StartProblem med brännaren igen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
elias1
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 25 aug, 2014 20:24

StartProblem med brännaren igen

Inlägg av elias1 »

Nu har jag fått oväntat problem igen , jag har bytt elementet processorn och triacen , kollat säkringarna som är ok , startknappen har varit knepig men verkar ok nu , det enda som händer är att grön lampa lyser under startknappen och den gröna driftlampan blinkar sedan händer ingenting , alla kontakter är anslutna kanske borde testa att byta termostatgivare eller ett helt nytt styrkort , vet ej vad jag skall kolla mer på brännaren ?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: StartProblem med brännaren igen

Inlägg av Eldvin »

Testat att vrida temp potten fram och tillbaka några gånger??
elias1
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 25 aug, 2014 20:24

Re: StartProblem med brännaren igen

Inlägg av elias1 »

Hej Eldvin det har jag provat , det jag funderar på om det kan vara fotocellen men den skall väl starta ändå, elementet börjar inte och glöda
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: StartProblem med brännaren igen

Inlägg av ronald »

    Lampan ovan på/av knapp lyser grön .check!
    Lampan blinkar för startfrekvens check! ? Eller blinkar den i viloläget.=typ 15sek i mellan!?
    Om den gör det sistnämnda så är det nog nåt vajs med givaren troligtvis?
    ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
    conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
    Stegatorparn
    Pannrumsfanatiker!!!!
    Inlägg: 5020
    Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
    Ort: Kungsbacka

    Re: StartProblem med brännaren igen

    Inlägg av Stegatorparn »

    Om den gröna lampan blinkar långsamt så väntar brännaren på startsignal.
    Alltså bör du kolla temperaturgivaren, eftersom den styr start och stopp, genom att lossa kontakten från brännaren och mäta motståndet genom givaren med ett universalinstrument.
    Visar instrumentet mellan 1k - 2k ohm är givaren ok.
    Blir det oändlig resistans är givaren eller ledning/kontakt defekt.
    Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
    Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
    elias1
    Gallringsobjekt
    Inlägg: 23
    Blev medlem: mån 25 aug, 2014 20:24

    Re: StartProblem med brännaren igen

    Inlägg av elias1 »

    Tack för alla svaren kan nog vara tempgivaren skall mäta upp det , men nu hände det en ny sak vid provstartning efter rengöring av kortet sprack det en triac på kortet och skruven började gå hela tiden och alla lampor tänds utan att släckas hmm det blir nog till att byta kortet nu eller pröva att löda dit en ny triac kanske . är det någon som vet om det finns utbyteskort att köpa
    Stegatorparn
    Pannrumsfanatiker!!!!
    Inlägg: 5020
    Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
    Ort: Kungsbacka

    Re: StartProblem med brännaren igen

    Inlägg av Stegatorparn »

    Nytt kort finns att köpa http://www.eldkraft.se/produkt/styrkort ... rnnare1401 men det är svindyrt. Tveksamt om det är värt att kosta på. För samma pengar kan du hitta en fungerande brännare på Blocket.
    Efter din felbeskrivning verkar det inte vara bara triacen som gett upp.
    Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
    Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
    Eldvin
    Pannrumstomte!
    Inlägg: 1830
    Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
    Ort: Skogdalen

    Re: StartProblem med brännaren igen

    Inlägg av Eldvin »

    Kan ju va värt ett försök att byta triacken.
    elias1
    Gallringsobjekt
    Inlägg: 23
    Blev medlem: mån 25 aug, 2014 20:24

    Re: StartProblem med brännaren igen

    Inlägg av elias1 »

    Har bytt triac nu , fungerar fortfarande inte , funderar på att köpa en begagnad fungerande pellx brännare istället för att köpa en massa dyra reservdelar typ kretskort det är ju som sagts tidigare brännarrea på Blocket
    Eldvin
    Pannrumstomte!
    Inlägg: 1830
    Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
    Ort: Skogdalen

    Re: StartProblem med brännaren igen

    Inlägg av Eldvin »

    Och där åkte jag på samma problem skälv :lol: De sitter två relän på kortet,ett som det klickar i vid start.Vet inte hur det funkar eller hur det är kopplat.Om det kan ha med saken att göra? Men som tur hade jag en liggande hemma så jag lånade de kortet och den gick igång direkt.
    Stegatorparn
    Pannrumsfanatiker!!!!
    Inlägg: 5020
    Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
    Ort: Kungsbacka

    Re: StartProblem med brännaren igen

    Inlägg av Stegatorparn »

    Det är nog det vettigaste du kan göra.
    Sedan blir det ju lite reservdelar över från någon av brännarna som kan vara bra att ha. :)
    Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
    Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
    Skriv svar