Thermia Bequem med CTC265

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Stegatorparn skrev:Nope, det räcker inte med panngivaren ifall det blir fel på den.
Det måste finnas ett överhettningsskydd anslutet.
Vad jag förstår har du en sådan här brännare http://195.67.82.150/ariterm/BeQuem%202 ... 20SWE1.pdf

Då skall överhettningsskyddet anslutas potentialfritt till brännarens plint 41 o 42.
Pannans manual http://www.ctc.se/wp-content/uploads/CTC_260-serien.pdf
Är du inte van vid el ska du anlita en elektriker eller göra en alternativ koppling enligt följande.
Anslut brännarens matningskabel till plint i pannan där oljebrännaren en gång var ansluten.
Vrid upp drifttermostaten på max eller bygla termostaten.
Bygla plint 41 o 42 i brännaren eller koppla ihop brun och vit ledare med en toppklämma.
Jag tror inte jag har ett maximaltermostat i min panna är jag rädd, och drifttermostatet har bara på och av som läge.

Jag antar att det inte är särdeles bra.

Uppdatering: Nej, nu hade jag nog fel. Var precis nere och vred på den. Trodde den hade läge 1 och 0 men den går att vrida ett kvarts varv och har inga andra markeringar, så det är nog möjligt med flera lägen och det jag trodde var en etta var bara en markering på reglaget.

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Stegatorparn »

Då kan man ju undra vart de två lika givarnas kapillärrör i dykröret tar vägen.
Ett rör går säkert till drifttermostaten, men skulle det andra vara klippt?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Jag gjorde som så att jag tvinnade ihop den exponerade kopparen på kablarna för maxtempgivaren och provkörde brännaren.

Och till min stora glädje verkar allt fungera perfekt! :D

Jag kommer inte att vara i huset förrän på fredag så tänkte passa på att ställa några fler frågor för att upplyst och kunnig kunna göra en andra provkörning till helgen.

1. Kan man köra brännaren utan maxtempgivaren, om man är försiktig? Brännarens egen termostat verkar fungera perfekt, och skiljer en grad från pannans egna inbyggda termometer.

2. Jag kom på att elen till pannan som tidigare drev oljebrännaren är bortkopplad och kabeln avklippt. (Pumpen drivs med egen trefas) Är det ens möjligt att ha en maxtempgivare av något slag om det inte finns el i själva pannan? Eller räcker det med strömmen som går i kablaget från brännaren?

3. Jag tyckte jag såg något om att man ska köra brännaren på rätt så låg effekt i en CTC 265, för att undvika att värma kråkorna för mycket. Vilken effekt bör den ställas in på och hur?

4. Vilken temperatur är lagom att ha i pannan? Ställde in den på 75, men det kanske räcker med 65-70?

5. Något annat jag bör tänka på? Allmänna tips från de kunniga?

Tacksam för all hjälp jag får här!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Stegatorparn »

Svar på dina frågor.

1. Nej! Maxtermostat/överhettningsskydd med manuell återställning måste finnas avsäkerhetsskäl.
Man kan provköra brännaren men inte lämna den obevakad utan ö-skydd.

2. Ja. Du kan montera ett överhettningsskydd i pannan och ansluta till plint 41 o 42 i brännaren.
Samma kablar du tvinnade ihop.

3. Räkna med max 12 kW i den pannan.http://195.67.82.150/ariterm/BeQuem%202 ... 20SWE1.pdf

4. Ställ brännarstart till 65° och stopp till 80° så blir det långa gångtider.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Okej, tack för svaret. Ringer väl till firman som fixade luckan åt mig, de bör ju ha koll på allt med pannor att göra. Eller om man kanske vågar sig på det själv, får ta en noggrann kik på hur allt är anslutet under huven nu i helgen.

Kan man ställa in brännarstarten manuellt? Hittar inget, förutom "Då panntemperaturen sjunkit till 5-10 grader under inställt börvärde startar brännaren." och att man kan ställa in när elvärme ska kopplas in.

"Aktiveras med kod 5" står det, gissar att man trycker på + tills det står 5 i displayen? I pdf-filen du länkade står det "12, 20 och 30 kW" som alternativ och i det dokument jag haft står det "15, 20, 25 och 50 kW" men det ger sig väl när jag väl får chans att fingra på min brännare.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

Är värde är vilken temp pannan har i nuläget ex: 65gr
Bör värde är när du vill att brännaren skall stanna ex: 80gr

Så om du ställer BÖR värdet på 80 grader vilket är det första du ser i displayen när brännaren är inkopplad inom (80) så tryck på plus knappen för att höja värdet minus för att sänka låt det blinka klart och det nya BÖR värdet är inställt.

Kör du utan glödunderhåll så startar brännaren när tempen har sjunkit 4gr under BÖR värdet vilket innebär korta gångtider mer slitage på brännare och högre förbrukning.

Rekommenderar att du ställer glödunderhållet på minst 10 graders diff då får du längre gångtid mindre förbrukning och mindre slitage.

För att komma till service meny så håll inne vänster o höger pil tills den byter till denna meny gå med högerpilen till effekt tryck med plus knappen till siffran 5 låt den blinka klart gå med högerpil vidare till önskat läge.
http://www.pelletsenergi.se/pdf/dos_bequem20D.pdf här har du hela manualen till di brännare printa ut den så du har den nära till hands.

Kanske det blev lite rörigt men du fattar nog.

Glödunderhåll ställ på 60-70 min och difftank sätt 10-12 grader att börja med.

Angående att det står 15,20,25,30 osv det har med brännarkoppens storlek dessa brännare är annars samma sak förutom brännarkoppen.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Okej, jag tackar för svaret. Trodde inte det var aktuellt för min del då jag inte har en ackumulatortank, men man "lurar" alltså brännaren till att tillåta en större temperaturvariation för att minska slitage och pelletskonsumtion?

Alla andra inställningar - optovakt, effekt på fläkt, matningsfaktor etc - är det något man bör ställa in för optimal funktion eller sköter sig brännaren bäst automatiskt?
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

Effekt fläkt HÖG skall du ställa in samtidigt som du ställer matning HÖG.
För att få så bra förbränning som möjligt samt att utnyttja pannan optimalt så ska man (leka med) dessa värden, men jag rekommenderar en installatör som har riktiga instrument så att han kan mäta in rätt inställning till att börja med, sen med tiden så kan du se ifall du behöver ändra något från dessa grundinställningar.

Angående underhållseld så är detta bra att använda även om du inte kör mot acku-tank mestadels när det är varmare ute för då blir det inga kallstarter och kallstarter tar både mer ström och sliter mer på tänd delen samt tar längre tid att komma igång.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Har kört brännaren i ett dygn nu så nu har jag det varmt och skönt inomhus trots att tre element är borttagna tillfälligt i samband med renovering.

Har haft två stopp, det första på grund av blockering av pellets, det andra med budskapet att kontrollera optovakten. Askan är mörkgrå, nästan svart.

Hur ställer du spjället? Har kollat lite på forumet och det verkar variera vilka råd som ges, men du Brynäs har ju lika dan panna och brännare.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

Är askan mörk så har du för fet matning alltså för mycket pellets gentemot fläkt,pröva att minska matning hög med ca:2%
Spjället har jag på hälften utdraget alltså om du drar ut spaken helt så gå halva vägen tillbaka detta beror på hurdant drag du har i skorstenen.

Kan du skriva ner vad du har för inställning på matning HÖG procent och fläkt HÖG procent.

Optovakten sotar igen för eftersom förbränningen är lite för dålig.

Jag har inställning på
Matning HÖG 68%
Fläkt HÖG 32%

Men detta gäller hos mig så det är inte säkert att dessa värden är ok för din anläggning.

Plocka ut optovakten rengör den med lite ljummet vatten och provkör några timmar så kan du se hur askan är på nytt.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Tack för svaret. Ska prova igen nu i helgen, jag kommer troligtvis inte att vara i stugan förrän på fredag.

Håller som jag kanske nämnt på att renovera huset och är där bara på helger.

Hade i alla fall mycket varmt och skönt inne, trots att jag hade shuntventilen på läge ett. Kanske ska justera drifttermostatet på pannan till nästa gång, om den nu påverkar något med pellets- istället för oljebrännare.
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Hej. Har precis startat upp pannan inför helgen. Matning och fläkt stod på 70 respektive 36% och jag sänkte båda med två procentenheter.

Om allt rullar på som sig bör inatt kollar jag imorgon hur askan ser ut.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

Saken är ju sådan att om du har sänkt både matning o fläkt lika mycket så blir det likadant som tidigare.
Man kan säga så här ex: Matning ändras 2% Fläkt ändras 1%
Så eftersom du har för fet matning gentemot fläkt så sänk endast matningen med 2% rör inte fläktvärdet.
Nu har du 68% respektive 34%
Pröva att sätt 66% på matning och efter någon timme så ser du om askan är grå/mörkgrå då ligger du rätt bra.
Lycka till :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Nu var askan mörkgrå. Märkbart ljusare än förra helgen men fortfarande rätt mörk.

Brännarens inställningar är som följer:

Effekt: 15kW
Hög skruv: 66%
Hög fläkt: 36%
Låg skruv: 66%
Låg fläkt: 32%
Min skruv: 0%
Min fläkt: 36%
Glödhållning: 60 min.
Difftank: 10°.

Förbrukningen från ca 1800-1100 var 30 liter pellets. (Har en tunna för pelletsen så det är ju bara lite matematik som behövs) Vattnet i pannan var vid start ca 10° och huset 12-17° beroende på hur nära luftluftvärmepumpen rummen var belägna.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

Nu har du den rätt bra inställd.
Ta och ändra LÅG matning till 60% och LÅG fläkt till 28%
eftersom du har lika värde både på HÖG och LÅG så kör han hela tiden på hög.
Man kan säga att han varvar ner lite innan den stannar och lika så när den drar igång så börjar den lite lätt.
Kolla bara att optovakten är ren så ska det funka nu.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar