Stänga av pelletsbrännaren när man kör på elpatron?

Skriv svar
rudolfsson
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 05 mar, 2015 17:15
Ort: Rimbo

Stänga av pelletsbrännaren när man kör på elpatron?

Inlägg av rudolfsson »

Hej!

Vi flyttade in i vårt hus för ca 1.5 år sedan, och kom för första gången i kontakt med pelletsvärme. Det har fungerat helt problemfritt tills i julas då jag råkade ut för en mindre katastrof.

Vi hade rest bort över jul och nyår (2 veckor) och jag körde på elpatron för första gången (föregående jul var vi inte borta så länge och jag klarade att köra på pellets då). Jag hade testat att elpatronen funkade innan vi åkte, ställt brännaren på lägre temperatur som backup och allt verkade vara frid och fröjd.

När vi kom hem verkade det fortfarande som allt var ok, fast det var lite väl kallt inne (ca 13 grader) - mest för att jag nog ställt shunten för lågt. Nere i pannrummet fick jag dock en otrevlig överraskning: när jag försökte dra igång pelletsbrännaren igen gick den ett tag, men tände aldrig, och den lät också lite konstigt. Jag kunde snabbt konstatera att brännkoppen var helt igensatt av hårdpackat spån (var som en spånskiva, fick ta till stämjärn och hammare för att bryta upp det!) och skruvbladet hade lossnat från axeln på internskruven! Verkar som det helt enkelt var så hårt motstånd från det packade spånet att svetsfogen gick sönder. När jag tog isär brännaren upptäckte jag också att slussvingehjulet lossnat från sin axel (muttern hade lossnat), så det var flera fel på en gång.

Hur som haver, vi körde några dagar på elpatron och eldade för fullt i öppna spisen medan jag väntade på reservdel. Efter att ha bytt internskruven och satt ihop brännaren igen funkade allt finfint igen. Om inte annat så lärde jag mig en hel del om min brännare, så det var ju ingen komplett förlust :D

Så vitt jag kan se verkar följande ha hänt: elpatronen har inte riktigt orkat med när det blev lite kallare och pelletsbrännaren har dragit igång. Det är väl omöjligt att veta om slussvingehjulet redan hade lossnat vid det här laget, eller om det hände senare, men vad som verkar ha skett är att pelletsen i brännaren (internförrådet, röret och brännkoppen) fuktskadats, svällt upp till spån som packats samman - troligtvis av kondens dels för att jag ställt temperaturen lite för lågt och dels (misstänker jag) för att brännaren inte gått på några dagar - vilket lett till att skruven pajade.

Det blev lite långrandigt, men jag ville förklara hela bakgrunden innan jag ställer min egentliga fråga:

Borde jag ha helt stängt av pelletsbrännaren och tömt internförrådet när jag körde på elpatronen för att undvika problem med kondens och fuktskadade pellets? Eller var det bara en slump att det gick så illa?

Vi ska snart åka bort igen - bara 6 dagar den här gången - men jag smått nervös och tveksam om jag ska köra på elpatronen, eller bara fylla pelletsförrådet till max och hoppas på det bästa?

Vore väldigt tacksam för tips och råd!

Mvh
Björn
EcoTec A3 (2003)
Focus PE-20 (2010)
204 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stänga av pelletsbrännaren när man kör på elpatron?

Inlägg av Icecap »

Lite kondens kan inte orsaka den skada! Det ska till en rejäl skvätt vatten för att uppnå det ni upplevde och det har inte kommit pga. kondens om inte kondensen har varit massiv!

Sedan hade jag ju vald motsatta av vad du valde:
Patronen slår till vid en lägre temperatur än brännaren, pellets är billigast per Wh så den bör ta slut först.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stänga av pelletsbrännaren när man kör på elpatron?

Inlägg av danei »

Du kan inte få kondens i pannan utan förbränning om den inte är kallare än rummet den står i. Vintertid är det ofta rätt så torrt inne också, så det måste vara väldigt kallt i din panna, typ minusgrader.... Det verkar inte sannolikt. Det låter nästan som en läcka.

Jag kör också så, pelletsen får gå i första hand och elen får ta över om pelletsen skulle stanna. Om pelletsen tar slut när man är borta tex.
rudolfsson
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 05 mar, 2015 17:15
Ort: Rimbo

Re: Stänga av pelletsbrännaren när man kör på elpatron?

Inlägg av rudolfsson »

Ok, då är det fortfarande ett litet mysterium. Ser inte hur det kan ha kommit vatten i pelletsen annat än via kondensation, så då vete katten vad som hände. Det var definitivt inga minusgrader i pannan, det är jag rätt säker på. Möjligtvis var det dåliga pellets.

I vilket fall som helst, tack för tipsen! Jag hade hängt upp mig på det där med att elpatronen skulle sköta värmen, men det är ju vettigare att låta brännaren gå tills det tar slut på pellets och låta elpatronen ta över då. :)

Tackar!

Mvh
Björn
EcoTec A3 (2003)
Focus PE-20 (2010)
204 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stänga av pelletsbrännaren när man kör på elpatron?

Inlägg av Icecap »

Nu kan det ju finnas orsaker till att låta pelletsen vara sekundär, t.ex. om man ska vara borta ett bra tag och det väntas en seriös köldknäpp under tiden man är borta.

Då kan pelletsen vara "extramusklar" för patronen - men det känns inte helt vettigt då man ändå - vid så lång bortevaro - sänker värme i huset.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar