köpa en bequem 15D på Blocket

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

köpa en bequem 15D på Blocket

Inlägg av henkek »

Hej jag skall nu i sommar gå från ved till pellets, och har fastnat för Bequem o har hittat flera 15D komplett med skruv för bra pris.
MEN....vid sökning på nätet på tex res-delar kommer nästan inga 15d upp, mest 15f och 20d?? Går.den under annat namn eller söker jag fel?
Sedan har jag en fråga till, måste man ha med något mer är skruven vid köp, ex temp givare till pannan.
Många frågor.....

Tack på förhand /Henke
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Re: köpa en bequem 15D på Blocket

Inlägg av P-sson »

Hej, vattentemp, rökgastemp och överhetningsskydd är det original mellan panna och brännare.
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: köpa en bequem 15D på Blocket

Inlägg av henkek »

Den skall koplas via överhettningsskyddet på pannan, så långt e jag med. Sedan behöver jag alltså panntempgivare & rökgastempgivare???
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: köpa en bequem 15D på Blocket

Inlägg av henkek »

Då bör man se till så att man får med de givarna.
Vart finns dessa att köpa annars?
/Henke
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: köpa en bequem 15D på Blocket

Inlägg av henkek »

Kommer jag kunna välja på/av tempen själv?
Nu på sommaren tänkte jag att det vore kanske bra att låta pannan gå ner ända till typ 50
Och sedan upp till 90. Eftersom jag har fristående acctank på 500l håller den ju värmen ca 3 dagar.
Skulle det fungera?
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: köpa en bequem 15D på Blocket

Inlägg av André »

15D å 20D är det bara luftslitsarna i koppen som skiljer, Jag har en 15D å kör mot acktank vilket jag antar att du ska göra oxå?
Då behöver man en längre kabel till tempgivaren som stoppas in under isoleringen på acktanken ca 30 cm från toppen, överhettningsskyddet på pannan å rökgastempgivaren i rökröret men den behövs inte å visar dessutom 25-30 gr fel samt att om man inte kommer ihåg att ta bort den kommer sotaren bryta sönder den :wink:
Är det bland dom tidigare 15D så kan man måsta köpa nytt chip för ca 500:- hos tex mrpellets så man får acktankstyrning samt att brännaren kan göra kallstarter, lätt bytt iaf då de sitter synligt under displayen :D

http://www.lohr.se
http://www.pelletsbutiken.com/sv/19-bequem
http://mrpellets.se
https://www.pelletsshopen.com/valkommen ... 151-1.aspx
http://www.pelletsbilen.se/hem.html
http://www.eldkraft.se
Där har du några butiker som har delar å är de en 15D så är det till den el 20D du ska kolla, 15D går uppdatera till 25 kW men då måste man byta koppen å 15 kW klara att köras på 17 kW som max..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: köpa en bequem 15D på Blocket

Inlägg av henkek »

Tack för mkt bra info! Jag kommer nog lägga in bilder o info på vad jag har för system när jag monterat.
Då tar jag gärna emot tips o synpunktet på allt, tex vet jag att jag ej har någon laddomat pumpen till acctanken går konstant...
/Henke
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: köpa en bequem 15D på Blocket

Inlägg av André »

Då bör du skaffa en laddomat/termiskventil som styrs av tex panntempen :wink:
Sen är det bara att justera in brännaren på 70-75% av pannans märkeffekt med ved så får du bästa verkningsgraden! Vad har du för panna?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: köpa en bequem 15D på Blocket

Inlägg av henkek »

Huset/pannan är från 85, det står bara Ctc elcombi på pannan.
Brännaren får jag till veckan så då blir det montage, behövs en elektriker eller fixar man allt själv?
Inget kablage är klippt utan bara urkopplat.
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: köpa en bequem 15D på Blocket

Inlägg av henkek »

Nu har jag läst på lite om laddomater och kommit fram till följande.
På min panna som är en ctc elcombi med som jag förstår inbygd vvb samt vatten till radiatorer som styrs via en manuel shunt. Brevid står en acctank på 500l som extra för radiatorerna, då bör jag ha laddomat 4030.
Låter detta rätt?
/Henke
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: köpa en bequem 15D på Blocket

Inlägg av Eldvin »

Inte bara elementen utan även varmvatten.Du värmer ju vattnet i pannan .Sen pumpar du över i acken.Sen pumpar den tillbaka igen.
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: köpa en bequem 15D på Blocket

Inlägg av henkek »

Precis där ser man, men då är det en laddomat 4030 jag bör satsa på?
En länk till den jag läst om

http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=laddomat%204030
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: köpa en bequem 15D på Blocket

Inlägg av danei »

Eller också skippar du tanken. Du vinner inget på den.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: köpa en bequem 15D på Blocket

Inlägg av André »

Då ska du skippa acktanken då du kör pellets, Men ska du elda ved bör du skaffa en 4030

Brännaren klarar du att koppla in själv, strömmen är vanlig stickkontakt sen brännarens tempgivare stoppar du in i befintligt dykrör på pannan alt bara under pannans isolering sedan koppla in överhettningsskyddet, Sen väljer du själv om du borrar hål i rökröret nära pannan för rökgastempgivaren..
Sen är de bara fram med hushållsvåg å mäta upp brännarens effekt genom att mata den manuellt från vågen :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: köpa en bequem 15D på Blocket

Inlägg av henkek »

Ok jag har ju vetiler till tanken så då stänger jag nog den.
Jag är sjukt taggad att köra igång när allt väl hämtas. Jag har väldigt litet pannrum hur pass brant vinkel på skruve kan man ha och kan man kapa den till mkt kortare.
Det är riktigt skoj att läsa tips o trix här på forat.
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
Skriv svar