Nyheter från NordBygg

Skriv svar
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Nyheter från NordBygg

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag var en sväng på nordbyggmässan. Passade på att kolla lite extra hos våra klassiska leverantörer av pannor etc.

Först passerade jag diverse värmepumpstillverkare där det mest verkade handla om varvtalsstyrning och modernare reglersystem. Kanske kunde en renässans för acktankar skönjas.

Först passerade jag Värmebaronen som gjorde ganska stort nummer av sin nya brännare. Jag passade på att titta in i röret och den automatiska askskrapan mm. Det jag inte riktigt förstod var varför skrapan skjuter askan rakt in i pelletsbromsen i framkant på röret? Tyvärr hade ingen där tid att hjälpa mig just då.

Hos Effecta så var nyheten lambdastyrning. Kompletten har utrustats med en sugande rökgasfläkt och en sond i rökröret. Exakt hur styrningen funkar vet jag inte - men man ställer ett CO2-värde i displayen som den ska reglera mot iaf. Man har även en ny sensor som mäter undertrycket i fallröret på brännaren och stänger av matningen till skruven om draget skulle gå under ett visst värde.

I övrigt (CTC mfl) så hittat jag inga direkta nyheter - men jag hade inte riktigt tid att gräva överallt heller. På vedsidan var många tillverkare representerade - men där är ju lambda std sedan länge.

Nån annan som såg nåt kul?
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Nyheter från NordBygg

Inlägg av Vednisse »

Har också kollat på VB's nya brännare (en granne var intresserad), om jag förstod det hela rätt så ska inte pelletsbromsen sitta där.....Försäljaren verkade dock inte ha full koll när man började ställa ingående frågor om brännaren.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Nyheter från NordBygg

Inlägg av Svenn Antenn »

Baxi hade lite nyheter med. Dom har kommit med uraskning med skrapa på sin brännare. Det såg väl inte så imponerande ut men det kanske funkar fin. Dom sa att det skulle gå att köra nån pall mellan uraskningarna. Dom hade även ny pelletspanna och ny vedpanna med lambda.

Jag kolla äver på focus pe-miljö. Det va nog en ordentlig tankevurpa. Jobbigare panna att sota har jag nog aldrig sett. Man fick lyfta upp 2 stora plåtar som va svintunga för att sota. Det är nog spännande i ett trångt pannrum.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Nyheter från NordBygg

Inlägg av nyman »

Ingen vet alltså riktigt hur Värmebaronens brännaruraskning fungerar fast brännaren funnits på marknaden ett år nu.
Uraskningen på eurofirebrännaren är alltså en skrapa. Borde bli bra om skrapan går hela vägen i brännarröret.
Blir en lång väg att skjuta skrapan så lite svårt att förstå hur de har löst den biten.

Fanns det inget nytt om Ulmas nya banbrytande prisbomb som enligt rykten ska bygga vidare på iderna bakom Altbergs EP18A?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Nyheter från NordBygg

Inlägg av Erik_73 »

Om man bortser från uraskningen på vb brännaren, har förbränningen förbättrats så man får ur mer energi ur pelletsen?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar