H-lvetes j-vla sk-t, för att citera en känd barnvisa

Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

H-lvetes j-vla sk-t, för att citera en känd barnvisa

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Inte så lite störigt med en motor som drar av skruven när den fastnar, istället för att bara stanna och inte orka dra sönder den.

Frågan är så klart varför den fastnat, men det är kanske inte så enkelt för er att svara på.
Det jag funderade över här, istället, är det faktum att det är relativt lite pellets i den delen av skruven som man kan se. Röret går i en böj här så därför ser man inte så långt. Men det man ser, där är ju nivån i röret under 50%.

Förrådet är ca 4m långt med 6 intag har jag för mig att det är, och det är ca 2 ton pellets i förrådet, så gott om pellets över alla intag.

Skruven verkar sitta rätt ordentligt.

Några tankar kring varför nivån är som den är i den del man ser.
Och några särskilda tankar kring anledningen att skruven fastnat?

Skruven ligger i ett rakt rör under förrådet, och viker ut i en 90 grader böj så den kommer ut vid sidan av förrådet, då förrådet går hela vägen mellan två väggar, så gavlarna är mot varsin källarvägg. Eller, ja, bortre gaveln i förrådet har ett gap på ca 50 cm mot källarväggen, så där kan jag se änden på skruven under förrådet.
Bilagor
DSC_0382.JPG
DSC_0382.JPG (174.81 KiB) Visad 4491 gånger
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: H-lvetes j-vla sk-t, för att citera en känd barnvisa

Inlägg av Icecap »

Utan personlig erfarenhet men baserat på vad jag har läst i detta forum:
En vågrät flexskruv kan fyllas till 100%. Exakt vilket nivå det sedan motsvarar är i grunden likgiltigt, de 100% motsvarar 100% av transportmöjligheten.

En böj, speciellt 90°, har 50% transportmöjlighet.

Detta betyder att det finns för mycket pellets som kommer in i ett för trångt utrymme. Detta ger problem.

Eller på svenska: Det går inte!

Skruven klämmer, mosar pellets osv.

Det finns många äldre trådar om just detta, kontentan är att böjer är av ondo så länge de kommer från vågrät läge. Har man en rak skruv snett upp från förråd och att den sedan planar ut till vågrät via t.ex. en 45° böj går det bra då den börjar med låg fyllnadsgrad och bara blir bättre.

Lösningen för dig kan vara att den vågräta skruv matar till en låda. Från den låda drar en annan skruv upp pellets dit den ska. Blir fler motorer och sensorer men ett dåligt design kan inte bli bättre utan att designas om.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: H-lvetes j-vla sk-t, för att citera en känd barnvisa

Inlägg av Honda »

En observation bara, då spiralen spänns kommer den att söka sig mot en bit upp i rörböjen där böjradien blir kortast. Rotationsriktningen är dessutom åt det hållet att den kommer att klättra på väggen ännu högre upp samtidigt som den matar pellet nedåt ut ur spiralens grepp. Den kommer då att skrapa ovanpå den pelletmängd som finns i rörböjen i stället för att dra längs med bottnen vilket den skulle göra i ett rakt rör. Det ökar naturligtvis friktionen.

Möjligen skulle en sådan rörböj fungera bättre om spiralen var vriden åt andra hållet, men det är ju inget du kan påverka. Men jag gissar att en stor del av problemet är dina 6 st hål rakt uppåt. Under hålet blir ju röret helt fullt. Jag har 6 st hål vridna till sidan, så skruven är aldrig ens halvfull, men jag har ju också rak bottenskruv.

(Icecap, den här skruven har samma stigning hela vägen, före och efter böjen)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: H-lvetes j-vla sk-t, för att citera en känd barnvisa

Inlägg av thomasx »

Jaha, ja. Det var ju lite tankar.

Det har gått finfint i en månad och kört drygt ett ton pellets. Så det känns lite lustigt att det skulle bli tvärstopp i skruven nu plötsligt.

Skruven har en svag lutning uppåt hela vägen.

Om det är så att det blir knökfullt i böjen är det ju lite underligt att det bara syns halv nivå i den delen man kan se. Då borde det vara både knökfullt och väl packat!?

Jaja, nu återstår en "interims"-lösning som matar ut pelletsen ur förrådet tills det är tomt, så jag kan undersöka saken närmre sedan. Skruven får sitta där den sitter tills vidare.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: H-lvetes j-vla sk-t, för att citera en känd barnvisa

Inlägg av thomasx »

Jahapp, då var en nödlösning fixad i alla fall, ett veckoförrådsrör nedstucket rakt ner i pelletsen i bulkförrådet. Får väl flytta det med jämna mellanrum för att tömma förrådet den vägen. Hoppas bara detta funkar ok nu.

Får väl ta och försöka hitta dessa trådar om böjar och läsa på lite.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: H-lvetes j-vla sk-t, för att citera en känd barnvisa

Inlägg av Icecap »

Honda: "den här skruven har samma stigning hela vägen, före och efter böjen"
OK, än sen då? Vad har det med saken att göra?

Den har inte samma stigning i själva böjen eller hur? Tänk ordentligt innan du svarar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: H-lvetes j-vla sk-t, för att citera en känd barnvisa

Inlägg av thomasx »

Rent spontant skulle jag säga att den har samma stigning eller större. Den komprimeras på insidan och expanderar på utsidan, möjligen blir expansionen större än komprimeringen. Oavsett vilket skulle det leda till samma eller ökad matning.

Vad jag förstod av tidigare inlägg var det snarare en, av olika orsaker ökad tröghet som skulle vara upphov till problemen.

I mitt fall funderar jag dock på om det kan vara så att det ligger en kärna i den raka delen av röret som följt med fram till svängen och ställt till det där. Jag tror bestämt att det låg en kärna i från början.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: H-lvetes j-vla sk-t, för att citera en känd barnvisa

Inlägg av Honda »

Icecap, du är en av de forummedlemmar jag har absolut störst respekt för pga din kunskap, men nu vet jag faktiskt inte vad du menar oberoende hur ordentligt jag tänker efter. Jag fick intrycket att du beskrev problemen med en vågrät skruv som övergår i en lutande skruv. TS skruv har som jag förstår det efter ombyggnaden samma lutning (mm stigning / mm horisontell transportsträcka) hela vägen. Böjen sker ju i ett plan, och då stigningen är samma före och efter så kan den inte vara annorlunda i själva böjen heller, med mindre än att det skulle vara böjning i flera plan, dvs flera böjar, vilket det enligt bilden inte är.

En kärna som lossnat och fastnat i kroken kan mycket väl vara förklaringen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: H-lvetes j-vla sk-t, för att citera en känd barnvisa

Inlägg av thomasx »

Stigning, innebär för mig stigning på skruven, dvs antal varv/m på flexsskruven, inte att förväxla med lutningen på skruven, som är den ökningen i höjd över golvet som sker.

I mitt fall är det samma lutning hela vägen. Böjen ligger precis som Honda säger i samma plan som den raka delen. Lutningen på min skruv är väl ca 30-40 cm på 3-4m. En mycket modest lutning, alltså.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: H-lvetes j-vla sk-t, för att citera en känd barnvisa

Inlägg av Icecap »

OK, jag var nog oklar. Sorry.

Skruven är "i fri form" (liggande på golvet) en spiral med konstant stigning, det antar jag att vi är överens om.

Lägg den i ett rakt rör som är vågrät och det samma gäller. Den har då en transportförmåga på 100% som definition.

Men nu inför vi en böj på t.ex. 90°. Detta måste betyda att den spiral trycks ihop i ena sidan vilket alltså kommer att minska den verkliga stigningen på den bit. Om den inte gör detta kan spiralen inte svänga ju. Visst, den dras lite ut på ytterdelen av svängen men det är inte den del som bestämmer transportförmågan, det är det trängsta som styr det.

Detta betyder att transportförmågan minskar i böjen, sedan kan vi slåss om exakt minskning men den är definitivt mindre än 100% och håller vi oss i vågrät plan skulle jag gissa på 60%-70%.

Men TS skriver att den i samband med 90° böjen börjar gå svagt uppåt och då skulle jag anta att kombinationen ger kanske 50% transportförmåga när allt är räknat ihop.

Därför föreslår jag att skruven delas upp i två delar:
1 som matar ut från förrådet och 1 som vinklas och lutar lagom. Detta ger två raka skruvar och tyvärr en extra styrbit - men det kan vara vad som behövs för att allt ska fungera.

Nu kan det ju vara att TS egentligen har ett annat problem, t.ex. valvbildning, men informationen fokuserar på andra delar och en verklig felsökning ser jag inte har blivit utförd. Om det sedan är av lathet (tveksamt) eller brist på vetskap om vad som ska kollas och dokumenteras och hur det ska kollas (mycket mer sannolikt) ska jag låta vara osagt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: H-lvetes j-vla sk-t, för att citera en känd barnvisa

Inlägg av Honda »

Ja då är jag med på banan. Jag använde uttrycket 'stigning' som man brukar använda det om tex vägar, dvs anger lutning i vägens riktning. 'Stigning' för själva spiralen är ju en helt annan sak, och där har du helt rätt. Men 'lutningen' är ju fortfarande samma hela vägen i TS anläggning.

Jag tror faktiskt inte att minskninen av spiralens stigning har så stor betydelse, böjradien är ju i storleksordningen halvmetern eller mer mot spiralens diameter på ca 50mm. En snabb överslagsräkning ger att det handlar om ca 5mm fördelat på både uttöjning och komprimering vid 50mm spiraldiameter, 50mm stigning och 50cm böjradie, dvs max 10% minsking av stigningen, eller i praktiken kanske 5% minskning i innerkurvan och 5% ökning i ytterkurvan. Men som du sa, det kan man ju slåss om :D , och jag kan ju ha räknat åt skogen...

Men jag gissar jag att transportförmågan minskar betydligt mer än 30% i böjen ändå. Eftersom spiralens diameter är betydligt mindre än rörets så den kommer att dras åt sidan 'höger på bilden' och kommer inte längre att ligga mot rörets lägsta punkt, vilket som sagt förvärras av spiralens rotationsriktning då den matar pellet till vänster i bilden ut ur spiralens omkrets. Om det är här problemet ligger så skulle en påskjutande motor kunna fungera bättre, spiralen hamnar då mot ytterkurvan i röret där pelletarna samlas pga rotationsriktningen.

Men har du en lös kärna som fastnat i böjen så är problemet där och ingen annanstans, och två raka skruvar fungerar alltid.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: H-lvetes j-vla sk-t, för att citera en känd barnvisa

Inlägg av thomasx »

Icecap, du påstår att krympningen blir mindre och har större inverkan än expansionen, vad har du för argument/belägg som stöder det påståendet? Vad är det som säger att det inte är precis tvärtom, att yttersidan expanderar mer och att det har större inverkan?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: H-lvetes j-vla sk-t, för att citera en känd barnvisa

Inlägg av Icecap »

De två sidor är förbundna och köra lika fort. Alltså är det det sämsta som gäller.

Om ett par går hand i hand och den ena släpar fötterna efter sig och den andra går i frisk takt måste de antingen släppa taget i varandra eller den snabba måste dra ner på takten.

Och då de två sidor på skriven ganska säkert kör med samma antal varv måste den snabba anpassa sig till den långsamma. Ganska enkelt och logisk tycker jag.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: H-lvetes j-vla sk-t, för att citera en känd barnvisa

Inlägg av thomasx »

Oj, det var verkligen att vända upp och ner på begreppet logic, Icecap, sorry to say, men det var ju inga sakliga argument alls.
Icecap skrev:De två sidor är förbundna och köra lika fort. Alltså är det det sämsta som gäller.
Eller det bästa som gäller...
Icecap skrev:Om ett par går hand i hand och den ena släpar fötterna efter sig och den andra går i frisk takt måste de antingen släppa taget i varandra eller den snabba måste dra ner på takten.
Eller så måste den söliga lägga på en rem...
Icecap skrev: Och då de två sidor på skriven ganska säkert kör med samma antal varv måste den snabba anpassa sig till den långsamma. Ganska enkelt och logisk tycker jag.
Eller den långsamma anpassa sig till den snabba...

Faktum är att det är ingen skillnad på hastighet på skruven på ena eller andra sidan, periferihastigheten är precis densamma, annars skulle skruven deformeras. Däremot minskar avståndet mellan varven på insidan och avståndet ökar på utsidan. Min spontana gissning är att avståndet på utsidan ökar i större utsträckning än vad avståndet på insidan minskar.
Allt detta sammantaget ger dock att pelletshastigheten inte heller ökar på yttersidan, det kan den inte, för då skulle pellets behöva röra sig framåt fortare än skruvens rörelse. Däremot tänker jag att det är rimligt att anta att kompressionen ökar på innersidan och minskar på yttersidan, och att det därmed sker en viss förflyttning av pellets från insida till yttersida genom böjen. Sedan kan jag tänka mig att det totalt sett blir trögare i böjen, vilket gör att kompressionen ökar totalt sett i den delen. Dock så måste alltid lika mycket pellets komma ut i slutänden som åker in i början, annars skulle det ackumulers pellets någonstans på vägen, och om det sker, ja, då är det något som slutar funka någonstans.

Så tänker jag.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar