HJÄLP, intaget smular sönder pelletsen

Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

HJÄLP, intaget smular sönder pelletsen

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Jag har de senaste 8 åren kört med ett veckoförråd, och det har funkat fint, ca 1,5m rak skruv från botten av förrådet till brännaren.

För en dryg månad sedan körde jag igång ett bulkförråd med för några dagar sedan rök skruven av.
Jag tog då skruven från veckoförrådet och stack den bara rakt ner i pelletsen i bulkförrådet, för att på så vis dels få allt att funka och dels på sikt tömma förrådet så jag kan byta skruv,

Nu visar det sig att med skruven nedstucken i pelletsen, så smulas pelletsen sönder vid intaget, se bild. Spånet lägger sig där och tycks inte matas uppåt i så stor utsträckning och resultatet blir att spånet hindrar pellets att komma in i skruven och mata vidare, och brännaren varnar för att den inte får pellets.

När skruven suttit i botten på veckoförrådet, så har nederänden på skruven varit helt öppen, ingen axeländen, ingen lagring, skruven bara slutade tvärt.

Detta tycktes ge problem i bulkförrådet med att skruven klättrade upp ur röret i änden, smulade sönder pellets osv, så jag gjorde ett litet ändbeslag och satte dit, med en liten axelbit som sticker upp 10cm i skruven. Nu verkar den inte klättra upp ur röret. Däremot kvarstår alltså problemen med att den nu smular sönder pellets i stor utsträckning.

Denna skruv har ju funkat fint i åtta år i botten på veckoförrådet, vad kan vara orsaken till att den börjar smula pellets nu?

Den första bilden nedan är tagen efter den andra, spånorna som syns bland pelletsen på den, är spånorna som jag hällt ut ur intaget på skruven. Det finns i övrigt inga spånor bland pelletsen i bulkförrådet, bra kvalitet på pelletsen var det.
DSC_0430_tn.JPG
DSC_0430_tn.JPG (96.64 KiB) Visad 2081 gånger
DSC_0428_tn.JPG
DSC_0428_tn.JPG (119.68 KiB) Visad 2081 gånger
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: HJÄLP, intaget smular sönder pelletsen

Inlägg av Stegatorparn »

Kan öppningen vara för stor? 10 - 15 cm brukar vara tillräckligt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: HJÄLP, intaget smular sönder pelletsen

Inlägg av thomasx »

Storleken är som den var vid leverans av prylarna, och motsvarar hålet i det där ändstycket som egentligen hör til, som sitter på röret i bulkförrådet, där är alla intag av denna storlek.

Men helt klart värt att prova, jag täcker över allt utom 10cm, tack för tipset!
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar