Porslinsäkring Vs Automatsäkring?

Skriv svar
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Porslinsäkring Vs Automatsäkring?

Inlägg av Dave »

Företaget jag jobbar på söker nya mer anpassade lokaler, eftersom jag är lokalansvarig är jag ganska inblandad i detta. Igår var vi och kollade på en lokal, samma fastighetsförvaltare som vi har idag.

Elen består av gamla porslinssäkringar och när jag tänker efter såg jag heller ingen jordfelsbrytare.
Fastighetsansvariga säger till mig , då jag påpekar detta, att det är bättre/säkrare med porslin då automaterna utgör en brandrisk :shock: Automatsäkringar skall, för att fungera optimalt, motioneras regelbundet, och hade jag kunnat välja hade jag bytt mina, som jag har hemma, mot porslin, säger förvaltaren till mig..... :?: :shock:

Det låter helt galet i mina öron då vi själva , i vårt hus bytte just för brandsäkerhet, förvisso är det många år sedan, har det kommit ny forskning? Eller kör de med mig för att slippa elrenovera?

Någon som kan ge mig ett proffesionellt svar?

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Porslinsäkring Vs Automatsäkring?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag föredrar också porslinssäkringar då dom är helt obrännbara och likaså centralen.
Koppar har en tendens att flyta med tiden och en lite dåligt åtdragen skruv kan medföra glapp i förbindningen, gnistbildning, värmeutveckling och till slut brand.
Mycket plast i moderna centraler som kanske inte underhåller brand men smälter ner och orsakar kortslutning. Jag har sett några sådana elcentraler.

Bara ett exempel jag hittade snabbt http://www.lansforsakringar.se/SiteColl ... traler.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Porslinsäkring Vs Automatsäkring?

Inlägg av danei »

Den enda fördelen med dvärgbrytare är att man inte står där och saknar rätt säkring den dagen man behöver den. Annars är porslinssäkringar bättre. Jordfelsbrytare är naturligtvis en fördel för elsäkerheten.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Porslinsäkring Vs Automatsäkring?

Inlägg av Dave »

Tusen tack för upplysningen, tur att man emellanåt skruvar åt plintskruvarna i skåpet.

Då får vi satsa på jordfelsbrytare (på jobbet alltså) och köra med porslin.

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Porslinsäkring Vs Automatsäkring?

Inlägg av FRS05 »

Jag som håller på och jobbar i produktionen tycker det är väldigt störande med porslinssäkringar. Det är rätt kämpigt att sitta och leta upp vilken porslinssäkring som är sönder när du har smällt någon. Det finns ju en hel del säkringsskåp och säkringar på stället där jag jobbar. Vi har ändå hyfsat nybyggt i alla fall och vi har en blandning av automat och porslin. Varför har jag ingen aning om men mig så går alla maskiner i alla fall på automatsäkringar. Min fråga är om ni inte har någon elektriker som brukar vara på ert ställe och fixa? Han borde du väl kunna få ett bra svar från.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Porslinsäkring Vs Automatsäkring?

Inlägg av Dave »

Tyvärr så är det via fastighetsförvaltaren en felanmälan går och nästan aldrig är det samma elektriker som kommer...annars är jag hustomten på jobbet och det mesta fixar vi själva, förutom elskåp, men en och annan armatur/uttag har jag installerat genom åren.

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Porslinsäkring Vs Automatsäkring?

Inlägg av perf »

Automatsäkringar fungerar normalt bra, framför allt om man väljer ett bra märke, till exempel Malmbergs. Fördelarna med porslinssäkringar är som nämnts att de är mer brandsäkra, men även att det är mycket enklare att byta ut en krånglande säkring.

Vill man vara ännu mera brandsäker ska man även hoppa över fasskenorna, eller i alla fall aldrig köra med kapade skenor eftersom det också är en brandrisk (kopparspån som kan leda ström).

Jordfelsbrytare är inte bara bra att ha, utan till och med ett krav i vissa typer av nya anläggningar, till exempel alla privatbostäder, jordbruk/trädgård eller våtutrymmen. Tänk på att gärna sektionera så att inte ett relativt harmlöst jordfel kan få dyrbara konsekvenser när hela anläggningen bryts. Hemma har jag en jfb till värmepannan, en till kyl/frys och en till resten. Samt ytterligare en jfb i en undercentral i ett uthus.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Skriv svar