avstånd brännare

Skriv svar
champ
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 24 jan, 2015 23:09
Ort: Färjestaden

avstånd brännare

Inlägg av champ »

Hej forumet,
jag tänkte övergå från småsäck till bulkförråd och har svårt att förstå reglerna för avstånd till förrådet. Jag behöver minimera avståndet till pannan för att få in tillräcklig mängd bulk.

Förrådet kommer byggas vid sidan av brännaren, inte framför.
För tillfället står ett Mafa veckoförråd dikt an pannan.

I Boverkets byggregler läser jag:
"Eldstadsplanet för pannor eldade med fasta bränslen bör vara minst 2 meter framför sidan med eldstadsöppningen och minst 1 meter utanför de andra delarna. Vid mindre, slutna eldstäder bör eldstadsplanet sträcka sig minst 0,3 meter framför eldstaden och till minst 0,1 meter på vardera sidan om eldstaden eller ha minst 0,2 meter tillägg på vardera sidan om öppningen. "


1. Vad menas med antingen 0,1m ELLER 0,2m tillägg?

2. Vad gäller för min IWABO VILLA-S på 20kW? Klassas den som "mindre och sluten"?

3. Kan jag bygga ett förråd i spontad golvspån och ställa på 0,1m? Eller måste sidan mot brännaren kläs med bättre material?

4. Vem är det som godkänner denna konstruktion?

mvh, Johan
--------------------
Norah 3000 <3
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: avstånd brännare

Inlägg av Stegatorparn »

Ja du, byggreglerna blir flummigare för varje ny utgåva. Skrivs av byråkrater för byråkrater.
I senaste utgåvor verkar dom tappat bort gränsen för mindre och större eldstäder.
Tidigare låg gränsen för mindre eldstäder vid max 60 kW, vilket omfattar så gott som alla villapannor.

Har du en isolerad värmepanna där yttemperaturen blir max 80°, skall 0,1 meter luftat utrymme vara tillräckligt till brännbart material vid sidorna och 0,3 m från eldstadsöppningen.
Framför eldstadsöppning, vid en panna med brännare som är en sluten eldstad, var det tidigare 1,0 meter som gällde inom en sektor om 90° vinkel. Det är möjligt att detta avstånd har minskats till 0,3 m.

Den som godkänner en installation är Räddningstjänstens brandskyddskontrollant.
Ta du ett snack med honom i din kommun innan du börjar bygga.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar