Låga rökgaser! Hur får man dom högre?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Låga rökgaser! Hur får man dom högre?

Inlägg av henricnystrom »

Jag har en Bionet-panna med Beqeum-brännare och kör mot ack. -tank Jag får bara rökgaser på max 105 grader. Vad jag förstår så är det risk för att jag får kondens i skorstenen och med frysrisk i skorstenen. Jag har inte trimmat in pannan än men vad skall jag ändra. Fläkthastigehet eller vad? Vad ligger den kritiska nivån för rökgastemperaturen? Har ni några bra tips? På brännaren så kan man ställa både frammatningshastighet på pellets och fläkthastighet i låg och högläge. Skall man sträva efter att köra i lågläge? Helst skulle man vilja ha ett diagram över hur man kan justera dessa två parametrar för att få bra värden utifrån pannan.
// Henric
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

humm.. jag har temp 98 grader på mina rökgaser..

har inte mätt ännu från toppen på min skorsten..

Men jag tror också att det är för lågt ja.. ska mäta snart bara för att jag kan.. Sen ska jag klaga på installatören... då den är intrimmad o klar.. :roll:

Vet du vilken temp du har från toppen?
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

Samma här, har aldirg gått över 100 grader.

Tror dock det beror på att draget är för högt i pannan så all värme sugs ut för snabbt. Har ingen draglucka monterad, ska titta på lite såna på mässan i helgen.

EDIT: Tänkte prata lite med thermia på mässan oxå och höra vad dom säger.
Senast redigerad av patrick den ons 05 okt, 2005 09:46, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Inlägg av henricnystrom »

Hej Per-Erik.
Jag har inte mätt i toppen, men vad jag har hört skall man ha 80 grader 1 meter ned i skorstenen. Hade du bra värden för övrigt efter att pannan var intrimmad?
//Henric
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Ja.. enligt installatören i allfall..

Men det är kanske så att det är för bra drag då.. en drag begränsare kanske är att före dra.. jag ska ta tempen o sedan kolla med min installatör för att se vad han föreslår..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Skaffa motdragslucka om ni inte har en redan.. Då ventileras skosten + att torr pannrumsluft blandas med rökgaserna..

Enligt nibe så skriver dom 65 grader i skostenstoppen i manualen till pellux..

Har inte bioneten en plåt som biomatic som ibland hamnat på sne så rökgas tempen legat på över 200 grader.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar