Effecta Komplett + el VVB

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Effecta Komplett + el VVB

Inlägg av Jakob »

Hej!

Det händer stora saker hemmavid. Bl.a. så har det byggts en till dusch pga tillökning i familjen.

Nu tänkte jag dimensionera om anläggningen så jag får tappvatten nog att hantera bad och dusch samtidigt, vilket jag misstänker att slingan i min Effecta Komplett inte kommer klara av.

Det kommer köpas en 100L el-vvb och sättas i pannrummet. Först var tanken att sätta den rakt av "i serie" med pelletspannan - men sedan läste jag på nåt annat forum att man kunde göra ännu klurigare kopplingar. Idén i det hela var att man skulle ladda el-vvbn med vatten från slingan i serie - man man skulle ta ut tappvatten direkt från pannans slinga tills man nådde ett nedre gränsvärde i temperatur - sedan skulle en blandningsventil toppfylla med varmvatten från el-vvb steglöst efter behov för att nå önskad tappvattentemp.

Hur detta skulle kopplas i praktiken - om det ens går - är jag inte med på.

Jag hoppas någon här kan tänka åt mig och hjälpa till med en lösning!

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Effecta Komplett + el VVB

Inlägg av Jonas O »

Att koppla i serie måste ju vara enklast/billigast... Så länge värme finns i pannan kommer inte VVB att jobba, så fort pannan inte räcker till kommer VVB att jobba.
VVB kommer ju då bara att höja några grader, istället för att jobba mot inkommande (typ) 7grader kallt vatten..
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Effecta Komplett + el VVB

Inlägg av danei »

Du matar elberedaren direkt från slingan. Sedan har du två blandningsventiler.
Den första tar in hetvatten från slingan och blandar vid behov ner det med kallvatten. den andra tar hetvatten från elberedaren och blandar ner den med vatten från den första blandnignsvenilen.
Man ställer sedan den andra på något lägre temperatur än den första.

Resultatet blir att så länge temperaturen är tillräcklig på slingan så kommer inget vatten att tas från elberedaren. När den inte räcker kommer varmvattnet att toppas upp från vermvatten beredaren till rätt temperatur, men så mycket värme som möjligt kommer frorfarande att tas från pannan. 100l låter mycket om den bara ska stötta vid stora behov.

Samma typ av koppling kan med fördel användas om man har solvärme som man vill nytja i första hand.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Effecta Komplett + el VVB

Inlägg av Jakob »

Hej Danei!

Låter smart detta - men har du nån uppfattning hur mycket en sådan setup skulle dra i ström på "tomgång" så att säga? Hur mycket varmt vatten kommer gå från effecta-slingan in i el-vvb resp hur mycket kommer den värma med ren el?

Kör jag en ren serielösning med 1st blandningsventil så kommer ju allt varmvatten från slingan ladda el-vvb via kallvatteningången, medans med 2st blandningsventiler blir det genast annorlunda.....

Jag tänkte mig en Nibe Eminent 100L i dagsläget.

Utveckla gärna lite olika case och vad som händer.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Effecta Komplett + el VVB

Inlägg av danei »

Det beror ju helt på hur den används. Men i de fall slingan ger en lägre temperatur än elberedaren är inställd på, så kommer ju elberedaren att värma även om det är tillräckligt varmt för tappvatten. Jag förutsätter att du räknar med att slingan inte räcker till, så det borde vara ett ganska normalt driftsfall.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Effecta Komplett + el VVB

Inlägg av Jakob »

Jag har tänkt lite och kommer nog skippa "dubbelventil-varianten". Mest pga att jag är lite oroad för att det kommer stå vatten och bli gammalt i vvb:n hela tiden.

I normalfallet så behöver slingan inget stöd. Men vårt nya badkar rymmer nästan 300L och jag vill att man ska kunna duscha samtidigt.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Effecta Komplett + el VVB

Inlägg av danei »

Ställer du termostaten i beredaren rellativt lågt så bör det ju dra ganska lite el.
Skriv svar