Brännare stannar efter första eldningen

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
jonasOlofsson
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 15 feb, 2015 11:34

Brännare stannar efter första eldningen

Inlägg av jonasOlofsson »

Jag har problem med min brännare. Den har fungerat klockrent de första två åren som vi bott i huset. Efter sommaren så va det problem med att den stannade med "Tändfel" avhjälptes genom att jag rengjorde flamvakten (en optdiod) i brännare.

Nu är dock symptomen tillbaka, men det hjälper inte att rengöra flamvakten. Brännaren startar som vanligt och går en eldningscykel (alltså den värmer upp tanken till rätt temp) men när den ska starta nästa gång så kommer larm "Tändfel" och man måste manuellt starta om.

Jag har en Green Energy brännare installerad i en gammal kombipanna där oljebrännaren är utbytt mot pelletsbrännaren.

Någon som har någon idé vad jag kan testa?
Villa 1 plan + källare (103+103 kvm)
Kombipanna PARCA NORAH 3000 olja/ved med elpatron på 12 kW, ombyggd till pellets
Brännare Green Energy P20
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare stannar efter första eldningen

Inlägg av Stegatorparn »

Har du kollat startdosen?
Kanske finns en massa spån vid skruvinloppet som hindrar pelletsflödet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jonasOlofsson
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 15 feb, 2015 11:34

Re: Brännare stannar efter första eldningen

Inlägg av jonasOlofsson »

Inställningen för startdosen har varit samma sen vi flyttade in. Har inte mätt hur mkt den har varit förut, men är ca 3 dl nu efter uppstart (efter att man fått ett fel och fått starta om manuellt).

Provade dammsuga ur skruvinloppet men samma problem uppstod även efter detta (men du hade rätt i att det låg en del spån där), dvs den körde en cykel tills temperaturen va upp i tanken men sen får den tändfel nästa gång när temperaturen har sjunkit.
Villa 1 plan + källare (103+103 kvm)
Kombipanna PARCA NORAH 3000 olja/ved med elpatron på 12 kW, ombyggd till pellets
Brännare Green Energy P20
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare stannar efter första eldningen

Inlägg av Stegatorparn »

Har för mig att rekommenderad startdos är 0,5 liter.
Prova att öka den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jonasOlofsson
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 15 feb, 2015 11:34

Re: Brännare stannar efter första eldningen

Inlägg av jonasOlofsson »

Okej, tack för tipset. Det jag har hittat om startdosen i papperna jag har till är att den får inte överstiga 6 dl. Jag höjde den till 4 dl igårkväll och nu har den klarat natten utan stopp. Får hoppas det håller i sig.
Villa 1 plan + källare (103+103 kvm)
Kombipanna PARCA NORAH 3000 olja/ved med elpatron på 12 kW, ombyggd till pellets
Brännare Green Energy P20
jonasOlofsson
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 15 feb, 2015 11:34

Re: Brännare stannar efter första eldningen

Inlägg av jonasOlofsson »

Varade visst inte så länge. Hade stannat med "Tändfel" nu när jag kom hem efter jobbet. Provade höja startdosen till 5dl så får jag se vad som händer.

Kan det finnas andra värden som är bra att pilla på?
Detta har jag idag:
Driftmatning: On: 1.8 Off:19.0
Mjukstart: On: 1.4 Vänt 50.0

Har inte varit och pillat på något sen vi flyttade in då saker har fungerat tidigare (och haft annat att fixa med).

Hur länge håller ett tändelement? Och flamvakten (optodiod)?
Villa 1 plan + källare (103+103 kvm)
Kombipanna PARCA NORAH 3000 olja/ved med elpatron på 12 kW, ombyggd till pellets
Brännare Green Energy P20
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare stannar efter första eldningen

Inlägg av Stegatorparn »

Startdosens pellets skall täcka hålet vid tändelementet för att starten skall lyckas.

Driftinställningarna skall du inte pilla på om den går bra när den väl startat.
Är sotet på pannväggarna mellangrått är allt väl.
Är sotet kolsvart får den för mycket pellets och då minskas on-tiden eller öka off-tiden.
Vid ljusgrått sot ökas pelletsmatningen.

När den larmar för tändfel, har startdosen brunnit upp eller ligger den kvar orörd?

Livslängden på tändelement varierar med brännarfabrikat. För en del brännare håller det 1 - 2 år medans andra fabrikat nästan aldrig går sönder utan kan hålla över 10 år.

En flamvakt brukar hålla länge, men knäcks lätt om den blir överhettad vid bakbrand.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jonasOlofsson
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 15 feb, 2015 11:34

Re: Brännare stannar efter första eldningen

Inlägg av jonasOlofsson »

Starten är inte problemet. Den startar och går tills vattnet är uppe i temp. Problemet verkar komma när den ska elda nästa gång, alltså när tempen har sjunkit igen.

Jag ska kika imorgon om det ligger pellets kvar om den stannat samt vilken färg askan har.
Villa 1 plan + källare (103+103 kvm)
Kombipanna PARCA NORAH 3000 olja/ved med elpatron på 12 kW, ombyggd till pellets
Brännare Green Energy P20
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare stannar efter första eldningen

Inlägg av Stegatorparn »

Färgen på askan på pannbotten är oväsentlig och varierar med pelletsen.
Det intressanta är färgen på sotet som sitter på eldstadens sidoväggar.
Inte mitt framför brännaren där en del aska kan fastna, utan på eldstadens vänster och höger sida.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Brännare stannar efter första eldningen

Inlägg av msh16 »

I handboken står en del tips:

Hålet för varmluften som sitter inne i brännarrörets gavel får inte vara igensatt med
beläggning utan måste tillses att hålet är fritt från sot använd gärna dammsugare eller ställ
brännaren med brännarröret nedåt mot golvet för att sotpartiklarna skall ramla ur.
Viktigt är att tändelementet inte får in sot eller kolpartiklar!! Detta kan medföra kortslutning
i elementtrådarna då dessa är öppna. Det är viktigt att vrida askskrapan medsols dra sedan
ut skrapan till botten av brännarröret vrid sedan tillbaks skrapan och tryck in skrapan i
brännarröret.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
jonasOlofsson
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 15 feb, 2015 11:34

Re: Brännare stannar efter första eldningen

Inlägg av jonasOlofsson »

Liten status uppdatering:
Pannan har tuffat på sen jag höjde startdosen till 5dl. Så har inte tagit mig tid att kolla vilken färgen på sotet, får bli vid nästa uraskning. Har därmed inte heller kunnat verifiera om det ligger kvar pellets.

msh16: Tack för tipsen. Jag rengjorde dock brännaren noggrant i samband med att jag rengjorde flamvakten och skruvade isär brännaren.
Villa 1 plan + källare (103+103 kvm)
Kombipanna PARCA NORAH 3000 olja/ved med elpatron på 12 kW, ombyggd till pellets
Brännare Green Energy P20
Skriv svar