Jag har följande:
Pelletspanna KMP UNO, tillverkningsår 2006, effekt EL 9kW, effekt pellets 20kW.
Pelletsbrännare KMP, tillverkningsår 2006, max effekt 20kW.
(Jag har ingen aning om det är PX20/21/22??)
Dock har jag en silvrig kåpa där det inte står någon beteckning.
Jag har följande problem:
Den har gått till och från. Gått ett dygn och sen stannat. Jag har fått starta om den manuellt sen har den gått i 3h. Jag har fått starta om den manuellt sen har den gått i 5h. Jag har fått starta om den manuellt sen har den gått i 20min.
Alltså är gångtiden inte frekvent. Pannan är helt ren och sotad. Matarskruven funkar, skorstenen är ordentligt sotad för en vecka sedan.
Jag har även problem med att det ryker ut genom fästplattan mellan brännaren och pannan. Samt rök kommer ut ur det rostfria matarröret.
Igår så sotade jag pannan och brännaren, startade den, matarröret blev väldigt varmt och tillslut gick det inte hålla i röret, jag såg att det kom en liten gnista ut med röken från matarröret, då stängde jag av den direkt och låter den nu gå på el.
Idag när jag bara skulle göra ett test med att starta den så klickar det annorlunda i den och alla tre lampor tänds och blinkar knepigt, och sen händer inget mer.
Tips på något som kan lösa mina problem?
Om inte, så undrar jag om det går att sätta dit en helt ny brännare. En PX22 i min UNO KMP panna från 2006?
Mycket tacksam för snabba svar!
Med vänlig hälsning
Bumba!