Sågspån på gräsmattan

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Sågspån på gräsmattan

Inlägg av rod02 »

Gillar gräsmattan lite sågspån? Visst går det att elda upp. Men det skall torkas och bäras. Så en del går till kompost här. Min grenfräs ger lite för grova bitar, så de passar nog inte på gräsmattan.

Vissa hävdar att gräsklippet skall ligga kvar och ge näring. Men hur påverkar det mattans jord höjd? Borde den inte stiga? Långsamt visst, men nån tiondel/år. Borde bli nån skillnad mot att samla upp det.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sågspån på gräsmattan

Inlägg av Icecap »

Gräsets torrvolym stämmer ju från mineraler från jorden, alltså är totalvolymen det samma med att låta gräsklippet ligga kvar.

Å andra sidan kommer det jämt lite damm och annat som blåsas från andra ytor och det får ytan att höjas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Sågspån på gräsmattan

Inlägg av d_anders »

Torrmaterian tror jag i huvudsak kommer från koldioxiden i luften. Om du låter gräset ligga så kanske gräsmattan är någon mm högre om tio år
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Sågspån på gräsmattan

Inlägg av rod02 »

Om man då samlar upp gräset borde det sjunka. Men vi talar om små ändringar. Och så lång tid att man kan ta fram jordfräsen och börja om.
När det gäller spånet, så fräser jag nog ner det i "trädgårdslandet" en öppen jordyta som oftast är igenväxt av gräs(hittar snabbt jordytor här :-( ) ogräs m.m :-) .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar