Själv e bäste dräng????

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
igor
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 12 okt, 2005 14:06

Själv e bäste dräng????

Inlägg av igor »

Hej på er.

Köpte för en tid sedan hus. I detta så ingick ett paket från Värmebaronen. Med en Viking bio samt tank mm.

Eftersom jag inte hafft tid att bry mig om uppvärmning utan det har varit renovering för hela slanten så fick detta ligga snyggt nerpackat i sina kartonger. Till för ett par veckor sedan.
Byggde en lucka... Sopade dit brännaren pluggade in den i styrninge från gamla oljebrännaren. (Stöm över överhettningskyddet sat styrning från termostat)
Startade!
Fungerade skitbra i ca 3 dar... Sedan stannade den. Rev ner den och insåg att jag hade glömt rostlet.(heter det så?) Plåten som sitter på elementet så lite ledsen ut, men det riktade jag till sedan monterade jag rotlet och körde igen. Allt funkade fint..ett tag.
Jag har testat dom flesta inställningar. men brännaran går bara i ca 2 dyngn.
Ansåg att ovanstånde info kan vara bra att veta...

Den larmar att den har tre misslyckade startförsök. ok visst men när jag river den så är det rent på rostlet, inga otända pellets. Sen upptäcker jag att den är väldigt orolig. Den kan gå från full effekt (massor av låga) till att plödsligt börja tända igen.
Några tips eller idéer vore tacksamt.
Visst jag kan ju ringa någon som kommer och trimmar in den men det känns som att problemet nu är inte att den har för dålig förbränning utan att den inte funkar.

Tack på förhand
/Peter
Johan
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 20 feb, 2005 21:15

Inlägg av Johan »

Om den börjar tända igen så tror jag att den får för lite pellets.

/Johan
Värmebaronen Viking Bio i Värmebaronen Star
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

Har du kört igenom skruven med pellets?
Om inte lossa pelletsanslutningen från brännaren häng på en säck koppla in skruven i ett väggutttag och låt gå någon timme.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Håller med "Fredrik Wizard" men tror inte att det är det enda problemet.
Jag tror att den ojämna lågan beror på ojämn matning. Kan vara att skruven inte är fylld men också på att du har pellets av dålig kvalite.
Själv råkade jag t ex ut för den ökända "linderödspelletsen". Där varierade både hårdhet och längd på pelletarna. Vissa var långa som cigaretter och satte sig givetvis på tvären i fallröret, plus att det knakade och brakade i skruven. Det gick så långt att man kunde se att skruven t o m fjädrade tillbaka efter att ha snurrat...

Sen tror jag att ditt tändelement är kass, det ska vara bra anliggning mellan plåtarna på elementet och rostret. Annars får du problem vid uppstarten. Jag tror inte att du reder ut det här själv så gör dig själv en tjänst och anlita en utbildad pelletsinstallatör.
Har du motdragslucka installerad t ex?
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Se till att skruvmatning är rätt lutning mellan 40-45 grad.
Enkel är att ta nån fyrkant och vik så det bli triangel och mät på den.

Om det är misstänka nån fel med start tändelement. Bör kontakta med service/teknik hos Värmebaronen. patrik.nilsson@varmebaronen.se

Själv har kontakta flera gånger. De är duktig på problemlösning.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
igor
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 12 okt, 2005 14:06

Inlägg av igor »

Tack för alla tips. Tror nog inte att det är fel då pelletsen så jag kör med Skelefte krafts pellets.
Håller med om att det borde vara elementet samt instälningarna.
Jag kommer att ta dit en instalatör...

Mvh

/Peter
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

igor skrev:Tack för alla tips. Tror nog inte att det är fel då pelletsen så jag kör med Skelefte krafts pellets.

Mvh

/Peter
Nja då är det inte pelletsen..
Är nog bästa pelletsen i landet enligt test.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mats
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 29 aug, 2005 12:55
Ort: Bohuslän

Hur gick det?

Inlägg av Mats »

Hej. hur gick det för dig Igor? Jag har ett problem som jag tror liknar ditt problem. Jag satte in brännaren i November förra året och allt har gått bra tills för några dagar sedan. Bränaren klagar på misslyckad start och larmar. Jag har upptäckt att brännaren kan lägga av under pågående drift, driftslappan för låga börjar blinka, och den börjar på nytt igen trots att jag ser att det finns låga i brännaren! Man skulle kunna tro att det är fel på detektorn för lågan, men den reagerar som den ska på ljus.

Jag har ställt frågan till Värmebaronen och väntar nu på svar. Någan annan som har någon idé?
CTC1100+Viking Bio+Värmebaronens monteringsdistans+draglucka+shuntautomatik+veckoförråd. Hus från 1897 ca 160m2
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hur gick det?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Mats skrev:Hej. hur gick det för dig Igor? Jag har ett problem som jag tror liknar ditt problem. Jag satte in brännaren i November förra året och allt har gått bra tills för några dagar sedan. Bränaren klagar på misslyckad start och larmar. Jag har upptäckt att brännaren kan lägga av under pågående drift, driftslappan för låga börjar blinka, och den börjar på nytt igen trots att jag ser att det finns låga i brännaren! Man skulle kunna tro att det är fel på detektorn för lågan, men den reagerar som den ska på ljus.

Jag har ställt frågan till Värmebaronen och väntar nu på svar. Någan annan som har någon idé?
Om brännaren tappar lågan under drift, så kan en orsak vara för mycket spån/finfraktioner i pelletsen, som så att säga närmast fungerar som "släckmedel" när det kommer ner till rostret. Detta har jag haft återkommande problem med.

Något som också kan påverka är att rostret är riktigt rengjort, är rakt, och att det inte finns några sotrester kvar på brännarrörets insida som gör att rostret inte ligger tillräckligt tätt mot brännarröret. Annars finns risk för att luften tar fel väg. Jag brukar skrapa lätt med en skruvmejsel, samt borsta med stålborste på insidan. (Dammsug röret efteråt så att inget smuts hamnar nere vid tändelementet).

Missar brännaren även vid uppstartsfas, och pellets finns på rostret och fläkten snurrar, så är det nästan alltid tändelementet. Prova med inställningen för högt drag (om du har någon sådan..). Det ger lite extra effekt åt tändelementet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mats
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 29 aug, 2005 12:55
Ort: Bohuslän

Inlägg av Mats »

Hej. Gjorde rent skruven och veckoförrådet. Får så om det blir bättre. Jag har dock svårt att tänka mig att det är finfraktioner som släcker lågan. Då jag på plats sett att brännaren vid drift helt plötsligt får för sig att det saknas låga, gul lampa börjar blink, och startar upp på nytt, jag ser hela tiden att det brinner i brännaren.

En "dum" fråga. Jag använder en stor soptunna som veckooförråd, vilket inneburit att jag tagit hål i sidan på tunnan och bara riktat in skruven från sidan, för att få rätt vinkel. Är det tänkt, eller har någon, avslutat änden på skruven utanför förrådet, för att få finfraktionerna att "rinna ner". Man får naturligtsvis sätta på någon typ av "nät" i änden för att inte pelletsen ska ramla ner. Någon som har kommentarer????
CTC1100+Viking Bio+Värmebaronens monteringsdistans+draglucka+shuntautomatik+veckoförråd. Hus från 1897 ca 160m2
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ibland känns det som om man snart skulle kunna doktorera i kunskapen om problem med Viking Bio.. :) Timmarna som jag har tillbringat i pannrummet, sittande på en trädgårdsstol bredvid brännaren observerandes vad som händer är oräkneliga :shock:

Som jag skrivit i flera trådar tidigare, så har jag borrat ett 40-tal 5mm hål i matarrörets nederdel undertill. På så sätt så dräneras röret från spån varje gång skruven går. Under matarröret har jag monterat en bit överbliven regn-hängränna, där spånen rinner ner i en hink på golvet.
Fungerar mycket bra.

När du tar bort rostret för rengöring - verkar alla springor öppna, eller är det mer eller mindre igensatt på någon del av rostret?

Detta med fotomotståndet för låga är, precis som konstaterat, lite roligt eftersom man ju tydligt kan se att det brinner där nere. Uppenbarligen så brinner det då för lite, eller på fel plats. Får du en stor "vall"/uppförsbacke framför rostret i den kaka som brukar bildas? Kan det vara där pelletsen brinner, men har slocknat på rostret? Detta upplevde jag också, och åtgärdade genom att höja fläkten något vid lågeffekt. Även rakheten på rostret resp. springor vid sidan kan påverka här.

Vilket forum detta är. Hade varit fullständigt strandsatt för länge sedan utan det.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mats
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 29 aug, 2005 12:55
Ort: Bohuslän

Inlägg av Mats »

Har det blivit bättre efter din dränering av matarskruven?

När det gäller rostret så är det väl egentligen springan ligger närmast bakkant som är relativt tajt. Rostret "flikar" ligger är inte snedställda där, av någon anledning, utan ligger sida mot sida (hoppas förklaringen är tydlig nog). Men i övrigt så tycker jag nog att rostret ser OK ut. Jag skrapar rent rostret med en kniv 1 gång per vecka, samtidigt som jag tömmer pannan på aska.

Jag ska avvakta min rengöring av veckoförrådet för att se brännaren går mer stabilt. Om brännaren går mer stabilt så förutsätter jag att det problem jag hade direkt är relaterat med att de s.k. finfraktionerna släcker lågan. Jag kommer då att försöka mig på din ide om att dränera matarskruven samt se till att skruven ände kan släppa ut finfraktionern utanför veckoföråddet. När jag gjorde rent i veckoförrådet så var det en viss koncentration av finfraktioner vid själva skruvinloppet, dvs vid den sidoöppning som finns på matarskruven.

I övrigt så instämmer jag med det du skriver om detta forum. Jag är som sagt nybörjare, installerade brännaren i november 2005. Är väl egentligen lite besviken på att det redan börjar krångla, vilket naturligtvis får en att undra om man valde rätt uppvärmningslösning. Är inte direkt road över att behöva tillbringa kväller sittande framför pannan....... :?
CTC1100+Viking Bio+Värmebaronens monteringsdistans+draglucka+shuntautomatik+veckoförråd. Hus från 1897 ca 160m2
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, min brännare har gått klockrent sedan jag gjorde hålen i matarröret.

Jag rengör rostret med stålborste (en mindre tvåradig variant från Biltema) på både över och undersidan. Borstar så att säga springorna från båda håll. Ser till att rostret är rakt, och alla springor öppna.

Borstar/skrapar du inte i brännarröret alls? Hur ser det ut där rostrets (långsidan) sidokanter har suttit mot brännarröret? Där får jag beläggningar som behöver bort. Annars finns det risk för att rostret inte sitter helt rätt/luften tar fel väg - med driftsproblem som följd.

Kolla också nästa gång du rengör hur stor vall du har på pelletskakan som blir precis framför rostret.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mats
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 29 aug, 2005 12:55
Ort: Bohuslän

Inlägg av Mats »

Hej. Kan nu konstatera, hoppas jag, att de driftsproblem jag hade var relaterade till de sk finfraktionerna i pelletsen. Efter rengöring av matarskruven samt veckoförråd så har brännaren funkat till 100%.

Tack för tipsen.
CTC1100+Viking Bio+Värmebaronens monteringsdistans+draglucka+shuntautomatik+veckoförråd. Hus från 1897 ca 160m2
Skriv svar