Överhettningsskydd slår till, PX22

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
axelll
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 10 jan, 2015 18:09

Överhettningsskydd slår till, PX22

Inlägg av axelll »

Hej,

i somras bytte jag från en PX21 till PX22 eftersom styrsystemet la av helt. Den nya PX22 har sen dess fungerat helt felfritt, inte ett enda stopp. Tills i onsdags när fallrörets överhettningsskydd löste. Pannan rengjordes, skyddet återställdes och allt funkade fint tills idag. Samma problem igen.

Kollade med en tändsticka draget i fallröret när brännaren inte går och jag får drag åt rätt håll (in i röret). Men när brännaren går så verkar det bli övertryck i pannan och tar jag bort fallslangen får jag tryck ut från röret, dvs fel håll, samtidigt som jag fortfarande får drag genom skorstenen. Dragbegränsaren öppnar också vid drift.

Hittar inget mer vad som kan vara fel och skulle vara tacksamt för lite hjälp. Tack!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Överhettningsskydd slår till, PX22

Inlägg av Eldvin »

Du tror inte man skulle kunna få lite mer info?? Ett kort eller två?
axelll
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 10 jan, 2015 18:09

Re: Överhettningsskydd slår till, PX22

Inlägg av axelll »

Nu har jag hittat problemet. Brännaren funkar som den ska, men det var en hel del aska i pannans rökkanaler så draget fanns, men draget var för dålig och det blev ett övertryck i pannan.

Rengjorde kanalerna och nu verkar allt funka som det ska.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Överhettningsskydd slår till, PX22

Inlägg av Eldvin »

Det va som jag misstänkte då. 8)
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Överhettningsskydd slår till, PX22

Inlägg av rod02 »

När mitt överhettningsskydd slog ut, så funkade tändelementet, men matarskruven funkade inte. Funkade altså ganska normalt, men ingen matning eller fläkt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar