Thermia bra eller dålig?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Thermia bra eller dålig?

Inlägg av Stugsittaren »

Det verkar som ni som använder Thermias brännare är nöjda med funktionen men missnöjda med supporten från Arvika iform av manualer mm. Kan det vara så att EcoTechens A4 är ett alternativ med liknande funktion men med bättre service?

Kan detta inlägg möjligen tjänstgöra som en brandfackla? En som snart skall välja (15 cm kvar i oljetanken ;0)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Inlägg av ing._med_pellets »

Hej,
det ar (har inte svenska tecken pa laptopen jag skriver pa) inte bara manualer och och service som kan vara ett problem med en Thermia. Las mitt inlagg:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1513
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Nu är det ju inte bara problem med pannan.

Pannan med brännaren är ju en av marknadens mest underhållsfria med hög effektivitet och du behöver sällan sota eller aska ur. Pannan är ju helt digital och du har ju möjlighet att koppla in pannan mot internet (läs thermias server) och övervaka den på distans... Har du ett bulkförråd så behöver du ju sällan titta till den (även om det är att rekomendera med alla förbränningspannor att slänga ett getöga då och då..) Av alla pannor med integrerad brännare på marknaden tycker jag nog att Thermia är det bästa köpet. Får du en bra installatör så är det en mycket bra investering..
Biomatic 20+
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag kan inte annat än hålla med om att den är ett bra köp. Jag har förhållandevis lite att jämföra med men om man säger som så att jag har marginellt med mer jobb med denna panna jämfört med oljepannan så tror jag det är bra betyg. Sen att den håller koll på förbrukning och dagar kvar helt klart och tydligt i displayen gör att det känns som en modern panna. Jag har haft 2 driftstopp första veckan som installatören åtgärdade sen dess har den bara kört på.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Hur hanterar ni perioder med låg last, när vi bara värmer varmvatten? Blir det inte mycket sot och glöd i pelletsen eller bränner den upp det som ligger i skruven när den släcker ner?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar