Glödstift till Katla brännare

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
rollzo
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 15 jan, 2015 12:10

Glödstift till Katla brännare

Inlägg av rollzo »

Hej,

Söker glödstift till en gammal Katla brännare. Någon som har?

Med vänlig hälsning

Andreas
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Glödstift till Katla brännare

Inlägg av msh16 »

En bild på stiftet och hur det sitter i brännaren skulle vara bra.
Har du inte handboken till brännaren?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Glödstift till Katla brännare

Inlägg av nyman »

Hej rollzo
Det här är ju högintressant! Första katlaeldaren på forumet och 13 år sedan brännaren gick ur produktion!
Betyder väl att det var en driftsäker brännare.
Bilder manualer, allt är av intresse för pelletseldningens framtida historiebok.

Fungerar luckan som hindrar stilleståndsdrag bra? Var meningen att den skulle implementeras på Viking9990 också men blev inte så.

Hur ser styrkortet ut? är det märkt med eKontroll? Möjligt att det är samma styrning som senare hamnade i Iwabo Villa S1.

Visste inte att Katla hade tändstift. Alla Pellx återförsäljare verkar ha slutat att sälja sådana som var standard på P20 modellen. Det är alltså inte en ca. 15 cm lång metallcylinder med två sladdar i ena änden?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Glödstift till Katla brännare

Inlägg av Taxen »

Här gjorde ÄFAB en test av brännare 2001.
Katla på sid 22.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/KVpellets.pdf

Här är historien som började med Katla.Kanske har den här firman glödstift.
http://www.energibiten.net/bionordic/
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Glödstift till Katla brännare

Inlägg av nyman »

Är det samma glödstift för dieselmotorer som P20 använde så finns de att köpa här:
http://www.forco.se/forco_butik/FORCO_TEXT08.htm

KMP-1126..Glödstift PX......250 kr
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Glödstift till Katla brännare

Inlägg av Vednisse »

Katla kom väl egentligen aldrig i produktion på riktigt..Har sett lite bilder på den, tror det är samma lösning på tändningen som de första 9990. Typ samma tändelement som B16 fast utan "hållaren", är dock osäker om det kan vara en efterkonstruktion i brist på reservdelar.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
rollzo
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 15 jan, 2015 12:10

Re: Glödstift till Katla brännare

Inlägg av rollzo »

Hur bifogar men bilder? I manualen så heter det glödstift, men som du Nyman säger så är det en metalstav med kablar i ena änden. Dock så ser det ut som den brunnit "av", är bara ca 5cm kvar av den,samt att det går 2st lite grövre (ca3mm) kablar och 2st tunna (1.5mm grön,röd) ifrån den.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Glödstift till Katla brännare

Inlägg av Taxen »

När jag köpte min PellX 20, år2000 så var det glödstift,men jag fick byta det efter ett år på garantin och fick varmluftständning istället.Var en magnetspole som skickade in stiftet i brännarröret.Det mekaniska kärvade ibland,så jag fick ingen tändning.Har för mig att jag kikade på glödstift till äldre Audi som skulle passa.Fick ju skicka tillbaka min tändning,så jag har inte kvar grejerna nu.
Kika om Biltemas ser ut som ditt.Vet ej hur många volt stiftet original drivs med.DC eller AC?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... LVO-75915/

Hehe,skulle läst ditt inlägg före :oops:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Glödstift till Katla brännare

Inlägg av nyman »

Ja de tidigaste Viking 9990 hade ett grövre tändelement utan hållare och har för mig att det var samma som de första TB Mini hade.
http://www.eldkraft.se/produkt/eltndare ... nd-stav795

Stämmer måtten: 100mm runt 12,5mm ?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
rollzo
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 15 jan, 2015 12:10

Re: Glödstift till Katla brännare

Inlägg av rollzo »

Var nyss ner i källaren och mätte, diametern är 10mm men originallängden är svår att uppskatta. Det ser ut som om den brunnit av så det återstår bara ca 5cm. Själva röret som den ska sitta i är ca 20cm.
Står inte så mycket i kopplingsschemat vad de tunna röda gröna kablarna gör, utan bara plats 9 och 10 GP-röd GP-grön. Styrkortet är i alla fall märkt med ekontroll.
Ska prova ringa till Energibiten (bionordic) imorgon också och fråga, sen får man väll montera ihop allt igen och tända upp manuellt så länge, börjar bli lite kallt och dyrt med el nu när tempen är under -20 (Härjedalen) Kollar även runt lite efter något nytt och fastnade lite på Pellux 100
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Glödstift till Katla brännare

Inlägg av nyman »

Ser styrkortet ut som det här kortet som utvecklades av eKontroll under samma tid, sid 17 och 18 kanske det kan vara till någon hjälp.

http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... 6x09x5.pdf

Finns det inget kretsschema till katlabrännaren?

Jag tror det lönar sig bättre att ringa till eKontroll för det var deras brännare.
Senast redigerad av nyman den tor 15 jan, 2015 22:51, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Glödstift till Katla brännare

Inlägg av jerjo »

För att få in bilder kan du t ex använda forumbilder.se
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Glödstift till Katla brännare

Inlägg av psau »

Nu gissar jag vilt men kan det vara denna du söker http://pelletsteknik.se/bionordic-vikin ... tstandning

Snälla bilder bilder bilder, jag med flera är nyfiken på denna brännare, kanske några detaljbilder på spjälllösningen ?!?

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Glödstift till Katla brännare

Inlägg av nyman »

Har också funderat över vad denna varmluftständning är för något men 24mm i diameter stämmer inte.
Vi skulle ha frågat Bionordic-Mats mer den gången han var online på forumet.
Spällösningen var nog kopia på den som satt i Eurofire. Iden med milleniumstyrning kom nog också från Eurofire. Tryckluftsuraskningen var troligen en ide som fanns med från början när Viking 9990 konstruerades.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Glödstift till Katla brännare

Inlägg av Vednisse »

Spjället på Katlabrännaren är inget som liknar det på Eurofire. Katlas stängs på elektronisk väg, även om strömmen går fungerar det med hjälp av kondensatorer.

Ekontroll har skrivit detta:
"Som exempel kan nämnas att Katlabrännaren är
marknadens enda pelletsbrännare som har självstängande
spjäll till såväl luft- som bränslematning.
Dessa stänger när pannan är uppe i arbetstemperatur och förhindrar genomströmning av kylande
pannrumsluft undre stilleståndsperioden. Spjällen fungerar även som säkerhetssystem som blixtsnabbt
klipper igen om brännaren larmar på temperatur. Denna funktion fungerar även vid strömavbrott då
energi finns lagrad i kondensatorer.

(Not: Tillverkningen av Katla-brännaren lades ned pga att brännaren var för dyr att producera)"


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar