Rök går "bakåt" genom brännare och skruv

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
cy_berg
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:07

Rök går "bakåt" genom brännare och skruv

Inlägg av cy_berg »

Hej alla,
jag har haft lite problem med min CTC Ecoflex som diskuterats i en annan tråd här inne (http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=19&t=15592). Problemen med den trasiga fläkten, och skruven, är sedan länge lösta. Men, en sak som nu är ett problem, som inträffat i samband med byte av fläkten etc. är att det blir någon form av baksug i pannan. Jag vet inte hur ofta det händer men det känns som att det är under uppstart, när fläkten är igång, men som sagt är det lite oklart. Det som händer är att det pyser ut rök där slangen från pellets-skruven möter brännare, och mellan skruvens motor och motor-fästet. Resultatet är att det bildas en beläggning, klibbigt som tjära, vilket i sig är väldigt irriterande. Detta har aldrig någonsin hänt innan sedan jag köpte pannan 2007. Den firma som var och hjälpte mig hade väldigt dålig koll, och jag vet att de justerade skruven för spjället på pannans ovansida ordentligt. Jag kollade i efterhand och kan se att det skruvat ur skruven, vilket vad jag förstår ska minska flödet och rökgastemperatur. Jag misstänkte att detta var boven och skruvade in den till ungefär det läge som jag minns att den hade innan. Rökgastemrpraturen verkar ha gått upp, men fortfarande baksug. Jag kan även nämna att det där gummi-hjulet med fyra (?) "vingar" på som matar ner pellets i brännaren till den skruv inuti brännaren som matar pellets vidare till brännar-koppen är bytt. Jag misstänker att det är den som ska se till att det just inte pyser rök tillbaka som det gör i mitt fall, men som sagt är den bytt för att den gamla tydligtvis var sliten.

Är det någon som har någon teori varför den här typen av baksug skapas, och hur man kan åtgärda?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rök går "bakåt" genom brännare och skruv

Inlägg av Stegatorparn »

Skulle kunna vara tätt i det lilla luftröret, som skapar övertryck i skruven.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=11&t=11638
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rök går "bakåt" genom brännare och skruv

Inlägg av André »

Kan även va dax att köpa nya slussvingar/impeller, då kan de ryka in närsomhelst under eldningsfasen..
I en brännare från 07 har dom säkert.gjort sitt :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
cy_berg
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:07

Re: Rök går "bakåt" genom brännare och skruv

Inlägg av cy_berg »

Stegatorparn skrev:Skulle kunna vara tätt i det lilla luftröret, som skapar övertryck i skruven.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=11&t=11638
Jag läste den tråden du länkade till och det låter väldigt intressant! Har du eller någon annan här inne information om var detta rör kan hittas just i en CTC Ecoflex-panna (för jag uppfattade det som att den där tråden rörde just Thermia-pannor)?
cy_berg
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:07

Re: Rök går "bakåt" genom brännare och skruv

Inlägg av cy_berg »

André skrev:Kan även va dax att köpa nya slussvingar/impeller, då kan de ryka in närsomhelst under eldningsfasen..
I en brännare från 07 har dom säkert.gjort sitt :wink:
Impellern är bytt för någon månad sedan, men det hjälpte inte...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Rök går "bakåt" genom brännare och skruv

Inlägg av Roli »

Gjordes själva slussens ytor rena då också eller monterades "bara" impellern?

Görs inte ytorna rena så är det snart samma visa igen, dvs dålig tätning....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rök går "bakåt" genom brännare och skruv

Inlägg av Stegatorparn »

cy_berg skrev:
Har du eller någon annan här inne information om var detta rör kan hittas just i en CTC Ecoflex-panna (för jag uppfattade det som att den där tråden rörde just Thermia-pannor)?
CTC Ecoflex-brännaren tillverkas av Ariterm och är likadan som deras Bequem-brännare, förutom att styrningen är flyttad till pannan.
Vad jag förstår får man ta bort primärring och primärluftrör för att komma åt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
cy_berg
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:07

Re: Rök går "bakåt" genom brännare och skruv

Inlägg av cy_berg »

Stort tack för infon! Jag ska montera ner allt senare i kväll och se om jag får ordning på det.

EDIT: Nu har jag monterat isär brännaren och hittade det lilla röret som går mellan fläktens "låda" och röret under där pelletsen matas in i brännarkoppen. Mycket riktigt var det HELT igensatt. Jag har nu rensat ut det helt, monterat tillbaka alla delar och startat igång pannan igen, så det ska bli mycket spännande att se om jag nu äntligen kan bli kvitt med bakdrags-problemet :)

Jag såg också att någon tipsade om att rengöra pannans delar med sådant medel man använder för att få rent glasskivor till kaminer, och det funkar väldigt bra. Mycket bra för att tvätta rent händerna också!

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen / Roli moderator
cy_berg
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:07

Re: Rök går "bakåt" genom brännare och skruv

Inlägg av cy_berg »

Nu har det gått ett antal dagar sedan jag rensade röret som nämnts tidigare i tråden, och INGEN rök som baksugs längre! Stort tack till er som bidragit i denna tråd, det är SÅ skönt att detta nu är löst :D
Skriv svar