Spanmålsblås till pellets?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av Icecap »

Jag hade nog satsat på egna eller grannar barn för transporten.

Lätt att konfigurerar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Då man skall fylla på, ja då är det många som håller sig undan....Att lasta säckarna på släpet (tar bort pallen) är en bagatell, men då man skall ta de till källaren och hälla de i Pellistoret, ja då är det lite mer jobbigt. Då förrådet börja bli till kanten av manluckan, ja då är det 16 kg på raka armar som gäller, men det får man ta, då man inte går till gymmet, så är det väl ok! Så på så sätt så är det ju bara en välgärning att inte kunna blåsa in dem. Det jag kan känna är ju att det är ett slöseri med alla säckarna och det blir ju otroliga mängder av 600 säckar per år, men jag kör dem till återvinningen, så samvetet är lite lättat av detta. Vore ändå roligt att veta om det går att blåsa in eller om nästan en kubikmeter i sekunden är för mycket luft, och hur pelletsen mår efter inblåsningen. Vad ger en bukbilskompressor mån tro?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Prestanda för en lastbilskompressor:

Användningsområde B1500 har en kapacitet som överträffar alla konkurrerande kompressortillverkare med råge. Används för extremare lossningar som kräver mycket luft. Utmärkt för material såsom lekakulor, foder, pellets, plastgranulat.
Kapacitet 10,5-26m3/min
Konstant arbetstryck 2 bar
Maxtryck 2,5 bar
Varvtal 1200-2000 Rpm
Produktblad B1500_E.pdf


Som synes av detta så ger en bulkbilskompressor som max ungefär hälften av vad den minsta fläkten ger, och då undrar man hur det går?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av psau »

Flödesmässigt ja men inte tryck där är det stör skillnad, spannmålsfläkten klarar inget tryck så du får mata relativt långsamt med högt flöde på luften, därav min tanke på slussmatare, att bara ösa på med pellets ger snabbt ett fullt matningsrör. I bulkbilens fall klarar den att pressa ut pelletsen, I spannmålsfläkten sätter du handen framför utblåset så klarar du lätt att stoppa flödet.
I bulkbilens matning kan den trycka fram pelletsen på ett annat sätt matar du med en spannmålsblås måste pelletsen på ett annat sätt flyta med luften dvs relativt snål matning....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Det blir ju att hälla en säck åt gången i tratten och den har 850 liter luft per sekund till sitt förfogande, och säg att en säck tar en halv minut så blir det 25000 liter luft som skall förflytta 16 kg pellets. Men vad blir påverkan på pelletsen.... det är frågan? Vad är skillnaden att flytta säd eller pellets? Hade jag vetat detta så skulle jag investerat direkt i en sådan fläkt för att slippa släppa på säckar.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av brushuvud »

halloj

Hur blev det, har du fixat ihop någon lösning?
jag funderar på att bygga någon liknande anordning och är nyfiken på hur det blev.

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av nissetib »

Är det en typ så här som avses? :D

https://www.youtube.com/watch?v=LsC1evR-Qu0
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av brushuvud »

Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar