Problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Problem

Inlägg av Älghår »

Hej! Har ett knepigt problem med min Thermia Biomatic 20+. Fick den installerad i Juni i somras och den har gått sådär måst jag säga. Dels så har internskruven från start gnisslad bedrövligt, enligt intallatören bildas det mycket "koks" dvs hård bränt material, runt skruven. Har sotat ett par gånger och knackart bort det hårda. Det hjälpte inte mycket. Det gnisslar och gnäller (låter som hella alltet snart skär ihop :cry: ) Ett par gånger har jag även råkat ut för att det har blivit ett stopp med hänvisningen "Kolla slussens täthet". Första gången drog jag ur brännaren och tittade, tog bort överflödet av pellets i brännarkoppen och startade om, funkade perfekt. De andra två gångerna stängde jag bara av huvudströmbrytaren och startade igen, då startade han perfekt.

Är det någon annan som råkat ut för detta?

/ Jonas, Karlstad
kjeand
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 23:46
Ort: Vallentuna - Ekskogen

Inlägg av kjeand »

Jag har råkat ut för exakt ordagrant det du beskriver både vad gäller gnisslet och stoppet. Jag har dock bara startat om när felmmeddelandet "Kontrollera slussens täthet" kom upp och sen har allt fungerat igen. Gnisslet och smällandet från skruven verkar det som man får leva med eller byta till en annan dimension på skruven.
//Kjelle

Thermia Biomatic+ /Bequem 15/ Bulkförråd ca 3 kubik/4 met skruv
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Det tråkiga är ju om man råkar ut för detta när man reser bort i vinter, som tur är går ju elen in och värmer upp om pelletsbrännaren lägger av, men det känns ju inte speciellt "säkert" och förtroendeingivande att den har gjort detta tre gånger sen i juni.. :(
Biomatic 20+
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Läs tråden Thermia....
Där kanske problemet är d v s felaktiga "hus" till skruven?
The sky isn´t the limit- ground is
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Har du nåt serienummer på din panna/brännare, vi kanske har exakt samma serie? Hur upptäckte du att brännarkoppen var felaktigt monterad?
Biomatic 20+
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Kan kolla det nästa vecka. Är ute i skogen och jagar älghår. f-låt, älgar :wink:
Fick min panna installerad i Augusti så det kan ju vara samma leverans. Ring Thermia och gnäll lika mycket som skruven så kommer dom på dagen.
Det är i alla fall ett antal som råkat ut för detta. Vissa går ett par månader andra ett par dagar bara.
Det är inte koppen som är felaktig utan huset som ska vara likadant till 12D som 15D med skillnaden att 12D:s är mindre därav trögheten för skruven att rotera som den ska.
The sky isn´t the limit- ground is
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Tänker jag göra, var så säker på det.. Thermia skall inte få en lugn stund :D :twisted: :wink:
Biomatic 20+
Skriv svar