.91 av inkscape så är problemet borta, 'viewport' är korrekt definierat direkt så problemet existerar inte längre.

Det är alltså bara att öppna ett nytt dokument, rita dit vad man vill ha som bakgrund (eller som zorro gjort klistra in en bitmap men svg filen blir ganska stor med en bitmap inbäddad i vektorgrafik). I 'File/Document properties' och fliken 'Page' finns 'Resize page to content' där man kan skriva i manuellt bildens storlek eller så kan man klicka på 'resize page to drawing or selection' för att anpassa storleken på bilden till det man har ritat. Storleken på bilden spelar ingen roll. Bilden skalas automatisk för att fylla ut bildens plats i webbsidan, det som är viktigt är proportionerna längd/bredd.

Sedan använder man textverktyget (ett stort A i verktygsraden till vänster) för att lägga till textobjekt, jag brukar skriva in tre minus (---) för att göra det tydligt att texten inte är uppdaterad än, '0' eller tom ett osynligt mellanslag fungerar också men det är ju svårare att hitta det för att högerklicka på det... Texterna kan göras större och mindre med att dra i hörnet (klicka på texten med 'select' verktyget för att se handtagen att dra i, om man håller in CTRL medan man drar i hörnet så ändras inte proportionerna på texten). Man kan också ändra färg på texten, högerjustera, centrera, rotera eller vad man nu vill. Glöm inte CTRL-Z (eller 'undo' i 'edit' menyn) för att ångra sig då nåt blev fel, man kan ångra ända tillbaka till start om det behövs.

Välj sedan 'select verktyget' (pilen högst upp), högerklicka på '---', välj 'object properties', i fältet 'ID' skriver du in tex 'paramname:xxx' (utan '') där xxx ändras till det du har döpt datapunkten till i konfigurationsfilen. Klicka sedan på Set knappen för att ID ska fastna. Spara filen så är det klart, texten kommer att kontinuerligt uppdateras med data från 'xxx'. Om du markerar ett textobjekt och kopierar och klistrar in ett nytt likadant (ctrl-c, ctrl-v) så kommer inkscape att ändra på ID i kopian för att inte samma ID ska finnas två gånger, så det är bara att högerklicka och ändra.

Inkscape hjälp finns massor på nätet, https://inkscape.org/en/learn/tutorials/ eller tex https://www.youtube.com/results?search_query=inkscape
Senast redigerad av Honda den mån 10 aug, 2015 17:14, redigerad totalt 1 gånger.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Lysande förklaring "som vanligt" :mrgreen: :mrgreen:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: RRDbuddy

Inlägg av subaru95 »

Inkscape.jpg
Inkscape.jpg (193.83 KiB) Visad 3034 gånger
Inkscape.jpg
Inkscape.jpg (193.83 KiB) Visad 3034 gånger
Problemet med Inkscape är att ett vanligt kopiera bild på nätet klistra in i Inkscape gör
att den inklistrade bilden hamnar ovan på och blir flytande med pilar i hörnen ... Bilden går inte att få att fastna
eller hur man ska utrycka sig. object properties blir för hela bilden ..
Provat att spara och lite allt möjligt...Jodå jag har läst hjälp filerna och även tittat på youtube klipp grundläggande men har bara sett när dom ritat nytt alltså inte klistrat in ... :(

Med vänlig hälsning Hasse
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Japp den hamnar överst, liksom allt annat du lägger till. Det finns en rad knappar upptill för att sänka och höja ett objekt ett steg och lägga underst/överst. Längst ner ska den.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: RRDbuddy

Inlägg av subaru95 »

Så enkelt var det. Tack Honda för att du lär en blind.. :D :D :D :D

Med vänlig hälsning Hasse
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: RRDbuddy

Inlägg av subaru95 »

Jaha jag ropade hej alldeles för tidigt.. :evil: Får rrdbuddy server kraschar vilken bild jag än lägger in ...
Även om jag lägger in originalet efter det att jag öppnat bilden och sparat om den med Inscape,
tyvärr går inte original filet att öppna i Inscape direkt :evil: Jag sparar filen som vanlig SVG.

Zorro glömde du mig.

Här är fel loggen en liten del....

Med vänlig hälsning Hasse


500 Internal Server Error

The server encountered an unexpected condition which prevented it from fulfilling the request.
Traceback (most recent call last):
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/cherrypy/_cprequest.py", line 656, in respond
response.body = self.handler()
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/cherrypy/lib/encoding.py", line 188, in __call__
self.body = self.oldhandler(*args, **kwargs)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/cherrypy/_cpdispatch.py", line 34, in __call__
return self.callable(*self.args, **self.kwargs)
File "/usr/local/bin/rrdbuddyweb.py", line 654, in index
return tmpl.render(username=cherrypy.session.get('_cp_username'), empty=False, autorefresh=autorefresh, timeSeconds = timeSeconds, timeChoices=timeChoices, timeNames=timeNames, timeChoice=timespan, graphlines=graph_lines, selectedlines = lines, timeName = timeName, websockets=websockets, webroot=cherrypy.request.script_name, widgets = widgets)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/mako/template.py", line 397, in render
return runtime._render(self, self.callable_, args, data)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/mako/runtime.py", line 764, in _render
**_kwargs_for_callable(callable_, data))
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Nej jag mailade dig bilden i måndags eftermiddag till adressen du skrev i inlägget ovan
har du inte fått den jag kan testa att skicka den igen.
Tycker att jag känner igen ditt problem med servern
jag fick samma problem när jag hade gjort för stor systembild 640x480
sedan gjorde jag som Honda sa att jag tog hans original bild och lag in min på funkade direkt.
Förstår inte varför du inte kan öppna original bilden i inscape för det funkar för mig i alla fall.
Men du får säkert en utförlig förklaring av Honda :mrgreen: :mrgreen:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: RRDbuddy

Inlägg av subaru95 »

Skit fel address sehadan11@gmail.com
Men ändrar Inscape upplösningen bara för att jag öppnar och sparar om den?
Minns inte dom här problemen med pellmon uppdaterade system bilden där i fjol
kan inte tänka mig att jag gjorde annorlunda .

Mvh Hasse
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: RRDbuddy

Inlägg av Honda »

Hmm, jag kan öppna rrdbuddy originalbilden både med inkscape 0.48 och 0.91 både med windowsversionen och linuxversionen av inkscape, så jag har ingen aning om varför du inte kan öppna den. Kan du beskriva exakt hur du gör? Inskcape version, operativsystem, var är bilden osv.

Jag kan inte heller få någon krash hur jag än ändrar på storleken på bilden, men det verkar som att om man ändrar storleken på originalbilden med inkscape 0,91 så blir viewBox definitionen (som jag lagt till manuellt i originalbilden men som 0,91 hanterar automatiskt då man gör en ny bild) helt åt skogen så bilden blir osynlig, men fortfarande inget som krashar. Jag får nog undersöka saken närmare någon gång senare.

Om ni har en svg-fil som krashar rrdbuddyweb eller pellmonweb så skulle det vara bra att få den att testa med. Var är svg filen i filsystemet? Hur ser configfilen ut?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: RRDbuddy

Inlägg av zorro »

Subaru95
Systembilden skickad :mrgreen: :mrgreen:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: RRDbuddy

Inlägg av subaru95 »

Tackar zorro..... Förlåt att jag stört er jag har hittat felet lösningen var att ni kunde öppna system bilden I
Inscape !! Kollade igen var den ska ligga och det visade sig att jag var I mappen ovanför där finn en fil som heter systemimage utan fil ändelse...
Tack igen zorro jag kommer naturligtvis att köra med din bild suverän till värmepump.

Mvh Hasse :D :D :D :D
Skriv svar