Hur ser egentligen cykeln ut?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
TidlundNKPG
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 19:00
Ort: Kolmården
Kontakt:

Hur ser egentligen cykeln ut?

Inlägg av TidlundNKPG »

)Var nere och kollade till min nyinstallerade brännnare (15D. När jag kom ner var den igång, och gick på min-läget. Panntemperatur 75 grader, börtemp 80. Kollade den hela tiden, och den gick på min-läget hela vägen upp till 80. När använder den de andra lägena?

Installatören sa att det var på gränsen att jag hade kondens i skorstenen, och jag antar att det inte blir bättre av att brännaren går i min-läget hela tiden.
- - -
Nibe Pellux som huserar en Bequem 15D.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Den går på mini så länge den behöver det.. så länge den grejar att hålla 80 grader i pannan så går den på mini.. Blir det kallt ute så pumpar den ju varmare vatten ut till elementen och brännaren grejar inte att hålla 80grader i pannan utan blir då tvungen att gå över till hög = mera värme.. Så kommer den nog att gå över till hög ska du se..

När Mr Frost har varti här ett tag så kommer du länkta till att den går på mini igen.. :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Per-Erik skrev:
När Mr Frost har varti här ett tag så kommer du länkta till att den går på mini igen.. :wink:
Jepp helt säkert.. :lol:

Om bör värdet är 80 grader så går den igång på min när tempen är 5 grader under börvärdet =75 grader.. Sjunker tempen ytterligare 2 grader till 73 så växlar den upp o går så tills de fattas 2 grader (78 grader) till börvärdet då går den ner till låg igen.. Är det då kallt så stannar den inte utan panntempen börjar sjunka innan den når 80 grader osv...
Det är det som är modulerande drift..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar