Pellets krossas i skruvfästet

Skriv svar
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Pellets krossas i skruvfästet

Inlägg av Kalmarkille »

Jag har nyligen byggt ett pelletsförråd och med en "skruvlåda" i botten. Problemet är nu att det smäller o knastrar när skruven går, pga att det ju ramlar in pellets i fästet på skruven.

Har jag monterat fel, eller ska det se ut som på bilden?
skruvfäste.png
skruvfäste.png (184.41 KiB) Visad 3644 gånger
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Pellets krossas i skruvfästet

Inlägg av Kalmarkille »

Verkar som jag får lägga frågan i "Byggahus"-forumet istället, eftersom det är så dålig svarsfrekvens här på Pellets.info ; )
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellets krossas i skruvfästet

Inlägg av Stegatorparn »

Din bild säger inte så mycket hur det är tänkt att fungera.
Vart skall pelletsen ta vägen?
Lite fler bilder som förtydligar vore på sin plats.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets krossas i skruvfästet

Inlägg av Icecap »

Jag ser t.ex. inget fäste - jag ser bara ett rör med en skruv som stickar ut lite.

Och jag kan fint tänka mig att den skruv kan klämmas mot rörets kant av någon pellets och därmed knäppa och ha sig.

Men utan användbar information att ge kan du ju pröva om byggahus har bättre svar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pellets krossas i skruvfästet

Inlägg av Roli »

Skall pelletsen ut genom röret som pilen pekar på eller skall den "stanna" i lådan?

Om det är tänkt att pelletsen skall ut via röret som pilen pekar på så är ju fästets placering helt fel. Tycker dessutom att fästet har en konstig utformning om det är tänkt att pelletsen skall passera fästet.

Men det är än så länge funderingar då vi inte riktigt vet hur det är tänkt att det skall fungera. Lite mer information/bilder på hur det ser ut runt omkring skulle vara önskvärt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Pellets krossas i skruvfästet

Inlägg av Kalmarkille »

Förklaring till bilden - den visar alltså bottenlådan med skruven, där skruven börjar/fäster. Inte den ände där pelletsen matas upp mot brännaren.

Det är alltså bakre änden av skruven.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellets krossas i skruvfästet

Inlägg av Stegatorparn »

Är skruven lagrad i gaveln, behövs väl inget stålrör där pelletsen kan komma i kläm.
Bättre att lägga en avlastning över lådan.
Ligger skruven fritt i stålröret är det inte mycket att göra åt.

Sedan kan jag se ett problem om skruven ligger frilagd i hela dess längd, då pelletstrycket blir för stort och skruven sitter fast pga tyngden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pellets krossas i skruvfästet

Inlägg av Roli »

Du kan tillverka en "avskärmning" som hindrar pelletsen från att komma fram till den bakre infästningen och där krossas. Lite pellets kommer nog tyvärr alltid att söka sig till infästningen men när den är krossad så händer inget mer.

En eventuell avskärmning skulle kunna vara en plåt som får en "uppånedvänd" U-ursparing i underkant som gränslar skruven. Sedan bockas plåten i 90 grader bakåt och läggs upp på den redovisade flänsen i bakre gaveln.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Pellets krossas i skruvfästet

Inlägg av Kalmarkille »

Stegatorparn och Roli - tackar, jag kommer nog avskärma en del av skruvlådan ja. Den är helt öppen och över metern lång.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellets krossas i skruvfästet

Inlägg av Stegatorparn »

Då skulle jag rekommendera att större delen av skruvlådan täcks och två stycken öppningar 8-10 cm lämnas för pellets att nå skruven.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Pellets krossas i skruvfästet

Inlägg av Kalmarkille »

Ungefär så får det bli, men knappa decimetern låter lite snålt. Skulle kunna bli stopp i flödet med så liten öppning, känns det som.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Skriv svar