Pelletskvalite

Skriv svar
Jonsey
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 20:31
Ort: Trollhättan

Pelletskvalite

Inlägg av Jonsey »

Detta kanske har skrivits om tidigare men skulle gärna vilja få hjälp angående kvalitén på pellets. Energiinnehåll är väl det viktigaste antar jag men vilka fler värden skall man titta på?

Hittade en sammanställning över pelletsfabrikanterna på https://www.bank24.nu/pellets/ och där det finns ett flertal andra värden förutom eneriinnehållet. Vilka är viktiga för att få ett så bra pellets som möjligt?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pelletskvalite

Inlägg av Icecap »

Det råd jag fick i sin tid av brännaretillverkaren var: "köp den billigaste pellets, räknad i vikt!"

Svensk pellets är i stort samma kvalitet hela vägen och då man ändå ska ställa brännaren för varje leverans(!) är det nästan utan betydelse vilka data tillverkaren anger.

Energiinnehållet är alltid 4,85Wh/g, somliga tillverkare skriver 5,2Wh/g men då har de inte koll på vad de säljer eller rättare: vad de deklarerar! Värdet är i grunden 5,2Wh/g men minskar med fuktinnehåll varför 4,8Wh/g är det rätta.

Har du en dålig/känslig skruv är densiteten av betydelse, inte för att brännaren ska brinna OK men för att matningen ska fungera.

Så pris per ton ska vara låg, med svensk pellets är det samma sak ändå.

Själv köper jag skadad pellets om jag kan få tag på det, billigast så. Jag har å andra sidan en ganska bra anläggning som justerar sig själv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pelletskvalite

Inlägg av danei »

Skillnaden är att de deklarerar energinnehållet i pelletsen, inte det gänse värmevärdet.
Värmevärdet är energiinnehållet minus den energi som åtgår för att hålla vattnet efter förbrännignen i gasfas. Med en kondenserande panna kan man få en verkningsgrad över 100% när man räknar så. Vilket som är mest rätt kan man ha åsikter om. Jag tycker att energiinnehållet är det rätta. Särskilt som det är det man kallar siffran. Men det underlättar ju gämförelsen om alla använder samma mått.
Jonsey
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 20:31
Ort: Trollhättan

Re: Pelletskvalite

Inlägg av Jonsey »

Tack för bra svar. Nu är jag lite klokare hur det fungerar!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pelletskvalite

Inlägg av danei »

Jag Jag vet att jag skrev ett inlägg som förklarade parametrarna, men det verkar inte ha postats. Jag gör det en gång till.

Hållfasthet : Vissa brännare, eller framför allt skruvar verkar ha problem med lite mjukare pellets. Jag andra påverkar det inte alls. Vid bulkhantering kan det ha större påverkan.

Energi innehåll: Energiinnehållet på trä är tämligen konstant. Så läng det handlar om träpellets ligger variationerna inom avrundningsfelet.

Fukthalt: Fukthalten påverkas nog mer av lagringen än av fukthalten när den lämnar pelletspressen.
Askhalt: Askhalten är trevlig att ha låg. Särskilt om man eldar i en oljepanna utan riktigt askutrymme.

Smält temperatur: Låg smälttemperatur kan få askan at smälta ihop till en kaka. Olika brännare är olika känsliga för det och mycket beror på inställningar.

Standard: Det finns flera standarder, villa pellets är den snävaste. Uppfyller pelletsen den så är det väldigt små skillnader mellan tillverkarna.

Generellt kan man säga att när det handlar om träpellest är produkterna så lika att det inte är nödvändigt att jämföra dessa parametrar. Om man däremot vill testa med alternativ som bark, halm, salig, torv eller något annat så är det lämpligt att titta på vad som skiljer i praktiken. Då kan det skilja mycket i dessa parametrar i förhållande till träpellets. Men alternativen verkar inte vara alls lika vanliga på marknaden längre.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pelletskvalite

Inlägg av Jakob »

Jag tycker askhalten är det enda som de facto påverkar mig vid "löpande eldning".

Antingen så blir det 0.8 hinkar aska eller så blir det 1.5 hinkar aska efter 6 mån/3 ton.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Pelletskvalite

Inlägg av Dave »

Bra inlägg som beskriver det lättfattligt, håller med att askmängd och pris bestämmer vilken pellets det blir för min del....bara kört med svenskt sedan -06 bör tilläggas.
Sedan beror det på hur du har det hemma, är det bulk så se till att bilen inte behöver för lång slang, är det säck så kan du få ner priset genom att köpa många pallar åt gången, kanske gå ihop med grannar? Pelletsen går att förvara ute, i källaren eller garage om det finnes.

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar