Montage Bequem 50

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Montage Bequem 50

Inlägg av Dick »

Nu har vi bestämt oss för att stoppa in en bequem 50 i en gammal gjutjärnspanna.
Det är endast 75 cm till vägg framför pannan, vilket innebär att vi måste kunna "svänga ut" brännaren, som väger 38 kg.
Eftersom den dessutom bygger 220 mm på höjden, är vi tvugna att montera bort nuvarande lucka och ersätta den med ngt annat.
Önskar tips på sotningsvänligt montage...
-Kanske en ställning på hjul? tex?
Tacksam för alla tips!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Montage Bequem 50

Inlägg av Roli »

Dick skrev:Nu har vi bestämt oss för att stoppa in en bequem 50 i en gammal gjutjärnspanna.
Det är endast 75 cm till vägg framför pannan, vilket innebär att vi måste kunna "svänga ut" brännaren, som väger 38 kg.
Eftersom den dessutom bygger 220 mm på höjden, är vi tvugna att montera bort nuvarande lucka och ersätta den med ngt annat.
Önskar tips på sotningsvänligt montage...
-Kanske en ställning på hjul? tex?
Tacksam för alla tips!
Om du inte har något på din panna under brännaren som man måste kunna komma åt, så är nog en ställning på hjul den bästa lösningen. Om brännaren dessutom är försedd med kontakter på alla anslutningskablar så är det lätt att rulla undan den vid rengörning, service eller vad det skulle kunna vara.

Min brännare är monterad på en svängarm som gör det lite lättare att ta ut och få undan brännaren från "pannhålet". Hade jag inte haft min asklåda i pannan under brännaren så hade jag bytt ut svängarmen mot ett hjulställ, tror det skulle bli stabilare och lite mindre "rangligt".
Speciellt för er om brännaren väger 38 kg.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hi,
you can find some pictures about mounting a bequem 50 burner here:http://de.geocities.com/hohlaender/pellets/pellets.htm
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Köp ett gejderfäste... Här finns monteringsanvisning iof till bequem 15D men det är samma fäste till bequem 50..
http://www.mrpellets.se/thermia/Thermia ... %2015D.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar