Hur transportera pellets 16-21 meter ??

Skriv svar
Kensa
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 01 feb, 2015 17:44

Hur transportera pellets 16-21 meter ??

Inlägg av Kensa »

Hej Alla !

Nu har jag kört med veckoförråd i ett antal år. Det har fungerat bra. Men nu när jag blir tvungen att byta brännare, så är det ju så att man funderar på hela systemet.

Och då kommer jag fram till att jag är ganska trött på det här med att fylla på varje vecka.
Vissa veckor när det är kallt som bara den, så behövs det flera påfyllningar.

Jag funderar därmed på ett större förråd.

Men det gör sig inte så enkelt.

Pannrummet är minimalt. Det finns plats till ett egenbyggt veckoförråd som när jag lägger på extra höjd rymmer cirka 400 liter. Det är så smalt att ett Mafaförråd går inte in.
Oljetank har aldrig funnits så det är ingen plats man ens kan fundera på.

Där det finns plats är direkt utanför pannrummet, eller i carporten.

Direkt utanför är ingen bra idé. Dels blir det direkt olagligt eftersom det kommer för nära tomtgränsen, dels har jag en bättre hälft som skulle få krupp om jag smällde upp ett större förråd där.

Så det är carporten som gäller tror jag.

Om jag smäller upp ett 4-6 kbm förråd där, så har jag klurat ut att brännet skall isf transporteras enligt följande:

Från förråd, 45 graders vinkel, 2-3 meter, upp till taket på förråd.
Sedan 90 graders böj, 4-5 meter rak transport.
Sedan 90 graders böj, 8-10 meter raktransport
Sedan 90 graders böj in i pannrummet, 1,5 meter rak transport.
Sedan 45-90 graders böj ner till veckoförrådet.

Går det att lösa ?
Jag har kollat en del på vakuumlösningar, men jag tycker att de ser (för mig iaf) komplicerade ut. Samt att jag vet i fasen vart jag skulle placera de olika delarna. Och sist men inte minst, de verkar hysteriskt dyra.

Nej, om så är fallet, så skulle jag vilja ha en mer "manuell lösning". Med det menar jag att om man kan få till en transport med någon sorts lång skruv och alla böjar, där jag går ut vid lämpliga tillfällen, startar skruven, och fyller på veckoförrådet.

Nu vill jag inte att det skall ta timmar att fylla på förrådet. Utan hyfsat snabbt på kanske 30-40 min som max tid.

Finns det lösningar som påminner om det jag har beskrivet ?

Leverantörer ??

Någon som har gjort liknande och har en hyfsad kostnadsbild och andra erfarenheter ??
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hur transportera pellets 16-21 meter ??

Inlägg av CPMS »

Platsanpassat veckoförråd och vacumtransport från bulk till veckoförråd är nog det enda ekonomiskt försvarbara. En flexskruv klarar nog två böjar med stor radie innan man måste lämna över till nästa skruv. Det blir många motorer och växellådor med alla dom böjarna.
Kolla med ex MAFA vad dom tror om att skruva den sträckan.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Re: Hur transportera pellets 16-21 meter ??

Inlägg av jan004 »

Jag har något som paminner om det du beskrivit: Bulkförråd MAFA Villa Utomhus (http://www.mafa.se/?page_id=2921) som rymmer 5,7 m3 stående i carporten. Från förrådet suger jag cirka 15 m med ULMA AirMove 1500 vacuumsugtransport (http://www.ulma.se/vakuumsystem.php ) till pannrummet, där i systemet ingående dygnsförråd finns. Sugslangen ligger ett par dm under mark. Brännaren matas sedan från dygnsförrådet med vanlig skruv. Valde lösningen för att jag
• Började bli till åren
• Började bli lat
• Trodde att vacuum ger mindre problem med smulad pellets än skruv ger
• Trodde att vacuum smular pellets i mindre omfattning än skruv gör
Jag har nu kört denna lösning sedan september 2010 och inte haft några större problem. Förbrukningen ligger mellan 4,2 och 4,7 ton pellets per år.
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Hur transportera pellets 16-21 meter ??

Inlägg av Doc »

Jag är också nöjd med mitt vakuumsystem. Jag har Mafa hela vägen. Villa silo i uthuset ca 45 m till pannrummet som i mitt fall ligger mitt i huset. Slangen ligger i ett nedgrävt kabelrör. Jag fyller en Mafa mini förråd en gång om dagen. Ligger både längd och höjdmässigt vid spex gränsen. Har fungerat bra ändå. Haft stopp i sugslangen en gång när riktig dammig pellets satte igen sugfilter i förtid. 2 gånger har ett pellets klämd sig i vippluckan till sugburken och ledde till stopp annars har det fungerat bra.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Kensa
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 01 feb, 2015 17:44

Re: Hur transportera pellets 16-21 meter ??

Inlägg av Kensa »

mitt problem med vacuum är att jag har helt ingen plats att ha enheterna på.

såvida de inte tål att vara utomhus.

Pannrummet är 1 meter brett, och 1,40 djupt.

Det är med vaselin och synnerligen god vilja som jag lyckades trycka in veckoförråd och skruv.

Och nej, det finns ingen plats i angränsande rum heller.

Eller jo, det finns det kanske, men jag tror att frugan flyttar om jag säger att köket skall belamras
med diverse sugande pryttlar.......

Visst hade det varit skönt att kunna gräva ner slangar och liknande. Det bär mig lite emot att riva
upp stenläggningen som gjordes i oktober till den facila kostnaden av 96,000 kr.......


Inte helt enkelt att få ihop det verkar det som.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Hur transportera pellets 16-21 meter ??

Inlägg av Doc »

Ok då förstår jag problemet. Prylarna är nog gjorda för inomhusbruk. Men får man plats med veckoförråd så borde finnas plats. De finns de där allt byggs bara på höjden. Se Ulma eller pellvacs "pellmatene" ett mycket kompakt system. Det krävs inte mycket överhuvudtaget.
Man behöver ju inte gräva ner slangen men nånstans måste den gå
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur transportera pellets 16-21 meter ??

Inlägg av Roli »

Min slang till mitt vakuumsystem är infällt i taket mellan våningsplanen. Pelletsen transporteras ca 18 m från bulkförrådet i garaget till ett mellanförråd i pannrummet där det portioneras med skruv till brännaren.

Just nu används det dock inte pga en havererad skruvlagring i bulkförrådet. Denna skall repareras vilket år som helst när tid finnes.... Under tiden står det ett litet Mafa förråd i pannrummet som fylls med säckad pellets så länge som jag orkar bära säckar.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Hur transportera pellets 16-21 meter ??

Inlägg av andreas »

Vad är prisbilden på dessa sugsystem?
Helt klart sugen på att bygga en friggebod som ja använder som bulk förråd. Fast lär nog köra säckat och tippa i.
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Hur transportera pellets 16-21 meter ??

Inlägg av Jakob »

Låter inte vacuumtransport väldigt mycket? Det är nog viktigt att ha mellanförråd i pannrummet stort nog så man klarar en hel natt vid DUT utan att det måste sugas pellets.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Hur transportera pellets 16-21 meter ??

Inlägg av Vednisse »

Alla har olika uppfattningar om vad som är hög eller störande ljudnivå. Beror ju också på hur det är installerat och när det går.

Personligen gav jag upp tanken i mitt system efter att ha hört ljudnivån på Pellvac, samt att det dammar fruktansvärt med en öppen tömmningshink.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Hur transportera pellets 16-21 meter ??

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har lyckats dra rören så att jag kan förflytta pellets med 22 meter skruv. De mellanlandar på mitten så det blir 2*11 meter. Den första tar pellets till mellanförådet ganska snabbt. Ca 10 kg på 6 minuter. De sista 11 meter styr pannan över den fyller ca 200 gram åt gången till CTC:s "brännarförråd". Köpte Mafaskruvar och hittade en motor med växel 20 varav/min. Lite sakta men kostade inget. En 90 graders kantbit från en oljetank blev en bra byggplatta. Motoraxeln går ut genom tankens 50 mm påfyllningshål. I den fäster jag plåthöljet för skruven och tappar ner i mellanlagret.

Detta har rullat nu i 7-8 år men bygger på att det inte blir för många böjar per skruv. (jag har max två per skruv.)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur transportera pellets 16-21 meter ??

Inlägg av Roli »

Jakob skrev:Låter inte vacuumtransport väldigt mycket? Det är nog viktigt att ha mellanförråd i pannrummet stort nog så man klarar en hel natt vid DUT utan att det måste sugas pellets.
Visst låter det, men man blir väldigt fort "vann" vid ljudet och efter ett tag så vet man inte om den har varit igång eller inte.
Men har man ett tillräckligt stort mellanförråd i pannrummet så kan man om man vill se till så att all sugtransport sker dagtid för minsta möjliga ljudstörning. Slangen som transporterar pelletsen har stor betydelse för hur mycket det låter vid transport. Mitt system är ursprungligen byggt för metallrör men det gav mycket transportljud. Så när jag köpte mitt system 1997 och som monterades 1998, så hade de bytt ut metallrören till en armerad gummislang. Den är inte ljudlös men låter väldigt mycket mindre än metallrör enligt han som installerade systemet. Nu finns inte mitt system längre att köpa men de som finns har likvärdig funktion.
Nu vet jag inte hur sugslangen ser ut i dagens system men den bör nog vara tjockväggig för att få så lite transportljud som möjligt. Eller tänker jag fel där, mitt är i alla fall tjockväggigt jämfört med den plastslang som leder pelletsen ner i brännaren.....

Sugaren är också en ljudkälla men den kan gå att ljudisolera eller kanske placera på en mindre ljudkänslig plats.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar