Pellx KMP20 driftproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Pellx KMP20 driftproblem

Inlägg av mickehehe »

Hej!
Nu var det dax att dra igång pelletsbrännaren igen och som vanligt stöter man på problem!

Jag startade den och den gick klockrent i ca 3veckor, nu för någon dag sedan började problemen komma..
Det är så att jag startar den, den går igång eldar fullt ut å sen när den ska starta igen när tempen gått ner så lyser röd lampa (fast sken), trycker på knappen för att starta om å vipps så kör den igång igen EN gång tills den får för sig att rödlampan ska lysa igen?
Jag har sotat pannan, sotat brännaren, kört skruven för mataröret i ca 10min ner i en hink så det är inge stopp eller luftficka, pellets finns i behållaren. Ja jag har gjort allt som det står kan vara fel?

Märkte engång när den skulle tända att det som "klickade" ett rätt bra tag innan den fick bra med fart (det var låga ut brännaren men bara lite lite) , botten på brännaren blir varm så värmeelementet måste ju då funka iallafall?

Någon som har en aning om vad som kan vara fel hära?

Tack på förhand
/Micke
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx KMP20 driftproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Hur ser det ut i brännarröret när röd lampa lyser?
Fullt av oförbränd pellets, fullt av aska eller lite aska och lite pellets?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Pellx KMP20 driftproblem

Inlägg av mickehehe »

Då jag haft lös brännaren å kollat när röd lampa lyst så har det sett ut som alltid annars, dvs lite aska men inge värre.. Har däremot sett några obrända pelletsar i pannan lite då och då, sådär halvbrunna..
Nu har brännaren gått utan problem i ca 5timmar, jag fyllde på mer pellets (fanns rätt så mkt i behållaren redan men fyllde på iallafall så den inte börjar fylla mitt i natten..) och så ändrade jag matarrörets? (där skruven sitter) riktning med typ 2cm åt ena hållet.. Kan det vara ett såpass enkelt fel som att den var lite lite fel bara?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx KMP20 driftproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren verkar få för lite pellets.
Börja med att kolla botten på förrådet där skruven hämtar pellets.
Brukar bli en ansamling av spån efter ett halvårs drift som försämrar matningen.
Kolla därefter skruvens lutning. Skall vara 35-45°.
Mät sedan upp startdosen och justera till 3-4dl.
Efter ett par dagar är det lämpligt att kolla sotets färg på pannväggarna som ska ha en mellangrå färg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Pellx KMP20 driftproblem

Inlägg av mickehehe »

Nu var det dax för den att stanna igen!
Nu när jag tog lös den så var det aska i brännaren, ungefär så som man ser i en öppenspis när det eldats klart?
Jag har sett att det finns lite spån i behållaren, kan det vara det som förstör allt? Måste jag tömma hela behållaren för att få bort det eller hur ska man göra? Skruvenslutning osv måste ju vara rätt när den tuffat på där inne med exakt samma inställningar å allt i ca 10år..
Ska försöka få bort spånen om det kan vara det, men hur ska jag göra? Måste plocka lös hela skruven å rengöra den också?

Såg förövrigt att brännarröret har en spricka i sig, undra om det går att svetsa dessa rör?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx KMP20 driftproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Skruven behöver du inte göra ren, bara avlägsna spånet i inloppet och förrådsbotten.
Beror sedan på hur ditt förråd ser ut.
På ett MAFA förråd drar man bara ur hela skruvpaketet ur metallröret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Pellx KMP20 driftproblem

Inlägg av mickehehe »

Jag fixade lite med inställningar, nollstälde pellets tillförsel vid gång av brännaren..
Ställde sedan in den så den ger ca 3/4dels varv? (50min om man kollar på klockans varv) och nu har den tuffat på sendess, det är dock svart rök när den drar igång så kanske måste kolla hur mycket den ger vid start också eller är det vanligt att det är lite svartare rök just vid starten?

Tack för tipset om för lite pellets när brännaren går, det verkar ha räddat mig denna gång :)
Nu hoppas jag å ber att den tuffar på denna vinter, har investerat en braskamin också som jag tänkte ha som hjälp till att värma upp.. Pelletsen klarar det utan vidare men 7500kr för 3ton bulkpellets känns lagomt dyrt då det går ca 5ton per vinter här :/
Suttit å funderat över en ny pelletsbrännare också, kan man spara in nå pengar på att köpa en ny? Tänkte det kan vara lättare att justera inställningar till 100% å inge vred som man skruvar på iprincip helt i blindo och vad ska man köpa för brännare isåfall?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pellx KMP20 driftproblem

Inlägg av Eldvin »

Oavsett vilken brännare du köper så måste pannan kunna ta hand om värmen den ger.Och var tar värmen vägen sen?? Upp genom taket?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellx KMP20 driftproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Du sparar inga pengar på att köpa ny brännare. Ett skäl till ny brännare kan vara om den gamla behöver uppgraderas med dyra reservdelar. Då kan det kännas bättre att satsa på en ny brännare med modern digital styrning som förenklar inställningarna.

Vad har du för panna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Pellx KMP20 driftproblem

Inlägg av mickehehe »

Eldvin skrev:Oavsett vilken brännare du köper så måste pannan kunna ta hand om värmen den ger.Och var tar värmen vägen sen?? Upp genom taket?
Det tror jag då inte då kallvindsn är fint isolerad med lösull, men klart ett äldre hus släpper säkert ut lite den vägen också.. Nog bevaras värmem inne, mrn vi har vintrar med -35 ute vissa dagar så då gåre endel pellets..
Stegatorparn skrev:Du sparar inga pengar på att köpa ny brännare. Ett skäl till ny brännare kan vara om den gamla behöver uppgraderas med dyra reservdelar. Då kan det kännas bättre att satsa på en ny brännare med modern digital styrning som förenklar inställningarna.

Vad har du för panna?

Jag har en parca norrahammar kombipanna.. Är i valet å kvalet om jag ska borra eller köra vidare med pellets.. Pellets ger ju skön å fin värme så länge det funkar bra :)
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pellx KMP20 driftproblem

Inlägg av Eldvin »

En bättre panna hade nog sparat en del.Går det att förbättra den panna du har??
Skriv svar