Effecta Solid eller Värmebaronens Pellmax UB? + Solfångare

Skriv svar
Nordell
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 02 maj, 2015 12:30

Effecta Solid eller Värmebaronens Pellmax UB? + Solfångare

Inlägg av Nordell »

Hej.
Skall byta ut min befintliga gamla oljepanna som jag kör pellets med en Viking Bio på. Har fastnat för Effecta Solid pannan samt Värmebaronens Pellmax UB men vet inte vilken som blir bäst. Skall även ha respektive leverantörs solfångare och acctank. Vad rekommenderas? :?:

Val:
Effecta Solid med acctank EP750 BBS samt 4st solfångare VAC 2.0 (1186kWh/år och panel)
eller
Pellmax UB med tekniktank Aqualux 750 och 4st solfångare K2 Plus (1137kWh/år och panel)

Storleken är uträknad efter vårt behov men vilken skall man satsa på?
Tack på förhand!
Rickard :)
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Effecta Solid eller Värmebaronens Pellmax UB? + Solfånga

Inlägg av msh16 »

Ska du ha laddpanna och acktank så är väl utrustning från Nordjysk Bioenergi bästa valet idag, Självrengörande panna med självrengörande brännare.
Både Värmebaronen och Effecta har tillverkat ganska skandalomsusade brännare och fortsätter på samma väg utan något tekniskt nytänkande. Feta återförsäljarprovisioner håller ruljangsen uppe.

http://biocomfort.se/erbjudande.asp

Tänk efter en gång till om solfångarna! Ingen har kunnat påvisa att solfångare blir lönsamma.
Har du stora bubbelpoolaggregat och stor varmvattenförbrukning kan det vara befogat med en acktank.
Alternativ till acktank är Ulma pannan. Snabbstartande brännare som ger varmvatten nästan direkt.
Du betalar ju för ett visst bostadsutrymme så acktanken kostar pengar varje år där den står!
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Effecta Solid eller Värmebaronens Pellmax UB? + Solfånga

Inlägg av Jakob »

Hej!

Håller med msh16 om solfångarna. Det går ej att räkna hem på våra breddgrader.

Avseende NBE så har jag 2 polare som kör dessa utr. Ingen av dom är faktiskt nöjda. De har en hel del problem med allt från matning i orginalskruven till blanksot i pannorna. Det där med att köra med variabel effekt (som oftast blir väldigt låg på höst/vår) är verkligen inte så smart sett ur helhetsperspektiv.

Effectan behöver nytt brännarrör efter ca 5 år i normalfallet. Detta är dyrt tyvärr.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Nordell
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 02 maj, 2015 12:30

Re: Effecta Solid eller Värmebaronens Pellmax UB? + Solfånga

Inlägg av Nordell »

Tack för svaren msh16 och Jakob!
Har fått en del att fundera på :)
Glömde nämna att jag tänker behålla min Viking Bio brännare ifall den passar i den nya pannan.
Har på 9 år enbart gjort av med 3 roster, 1 tändelement och
ett brännarrör. Brännarröret köpte jag på Blocket av Lars-Inge i Slöinge
och det har hållt fantastiskt bra. Så min Viking har varit både driftsäker och billig i drift. :)
Solfångarna tänkte jag mest ha för att slippa elda pellets en del av sommaren samt värma
poolen med. Har ett par kompisar som kör med solfångare och de ger en hel del här nere
men har med i kalkylen att det tar ganska lång tid innan den betalar sig.
Hade varit kul om någon som kör Solid eller Pellmaxpannan hör av sig här.
Har letat på forumet men hittar inget om det.

M.v.h. Rickard
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Effecta Solid eller Värmebaronens Pellmax UB? + Solfånga

Inlägg av msh16 »

Ja köra med variabel effekt och låta brännaren gå hela tiden är dumt om man har en fallrörsbrännare.
Blanksot och tjärbildning blir resultatet när elden kyls av de stora plåtytorna i brännaren som aldrig blir tillräckligt varma av den låga effekten. Speciellt mot en acktank ska man elda med lämplig effekt och sedan låta brännaren stanna.
Håller själv på att justera in en Ariterm Bequem i min gamla panna. Den brännaren är från början byggd för att eldas modulerande och då blir det en annan sak.

Varför ska du byta ut oljepannan om den och brännaren fungerar bra? Blir ju bara kostnader i onödan.
Vill du ha klirr i kassan så installera en bra luftvärmepump för pengarna du tänkte lägga på olönsamma solfångare och acktank. Blir kanske an slant över också för en begagnad modern pelletspanna med inbyggd brännare och automatsotning.

Att kompisarna som har solfångare skryter hör till. Man erkänner inte gärna sina ekonomiska misstag.
Stockholmsbörsen är idag upp 11% i år trots en mycket stor nedgång senaste veckan. Så fortsätter det år efter år. Har du pengar över så kör in dom på ett Investeringssparkonto så blir det vinst i stället för förlust.
Låsa pengar i solfångare som förlorat allt sitt värde om 15-20 år och måste bytas ut innan de gett en enda krona i vinst är en riktigt dålig ide.

Det är på vintern som uppvärmningskostnaderna är höga och då ger solfångare ingenting.
På sommaren gör jag varmvatten med elberedare och elräkningen för det vattnet är minimal.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Nordell
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 02 maj, 2015 12:30

Re: Effecta Solid eller Värmebaronens Pellmax UB? + Solfånga

Inlägg av Nordell »

Verkningsgraden på pannan är riktigt kass, en gammal oljepanna som dessutom måste sotas minst en gång i veckan under vintertid suger. Räknade med att ca: 113 säckar pellets eldas upp som inte gör någon nytta. 113 säckar som skall bäras 2ggr. Ny panna med +90% verkningsgrad skulle endast elda upp ca: 33 säckar till kråkorna. Har varit inne på luft-vattenpump men det är inte lätt att placera utomhusdelen här så det inte stör sovrummen. Vet inte ifall det påverkar så mycket men installera något för 100.000kr som sedan eventuellt ger störande ljud ifrån sig lockade inte. Sen skulle elräkningen sticka iväg en del, som den självklart skall göra. Tror också att elen sticker iväg i pris framåt då ett flertal reaktorer skall stängas ned. Pellets ökar säkert också men inte i samma takt. Köper idag pellets billigt för ca: 46öre/kWh. Man kanske bara skulle köra en ny pelletspanna utan solfångare då? Luft-vatten blir senare om ca: 30 år när man är gammal och inte orkar bära pellets.. ;)
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Effecta Solid eller Värmebaronens Pellmax UB? + Solfånga

Inlägg av msh16 »

Moderna ganska nya pelletspannor vräks ju ut varje vecka på Blocket till låga priser.

Dagens tillfälle:
http://www.blocket.se/ostergotland/Sjal ... ?ca=10&w=3

Är det en OLJEpanna du har så skiljer sig verkningsgraden inte mycket från en ny pelletspanna förutsatt att den förses med en reglerbar brännare som kan brinna bra vid en effekt på 11-13 kW.
Värmebaronens brännare är i allmänhet för lite reglerbar för att bli ekonomisk i en oljepanna.

Tycker snarast det låter som om du har någon gammal oekonomisk kombipanna.

Om du tycker det är jobbigt att asktömma pannan varje vecka ska du väl inte behålla din gamla omoderna brännare. Måste man ändå aska ur brännaren kan man lika gärna ta pannan på en gång.
Bäst betalt för sin gamla brännare får man i oktober-november.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Effecta Solid eller Värmebaronens Pellmax UB? + Solfånga

Inlägg av Erik_73 »

Jakob, finns det ingen nedre effektgräns att ställa in på NBE brännarna, att man kan ställa in brännaren att ex.vis inte gå under en viss effekt samt en övre effekt och att brännaren sen jobbar mellan dessa effektområden?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Effecta Solid eller Värmebaronens Pellmax UB? + Solfånga

Inlägg av Honda »

Javisst, en inställning för minsta effekt 10-100% och en för maxeffekt 10-100%. Det är helt upp till en själv hur man kör, On/Off på hundra procent fungerar alldeles utmärkt om man så vill.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Effecta Solid eller Värmebaronens Pellmax UB? + Solfånga

Inlägg av Erik_73 »

Tack för upplysningen Honda!....intelligensen måste ju vara rätt hög om man låter brännaren gå på så låg effekt att man får problem och skyller det på brännaren istället för att ställa in den i rätt effektområde!!!!!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Effecta Solid eller Värmebaronens Pellmax UB? + Solfånga

Inlägg av Jakob »

Nja det kanske är så att man inte kör mot en acctank eller ens stor panna som buffer. Många system (framförallt de tyska/österrikiska) konfigueras ju med "flytande temp" utan shunt direkt mot raddarna. Då krävs att effekten regleras av brännaren. Så är det i dessa fall. NBE säljer faktiskt in denna lösning som ett fungerande system.

mvh

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Effecta Solid eller Värmebaronens Pellmax UB? + Solfånga

Inlägg av Honda »

Ja fast till NBE:s panna så SKA det vara en shunt som håller returen över 50 grader, och panntemperaturen ska vara minst 60 eller 70 grader beroende på modell. Har man inte det så får man garanterat kondens. Det normala är alltså att man släpper ut 60 eller 70 grader direkt till radiatorerna och shuntar in samma temperatur till returen för att hålla den över 50. Det är alltså kopplat som en laddpanna där huset ersätter ackumulatortanken. Som tillval kan man komplettera med ytterligare en pump/shunt för att slippa mata ut 70 grader till radiatorerna. "väderkompensering" kallar danskarna det, då den andra shunten oftast styrs av utetemperaturen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Effecta Solid eller Värmebaronens Pellmax UB? + Solfånga

Inlägg av Erik_73 »

jakob du skrev ju att det var variabel effekt som inte var bra att köra, nu är problemet tydligen "flytande temp" som ställer till det.....det är vitt skilda saker!!!......om dom ställer in brännaren att gå på en fast effekt på låt oss säga 12kW och fortfarande köra på "flytande temp" försvinner problemen då tror du?....om problemen kvarstår ska man då säga att felet är att den körs på en fast effekt?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Nordell
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 02 maj, 2015 12:30

Re: Effecta Solid eller Värmebaronens Pellmax UB? + Solfånga

Inlägg av Nordell »

Liten statusuppdatering angående pannbytet.
Först vill jag tacka för alla de tips jag fick som bl.a. fick mig att skippa solfångare och acctank!
Jag besökte Effektas fabrik i Kungsbacka för att kolla lite mer på deras Solidpanna. Fick en demo på den men även på deras Komplett III. Efter det så blev det just en Komplett III inkl. lambdastyrning som jag och rörmokaren installerade igår. Det tog ca: 4h med att koppla in den nya med rör och el. Hade tagit bort den gamla CTC:n och satt Effektan på plats redan i söndags så det var bra förspänt för rörmokaren. Ser nu framemot en panna med minimalt med underhåll som kommer ge en mycket hög verkningsgrad. Men framförallt slipper jag all sotning och små utrymmen. Räknar med en totalkostnad på ca: 70000kr efter ROT som jag ser som överkomligt.
M.v.h. Nordell
Skriv svar