Hjälp med PX21 som bråkar!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
padomi
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 04 dec, 2014 09:34

Hjälp med PX21 som bråkar!

Inlägg av padomi »

Hej, ny på det här med pellets... eller, ny och ny, jag har varit ägare till sakerna i snart 3 år men vet inte hur det fungerar.
Brännaren är en PX21 och pannan är något som ser väldigt gammalt ut, gissar att en är lika gammal som huset. Huset som allt står i är från sent 60-tal med källare, varje våning är på 130 m2.
På övervåningen finns även en Conturakamin som eldas i lite då och då under vinterhalvåret, dels för att den värmer gott och dels för mysfaktorn.
Huset vi köpte såldes av ett par som hade skilt sig, frun som sålde hade ingen aning om hur det funkade och mannen som kanske visste hade dragit, så där fick vi ingen hjälp.
I början så fungerade det ganska smärtfritt, vi hade hem en kille som kollade igenom brännaren och bytte tändelement.
Nu efter sommaren så har den krånglat mer och mer, stänger av sig hela tiden, i mina ögon, helt utan anledning.
Har bytt tändelement igen och bytte även flamvakt för säkerhets skull.
I samband med detta så tömde jag hela pelletsbehållaren och röret, fyllde på med nya pellets och körde skruven tills röret var fullt igen (och lite till, fyllde en spann).

Brännaren startar när jag sätter igång den men stannar igen efter ett tag, detta "tag" kan variera allt från någon timme till halva dan. Men den stannar alltid och hela tiden!
Den gamla flamvakten hade bara vita sladdar och den nya hade en röd och en svart, naturligtvis satte jag dessa fel först. Kan man koppla tändelementet fel med?
Har läst lite bland annat här på forumet för att försöka felsöka men blir galen på alla saker jag ändå inte fattar eller kan göra någonting åt!
Bland annat läser jag att man skall kolla någon "rökgastemperatur"... vad det är, hur man kollar den och varför man skall kolla den har jag inte fått kläm på.
Man kan även koppla ur/förbi lågfartsläget, inte heller det har jag förstått mig på... är det inte bättre om den går på halvfart än att fortsätta spruta på i full fräs när den fått upp värmen?
Sen är det flera ord som jag ser titt som tätt som jag inte vet vad det är: shunt, dragbegränsare, tachostyrning, triac, plattvärmeväxlare mm
Jag tror, men det är bara en gissning, att brännaren stannar när den nått "rätt" temperatur (inställd på 80 grader) och att den då går in i läget "driftstopp" för att sedan inte vilja starta igen.
Ibland går den i driftstopp på högfart, ibland på lågfart.

Någonting annat jag kan komplettera med för lättare hjälp så är det bara att säga till så skall jag svara så gott jag kan.
padomi
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 04 dec, 2014 09:34

Re: Hjälp med PX21 som bråkar!

Inlägg av padomi »

Lite bilder på hur allt ser ut, vad sakerna är och vad de gör tror jag att ni vet bättre än mig, men så här ser det i alla fall ut.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Den sista bilden är lite speciell, efter att jag hade tömt hela röret på pellets (och fyllt igen) så tyckte min sambo att "huvudet", motorn på skruven till röret rörde sig lite annorlunda mot förut (rörde sig knappt nämnvärt tidigare). Efter att ha kört skruven på fast ström så dök dessa två metallbitar upp efter en liten stund, därefter verkar det se ut som tidigare.
Vad är detta, något jag bör vara orolig för, orsaken till mitt problem?

För övrigt så stämde inte det jag skrev tidigare, efter att ha satt igång brännaren igen idag så stannade den åter igen, denna gång på knappt 50 grader.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med PX21 som bråkar!

Inlägg av Stegatorparn »

En manual till pannan hittar du här http://www.ctc.se/wp-content/uploads/CT ... 981-82.pdf och här finns manual till brännaren http://195.67.82.150/ariterm/dos_px21.pdf.

Börja med att läsa igenom dom så du lär dig vad dom olika delarna kallas och hur brännaren är uppbyggd och fungerar. Så tar vi problemen senare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar