Rör med lång mjuk böjning för pelletsskruven?

Skriv svar
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Rör med lång mjuk böjning för pelletsskruven?

Inlägg av Kalmarkille »

Jag har letat på Bauhaus, Jula och Biltema, efter en rördel i dimensionen 75-100 mm´s diameter med lång svag böj.

Anledningen är att skruven är monterade i en bottenlåda på ca 1 meter, och sedan måste stiga upp till ingången i brännaren. En nivåskillnad på sådär 150 cm på ungefär lika långt avstånd mellan pelletslådan och ingången.

Jag har provat med vinklade avloppsrör i plast, men det är för korta böjar med den stigningen. Skruven knakar och vill vrida loss rören.
Med en lång och mjuk stigning på röret skulle det fungera, men jag hittar inga sådana rör. Har hittills bara tittat på plaströr av olika slag.

S.k. böjbara metallrör - typ sådana man drar ner i eldröret på skorsten - lär väl vridas o böjas av skruvens rörelser?

Tips på hur jag kan lösa rör-problemet? (lådan är fast och förrådet bygger på att den ligger i botten, fastskruvad.)
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Rör med lång mjuk böjning för pelletsskruven?

Inlägg av Roli »

Är detta något som eventuellt skulle passa?
http://se.wavin.com/master/master.jsp?F ... mLocale=sv

Vet dock inte var man kan köpa dessa. Men prova med någon elgrossist eller likvärdigt då det är en kabelrörs böj i länken ovan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Rör med lång mjuk böjning för pelletsskruven?

Inlägg av Kalmarkille »

@Roli - det skulle absolut kunna vara något, om det finns i grövre innerdiameter än 66 mm.

Tackar för tipset, ska se om jag kan nå fram till en återförsäljare o fråga.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Rör med lång mjuk böjning för pelletsskruven?

Inlägg av Roli »

Finns denna med innerdiameter 99mm från samma tillverkare.
http://se.wavin.com/master/master.jsp?F ... mLocale=sv

Nästa dimension har 144 mm i innerdia.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: Rör med lång mjuk böjning för pelletsskruven?

Inlägg av Hybenos »

Har dessa liggandes i förrådet som aldrig riktigt blev använda. Vet ej diameter tyvärr men kan ta reda på det om du vill. Användes till en Janfire Flex-A skruv. Är nog över 2 m vardera.

Finns dock i skåne.

Ska precis gå över till Jordvärme så du får ett bra pris om det är något du tror du har användning för.

Bild
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Rör med lång mjuk böjning för pelletsskruven?

Inlägg av Kalmarkille »

@Hybenos - de där rören ser intressanta ut. Du har nu PM.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Skriv svar