Speedheater vs Spotheater?

Skriv svar
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Speedheater vs Spotheater?

Inlägg av Dave »

Hej.

Undrar om någon på forumet har testat någon av ovanstående? Har mailat Leif Arvidsson AB ( återförsäljare) om lite info och rekommendation.
Har en trappa ( inomhus) byggd -31 med massor av färglager och sedan har jag ett projekt (blä!) med fönsterrenovering...sådär en 20 fönster :shock:


http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Cata ... /6819.html
http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Cata ... /8712.html

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Speedheater vs Spotheater?

Inlägg av Honda »

Testat har jag inte men enligt http://swedishclassicboats.ning.com/pro ... peedheater
så fungerar den här http://www.clasohlson.com/se/Terrassv%C ... re/36-5169 tom bättre än båda två. Maxeffekten är dubbelt upp, den har ställbar effekt och priset är tiondedel.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Speedheater vs Spotheater?

Inlägg av Dave »

Inget alternativ då jag har kompisar som kört den snålvarianten, visst blir det billigare men helt värdelöst om du skall renovera 20 fönster eller skrapa fasaden och ¨då pratar vi arbets/användarvänlig och tillbehör.

Otympligt att hålla i och renovera trappor etc.Men tack för tipset ändå.

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Speedheater vs Spotheater?

Inlägg av rod02 »

Med handskrapa slipper man jobba extra till elen :-). Men jag vet inte om det lönar sig. Även om man slopar gymkortet. Här skall jag prova bits i borrsvängen. Kanske ett komplement till skruvdragaren när batteriet är slut.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Speedheater vs Spotheater?

Inlägg av micke_932 »

Jag tycker det funkar bra med värmepistol för 99 spänn och skrapa, värme tycker jag nog man ska ha med tanke på hur mycket det underlättar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Re: Speedheater vs Spotheater?

Inlägg av DavidU »

Har kört ett antal fönster med den Speedheater du länkar till, visst funkar det bra. Kittet var hur lätt som helst att få bort utan åverkan på rutorna. Det är några år sedan nu och jag vill minnas att jag ändå gick över till att använda en modell bättre varmluftspistol med finurliga munstycke. Ett enkelt sätt att skydda rutorna mot för hög värme är ju att klä ett par bitar masonite med alufolie.
Jag hade röstat på en bättre steglös varmluftspistol med bra munstycke, riktigt bra skrapor med olika stål.

Lycka till!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Speedheater vs Spotheater?

Inlägg av Dave »

Blev en Spotheater, skall testa på trappan till helgen sedan har jag två dörrar att ta hand om innan 20-fönster-testet.

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Speedheater vs Spotheater?

Inlägg av rod02 »

Nån som kollat vad elen kostar per timme? Säkert mindre än jag tror... Tänk på att den skall betalas med övrigt kontot.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Speedheater vs Spotheater?

Inlägg av Honda »

Effekten är 1000W = 1kW. På en timme drar den 1kW * 1h = 1kWh, eller i stort sätt försumbart i sammanhanget.

Lycka till med skrapandet, själv har jag 56 skrapade fönsterbågar i färskt minne så jag avundas inte dig...

Edit: Fixade till en extra nolla så att 100W blev 1000W=1kW. / Roli moderator
Edit: Ja där ser man... tack för det, det är alltid bäst då det är rätt!
Senast redigerad av Honda den tor 15 maj, 2014 16:35, redigerad totalt 1 gånger.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Speedheater vs Spotheater?

Inlägg av Abbe »

Fixade också mina fönster för inte allt för länge sedan...ett jäkla jobb. Om du ska ta bort allt kitt utan att förhoppningsvis paja för många rutor är speedheatern (ody tingestar, det finns fler!) kanon! För att ta bort färg och få det trärent är en varmluftspistol bättre...det blir ändå den mekaniska skrapningen som knäcker dig...! ;)

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Speedheater vs Spotheater?

Inlägg av Dave »

Har nu kört Spotheatern på trappan och del av murstocken, fördelen mot värmepistol är ff.a ljudet. Du slipper utblåsljudet som pistolen har och så är den snabbare eftersom du täcker en större yta med infran. Men som tidigare inlägg nämnt så slipper man inte skrapandet, men det blir lättare om man nu har en kvalitetsskrapa,sickel.
Nackdelen är att den inte når trånga utrymmen/vrår som te.x min svängda trappa har. När det gäller dörrar och fönster så är det suveränt effektiv eftersom du förflyttar infran och kan skrapa medans den jobbar på.

På mina fönster kommer det att vara hur bra som helst eftersom jag skall byta alla glas :shock: och kan bara köra på.

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar