Explosion,Smällar med kraft px21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Explosion,Smällar med kraft px21

Inlägg av Jonaslatt »

Hejsan har haft pellets i tre år nu. Eldar bara vintertid.Aldrig haft problem eller puffar vid start. Nu denna vintern har allt börjat krångla.

På pannan finns två luckor. En lucka som brännaren sitter i och sen en lucka över. ca 20x30cm.

Den första månaden vi eldade i år. Så hörde vi en Puff. Sen en större puff. När jag kom ner i källaren så rök det MASSA och hela källaren va rökfylld. Jag kom in i pannrummet så hade det på något sätt blivit en sån puff så översta luckan i pannan hade slagits upp och böjt plåten. (den luckan sitter med kraftigt lås som man snurrar för att öppna.)

Jag sota rent och provade och allt funkade igen. Efter några veckor hände det igen.
Jag ringde och rådfråga mrpellson i Skövde som bad mig byta tändelement (såg då att det va helt trasigt).

Vips allt funkade i någon månad . Och igår när vi kom hem så lukta det bränt. Jag gick ner i källaren och såg att brännaren hade dött och proppen va trasig. Och gummi/plast röret som släpper ner pelletsen hade flugit los. (troligen sånt övertryck igen)
Gick jag in i rummet bredvid (tvättstuga ) och där sitter motdragsluckan. Den hade flugit iväg 3 meter och slagit i väggen.

Efter att rengjort igen och starta så funkar allt som vanligt igen.
Jag sotar en gång i veckan och det brukar inte va speciellt mycket sot.

Vad kan detta bero på? brännaren är ifrån 2001 och föra året bytes fläkten.

"chipet" i brännaren är version 5, något såg på någon sida att det fanns högre versioner typ 8 eller något.
Kan det va värt att byta chip och kanske en keramisk tändelement. eller beror detta på något annat?
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Explosion,Smällar med kraft px21

Inlägg av Erik_73 »

Kontrollera att stardosen är korrekt
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Explosion,Smällar med kraft px21

Inlägg av velund »

Köpte ett hus med px21 monterad. Fick flera smällar och en så kraftig att huset höll på att ta eld, kom hem i sista minuten.
Slängde ut den misslyckade brännarkonstruktionen som Effecta inte ens törs stå för och stoppade in en billig begagnad TB Mini. Eldade utan problem ett par år med den. Har nu bytt upp mig till en Bionordic Viing B16 och pelletseldning kunde knappast vara enklare.
Lägg inte ned pengar och energi på brännaren. Nytt chip, keramiskt tändelement, nytt brännarrör och så har du lagt ned lika mycket pengar som en begagnad modern brännare kostar.
Är glad att jag själv inte fångades av uppgraderingsdjävulen. :)
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Explosion,Smällar med kraft px21

Inlägg av Jakob »

Velund:

Har du nån erfarenhet från den brännare effecta säljer idag? Det vore ju roligt att höra om denna erfarenhet isåfall. Vad menar du med "stå upp" för sin brännare? Ge oss fakta, bilder osv.

Det är ju konstigt att vissa (som jag själv) lyckats köra 4 år på rad (just nu ca 4300 starter ca enligt räknaren) utan varken driftstopp, pannpuff eller byte av något som helst i reservdelsväg. Verkligen mystiskt detta.....eller KAN det vara så att man de facto har FÖRBÄTTRAT konstruktionen?

Jag har själv med bild och fakta dokumenterat effectabrännarens tryckluftsotning i tidigare trådar när de gamla böcklingsniffarna från bionordic här på forumet hävdade att "det inte går att rensa ett rör med tryckluft" eller "kompressorn är kina-skit" exempelvis. Detta fick iallafall just den ljugarbänken att tippa på sidan.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Explosion,Smällar med kraft px21

Inlägg av Jonaslatt »

Jag mätte startdosen nu. Snäppet över 4dl.

För mycket? vet någon vilken av rattarna som styr detta?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Explosion,Smällar med kraft px21

Inlägg av Stegatorparn »

Nr 2 uppifrån "start".
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Explosion,Smällar med kraft px21

Inlägg av FRS05 »

Jag har inte så mycket att tillägga gällande ditt problem. Dock hade jag aldrig kört brännaren om jag inte var på det klara vad det är som orsaker smällarna. Hela huset kan ju trots allt brinna ner med lite otur!
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Explosion,Smällar med kraft px21

Inlägg av Jonaslatt »

vad är normal startdos ? 3-3,5 dl?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Explosion,Smällar med kraft px21

Inlägg av Stegatorparn »

Brukar vara mellan 3-4 dl.
Det viktiga är att pelletsen täcker tändelementets hål och att tändelementets hållare ligger an mot brännarrörets gavel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Explosion,Smällar med kraft px21

Inlägg av Jonaslatt »

Jag har nu sänkt startdosen till lite över 3dl.
Hur vet man om luften i pannrummet räcker? jag har ett hål på 120mm rakt ut som är helt öppet räcker det?

vad kan mer va bra att kolla eller försöka lösa?
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Explosion,Smällar med kraft px21

Inlägg av rod02 »

Chip till min pellex år 2001 bör vara 7 eller högre. Lugnare start. Först förvärmning innan startdos, och sedan långsam pulserande fläkt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Explosion,Smällar med kraft px21

Inlägg av Jonaslatt »

du menar att det kan va värt att byta chip? mitt är version 5

Direktcitering borttagen. /Roli moderator
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Explosion,Smällar med kraft px21

Inlägg av Eldvin »

Om brännaren har funkat förut men inte gör det nu så måste ju nått ha hänt! Och då är det bara att börja från början och kolla .
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Explosion,Smällar med kraft px21

Inlägg av rod02 »

Jag vet inte om vi har samma brännare. Min är en gul med plåtkåpa. Tror den kom före PX20. Men finns det nyare chip till din, så rekomenderar jag det.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Explosion,Smällar med kraft px21

Inlägg av Jonaslatt »

Stämmer bra såg att min hete px20 och inte px21 som jag angett.

Det finns mycket nyare chip till min. frågan e om det gör någon skillnad. eller om det är att kasta pengar i sjön

Använda svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Skriv svar