Felsökningstipps önskas för PX20 -00

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
namnam57
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 09 jan, 2012 00:41

Felsökningstipps önskas för PX20 -00

Inlägg av namnam57 »

Jag bytte tändelementet (trasigt) och processorn och allt fungerade perfekt. Nu efter ca 1 månad stannade gamla Bettan, hon började startprocessen normalt men tändelementet blev inte varmt. Inga brännmärken på pelletsen i brännaren vid stoppet. Triacen tänkte jag och bytte igår, men nej det hjälpte inte fortfarande samma fel. Är det någon som har någon idé på felsökning, skall bara laga multimetern först i morgon. :roll:
TMV Alpha keram P, KMP PX20/2 -00 (Varmluftständning och senaste processorn hysteres 20), Strömsnäs 750/120 90mm isolering och solslinga, Laddomat 21
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Felsökningstipps önskas för PX20 -00

Inlägg av ronald »

checka kablarna så ingen lossnat eller kommit ikläm ..lite men naggande tips kanske nåt tills du kan multimetra dig fram
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
namnam57
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 09 jan, 2012 00:41

Re: Felsökningstipps önskas för PX20 -00

Inlägg av namnam57 »

Hur många volt behöver triacen på styrningen för att den skall öppna och släppa fram ström till tändelementet?
Där är en grön, en brun och en vit sladd, när det är ström på är det ca 2,5 volt mellan grön och brun respektive vit och brun. När brännaren är i startfas är det ca 1 volt mellan grön och brun samt ca 4,5 - 5 volt mellan vit och brun sladd. Jag har 240 volt fram till triacen, jag har provat att byta plats på sladdarna på den gröna plinten på triacen. Eftersom triacen är ny och tändelementet helt (125 ohm).
Är det någon som vet hur hur spänningen skall vara på den gröna, bruna och vita sladdarna. Eller hur avgör jag om det är fel på den nya triacen eller kretskortet.
Är det någon som har något intelligent svar, så tar jag emot det tacksamt.
TMV Alpha keram P, KMP PX20/2 -00 (Varmluftständning och senaste processorn hysteres 20), Strömsnäs 750/120 90mm isolering och solslinga, Laddomat 21
Skriv svar