Obränd pellets bequem 50

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Svampbob
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 09:40
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Obränd pellets bequem 50

Inlägg av Svampbob »

Hej.
Jag eldar med en bequem 50 från 07.
Brännaren togs upp ur lådan förra hösten och har bara gått en vinter och brännt 12 ton pellets.
Förra vinter så gick den med orginalinställningarna och brann hur bra som helst.
Grå dammig aska var det i pannan.
Nu har jag startat den igen och den går hur illa som helst.
Svart i pannan och fullt av klumpar i askan och det yr gnistor ur brnnare som ett fyrverkeri.
Har prövat att höja och sänka fläktarna men inget hjälper.
Nån som har någon bra ide om vad som hänt eller om nån kan delge vilka siffror andra kör sina brännare på.

Med vänlig hälsning, Jesper.
Beqem 50Kw i en veda 70Kw panna från 91.
Bioline 20 i en Tellus D6? som reserv.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Obränd pellets bequem 50

Inlägg av Eldvin »

Om brännaren brann hur fint som helst i fjol och inte gör det nu så måste nått ha hänt.Att då helt hysteriskt börja ändra brännarens inställningar kanske inte är helt rätt väg att gå.Så börja att kolla andra saker först.
Svampbob
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 09:40
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Obränd pellets bequem 50

Inlägg av Svampbob »

Jovisst har något hänt. Men vad kan göra att pelletsen bestämmer sig för att flyga ur koppen?
Verkar liksom orimligt.
Beqem 50Kw i en veda 70Kw panna från 91.
Bioline 20 i en Tellus D6? som reserv.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Obränd pellets bequem 50

Inlägg av Brynäs »

Har du bytt pellets eller är det samma som förra vintern?
Om du börjar med att sänka fläkten så pass att du kan se ifall den brinner utan att det slår gnistor och sen stegvis höjer tills du ser att flamman är stabil.
Eftersom du skriver att pannan blir svart inne så är matningen för hög jämfört med fläkt.
Mina värden i min brännare är inte mycket till hjälp eftersom jag har en bequem 20D så du får nog ta och börja med matningen gentemot fläkt o prova dig fram.
Jag har på hög inställt 68% matning fläkt på hög är 32% men det är mot min panna.
Sen har du inte skrivit vad du har för panna och ifall du har dragbegränsare osv ifall du fyller i dessa uppgifter så får du säkert mer o bättre hjälp av de övriga på forumet.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Obränd pellets bequem 50

Inlägg av Eldvin »

Är koppen ren?? Går fläkten som den gjorde i fjol??? Så det inte är så att den går för fulla segel? Nu vid närmare eftertanke så har jag ett vagt minne av nån liknande händelse och då tror jag att de va nått med processorn.
Svampbob
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 09:40
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Obränd pellets bequem 50

Inlägg av Svampbob »

Har provat att sänka fläkten så det inte hoppar ur pellets. Då förbränner den så dåligt att det ryker.
Börjar tro att det är sekundäfläkten som inte blåser som den skall.
Kör jag sekundärfläkten manuelt så blåser den knappt så den blåser av askan från kanterna på koppen.
Har kört den fläkten på 230 matning med och den går inte fortare för det.
Så jag beställde en ny fläkt för att se om det gör skilnad.
Och koppen är ren och det är samma pellets.
Beqem 50Kw i en veda 70Kw panna från 91.
Bioline 20 i en Tellus D6? som reserv.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Obränd pellets bequem 50

Inlägg av Eldvin »

Låter som en möjlig orsak!
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Obränd pellets bequem 50

Inlägg av Brynäs »

Ok verkar vara en bra orsak hör av dig när du har bytt den ifall det funkar som tidigare :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Svampbob
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 09:40
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Obränd pellets bequem 50

Inlägg av Svampbob »

Då så. Har inte fått fläkten än men nu är det så att jag värmer tre hus med pannan så den måste gå.
Gjorde så att jag stoppade in ett litet kopparrör genom fläkten och blåser med kompressorn genom röret.
Bromsrör med 4kg tryck verkar motsvara fläkten så länge och har nu perfekt förbränning igen.
Luften stängs av när den andre fläkten stannar. Satte magnetventil på luften. Så om nu bara posten lyckas få hit föäkten så kommer det bli bra.
Beqem 50Kw i en veda 70Kw panna från 91.
Bioline 20 i en Tellus D6? som reserv.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Obränd pellets bequem 50

Inlägg av Brynäs »

Haha :D alla lösningar är bra så länge det funkar hoppas du får fläkten snart :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Svampbob
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 09:40
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Obränd pellets bequem 50

Inlägg av Svampbob »

Japp. Nu är fläkten på plats. Rejäl förbättring.
Kan undra bara vad som gjort den gamla fläkten slö.
Beqem 50Kw i en veda 70Kw panna från 91.
Bioline 20 i en Tellus D6? som reserv.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Obränd pellets bequem 50

Inlägg av Doc »

Ja det vore intressant att veta. Hade också en gång en fläkt som av oklart anledning började gå långsammare. Ingen fel på lagren eller annat mekaniskt. Bara ingen riktig flås. Man står ju där och begriper inte alls vad som är fel när den ändå snurrar.

Kanske åska? Jag har har plåthuv över skorsten och stålslang. Då blir så att någon potentialskillnad vid ett åsknedslag i närheten leds över fläktens lindringar mot jord och kanske dödar den halvt så att den fortfarande orkar snurra?
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Re: Obränd pellets bequem 50

Inlägg av P-sson »

Hej, har en bequem 15 som ja har bytt lager på en gång när ja hade kört ca 35 ton å de va för de blev missljud. Din fläkt tror ja att lagren har blivit varma så fettet har stelnat. De e samma fläktar bara det att du har två. :?: :?:
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
Svampbob
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 09:40
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Obränd pellets bequem 50

Inlägg av Svampbob »

Har med funderat på åska. Kan inte se annars vad som kan gör att dom snurrar långsammare.
Nu brinner den bättre men inte så bra som förra vintern.Får svarta pluppar i askan ändå fast i mindre skala.
Pannan har inte ljusnat inuti heller.
Men det blir an massa svart sot som ligger kvar längst fram i koppen som jag aldrig upplevt innan.
Beqem 50Kw i en veda 70Kw panna från 91.
Bioline 20 i en Tellus D6? som reserv.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Obränd pellets bequem 50

Inlägg av Brynäs »

Du har troligtvis lite för fet matning gentemot fläkt, pröva att sänka matningen eller öka fläkten lite i taget.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar