Luktar "gas" av pannan, som stannar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av Eldvin »

Leta upp kedjelåset Alex .Där ser du ett "U" Ta en liten skruvmejsel och dra i böjen på "u"et sen plockar du bara helt sonika isär sakerna.
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av AlexandraW »

Men vafan. Nu har jag fått isär det och ska byta. Då passar inte eländet. Jag ska inte alls ha en impeller för kedjedrift - jag ska ha en för tappdrift =(
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av AlexandraW »

Förutom då att det blev fel impeller så allt nu står still (så Brynäs - du hade fel, det är tydligen den för tappdrift man ska ha även om de är ombyggda) så är jag lite mallig att jag ens fick isär det hela. (Även om jag inte är säker på att jag får dit kedjan igen, men det är ett senare problem).

Men ja, impellern behövde bytas. Host...

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av Stegatorparn »

Är det ett sådant här hjul du har lossat?

Bild

Vad är det som inte passar? Är axeln för kort?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av AlexandraW »

Nej jag har inget sådant hjul. Utan hela brickan som impellern sitter fast i är lossad (syns på bilden).
Och ja precis, axeln är för kort på den impellern (för kedjedrift) jag beställde, jag behöver den med längre axel (för tappdrift).
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av Brynäs »

Jaha tack för den gliringen :roll: jag har tappdrift på min du har en ombyggd till kedjedrift tog för givet att även slussimpellern var bytt till kedjedrift :oops:
Men nu vet du att det är den till tappdrift du ska ha :P
Och nu vet du hur man plockar isär den likaså så på sätt o vis så har du också blivit lite klokare :wink:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Luktar "gas" av pannan, som stannar

Inlägg av AlexandraW »

Efter mycket om och men (felbeställd impeller, en påsk, en ny skickad impeller som postverket försnillade och ytterligare ett försök att skicka en ny) så är ny det hela hopmonterat igen. Jag hoppas kedjelåser håller, jag fick vålda ganska bra med det. Det övriga var lätt. Bytte fläkten samtidigt.

Det gnyr en del av nya impellern, antar när den drar emot metallplattan i botten. Har jag missat nåt väsentligt som att jag borde smort gummit på något vis? :S Eller är det så att säga bara inkörning.

Följdfråga - finns det risk jag måste ändra om inställningarna för fläkten nu när slussen är tät igen? Den går på ganska hög fläkt, har behövt det och kanske hängt ihop med otät sluss tänker jag? Den lär ju varit otät ganska länge, det hände ju inte över en natt att det blev sådär liksom...
Skriv svar