Elpatron och 20D

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Elpatron och 20D

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Var kan man hitta mer information om hur Bequem 20D funkar tillsammans med elpatron, och hur det är tänkt att det ska kopplas och fungerar? Det står ju mycket sparsamt om detta i manualen.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Elpatron och 20D

Inlägg av danei »

Normalt sett vill du inte ha brännaren inblandad i styrningen av elpatronen alls. Det normala är att man har elpatronen igång som vanligt och ställer termostaten en bit under den temperatur där brännaren startar. Om brännaren stannar så tar elpatronen över. Det gäller för alla lösa brännare.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Elpatron och 20D

Inlägg av thomasx »

Tack, och visst är det så, men det var på inget vis svar på min fråga. Funktionen finns i Bequem 20D, och jag undrar alltså hur den fungerar och hur man kan koppla in den.

Två anledningar till att jag undrar.

1. Jag är nyfiken på hur min brännare fungerar och vill gärna veta.
2. Jag ska koppla in en elkassett som backup till pannan, och vill undersöka möjligheterna att göra detta. Brännaren har en funktion för att styra elvärme och elkassetten har en funktion för extern styrning. I bästa fall är allt jag behöver en vanlig sladd och några knapptryckningar på brännaren så är allt klart.

Att ställa termostaten är inte ett alternativ med kassetten, eftersom den sitter utanför pannan och cirk.pumpen till den styrs av kassetten.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar