Ekpellets

Skriv svar
frallan21
Frö

Ekpellets

Inlägg av frallan21 »

Hej!
Är det någon som har provat pellets gjord på ek?
robbanlotta
Gallringsobjekt

Inlägg av robbanlotta »

Nej, finns det? är det bra?
NH
snillet
Pannrumstomte!

Nog så..

Inlägg av snillet »

Det bör finnas som exempelvis biprodukt från möbeltillverkning.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Måste vara en hel massa kw i ekpellets ..förr när jag körde med ved så hadde jag ek ved och det kunde man inte fylla pannan med för värmen från ek var allt för stor så jag fick blanda det med vanlig blandved
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Många kw alldeles säkert. Troligen dyrt också med tanke på hur försvinnande liten del av sågverksindustrin som sågar ek i jämförelse med gran/fur. Men att bara elda med ek skulle jag undvika med tanke på att det innehåller en hel del garvsyreämnen och annat som kan vara aggressivt mot både panna och skorsten. Däremot borde det väl funka fint att blanda med, precis som vid vedeldning. Teoretiskt sett borde väl bok göra det mest idealiska pelletsen.
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Kunde köpa väldigt billig "kaffe"-pellets som var en restprodukt från LL kafferosteri i karlstad.. Denna pellets har hög energi som busen, men lär väl bara sätta ännu mera sint i brännkoppen .. Alternativa billiga pellets är inte alltid det bästa.. (eller)..
Biomatic 20+
Fd:Fliseldare
Prima virke

Inlägg av Fd:Fliseldare »

Pellbri i Örkelljunga har ekpellets.Brinner bra men knakar å smäller i matarskruven(arna)
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Älghår skrev:Kunde köpa väldigt billig "kaffe"-pellets som var en restprodukt från LL kafferosteri i karlstad.. Denna pellets har hög energi som busen, men lär väl bara sätta ännu mera sint i brännkoppen .. Alternativa billiga pellets är inte alltid det bästa.. (eller)..
Men vilken ljuvlig doft över grannskapet :wink:

men är det det som kallas mörkrost eller?
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar