Skruvproblem

thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Skruvproblem

Inlägg av thomasx »

Nu har jag kollat, efter att skruven fastnat finns ingen pellets i den del av utmatning/motorfäste som ligger efter utloppet.

Detta är ju smått anmärkningsvärt. Jag har innan kört med ett veckoförråd, med en längd på skruven på max 2m. Förrådet tar 13-14 säckar. Lutning på skruven ca 45 grader. Aldrig några problem.

Nu är skruven förvisso 4-5 meter, men jag har endast fyllt 3-4 säckar pellets i första och andra intaget, det är alltså inte mer än motsvarande längd att transportera än ur veckoförrådet, det är lägre tryck från pelletsen, här har jag dessutom tak över intagen, och det är mycket lägre lutning på skruven. Så det borde vara ett mer gynnsamt läge ur alla perspektiv.

Utom ett.

Det är en böj på röret.
Kan denna böj i sig orsaka ett dylikt problem?

Kan det bero på att skruven ska pressas ihop eller dras ut vid montering, så det blir antingen lite sträck i den eller att det blir lite "mer" skruv i röret.

Sedan skulle det kanske kunna ha att göra med hur skruven är monterad/lagrad i andra änden. Men om det hängde på det skulle det väl knappast hjälpa att sparka till på röret vid motorn, för att få det att släppa så motorn startar. För det är klockrent, kickar jag till på röret en gång eller två när motorn stannat, så hoppar den igång igen.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruvproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Det verkar ju mysko.
Är det en Mafa-skruv du har? Dim rör o spiral?
Du kan ju testa att koppla bort lagringen i skruvänden om det är enkelt gjort, men jag tror inte det har betydelse. Lagret kan ju iof kärva om det kommer spån i det, en onödig felkälla.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Skruvproblem

Inlägg av thomasx »

Tja, det verkar se ut precis som alla flex-skruvar man ser här och var på nätet.

Rören är väl ca 75mm i diameter, och flexskruven är av allt att döma 38mm i ytterdiameter med 30mm stigning, hänger ihop med en Thermia Bequem 20D.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruvproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar inte vara något konstigt med skruven, borde fungera.
Står motorn och surrar när den står still?
Kanske kondensatorn är slut så startmomentet är för lågt och gör att den stannar när den blir belastad.
Kan vara värt ett försök och byta den.
Kondensatorer kan du få tag på här https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19336
Inte billigast men stort urval. Obs moms tillkommer.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Skruvproblem

Inlägg av thomasx »

Ja, det har du faktiskt rätt i. Borde tänkt på det själv.
Brukar beställa från Farnell, dock ;)

Tack för tipset!

Fast å tredje sidan så funkar den ju med veckoförrådet, och som det är just nu borde inte bulkförrådet vara trögare, inte längre sträcka och mycket lägre lutning. Men men, just nu får alla möjligheter undersökas.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Skruvproblem

Inlägg av thomasx »

Nu har det gått felfritt sen igår kväll. Funderar på om det kan ha varit så enkelt att det var kvar en del pellets i kröken som var lite för väl packat, från före ombyggnationen. Hade ju inte trott att det skulle ha inverkat då jag ruckat skruven en del fram och tillbaka i röret och då motorn ändå kört en del.

Nåja, får låta det gå på prov ett tag till innan jag fyller några ton i förrådet.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Skruvproblem

Inlägg av thomasx »

Jahapp, nu har det gått felfritt en vecka. Så jag antar att det är dags att go full monty och beställa bulk. Men jag nöjer mig nog med 3 ton i första vändan tror jag. Blir väl ungefär halvfullt skulle jag tro.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Skruvproblem

Inlägg av thomasx »

Och samt kanske men nej. Skulle aldrig skrivit förra kommentaren. Ungefär i samma ögonblick som jag skrev den så stannade skruvmotorn. Den pellets som gått under veckan hade tagit helt slut, så det var tomt i förrådet, förutom lite i hörnen, så att säga. Så jag fyllde på med det som var kvar i veckoförrådet. Det var en del spån i det, och en stund senare stannar skruvmotorn. Av allt att döma gör lite spån i pelletsen så stor skillnad. Dock funkar det fint i veckoförrådet. Skumt skumt tycker jag. Bulkförrådskruven har ju mycket lägre lutning, några grader bara, veckoförrådet har typ 45 grader. Bulkförrådet har en sväng på 90 grader. Så det tycks som det är kombinationen spån och sväng, eller spån och svag lutning, eller alla tre samtidigt som är problemet.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruvproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för utväxling i växeln?
Tycker det borde finnas ett rejält vridmoment.
Min skruv är visserligen 2.7 meter rak och horisontell men drivs av en 25 watts motor med utväxling 180:1 utan problem. Skruven går att vrida för hand om motorn är bortkopplad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Skruvproblem

Inlägg av thomasx »

Jag tror att skruven ger 6 varv per minut, eller om det var 12. Men jo visst, det bör vara bra utväxling.

Motorn har, i tidernas begynnelse, dragit av skruven ett par gånger, när bulkförrådet som stått oanvänt i ett antal år, var nytt och skulle köras igång. Nu finns inga tendenser till att motorn drar av eller deformerar skruven, så på något vis kan man nog säga att den blivit svagare.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Wahligula
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 23:06
Ort: Skövde

Re: Skruvproblem

Inlägg av Wahligula »

Mät upp motorn och kondensatorn.
Verkar som den tappar en lindning alt. går på 2 hela tiden
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Skruvproblem

Inlägg av thomasx »

Ibland är det enklare än man tror. Det visade sig att ett av lagren i "utmataren" var dåligt. Vet inte riktigt hur jag kunnat missa det innan, jag har ju skruvat på skruven för hand några gånger innan. Men men, uppenbarligen inte tillräckligt eller så.

Nu går den i alla fall finfint igen och jag fyllde dryga 3 ton i förrådet igår. Halvfullt ungefär. Tänkte att jag börjar med det, så blir det inte så mycket att skyffla ut om något skiter sig :)

Fast jag misstänker att det har varit en kombination av problem, och att lagerproblemet bara var det sista som kom på slutet.

Tack för tipsen :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar