Problem med CTC pellets-skruv

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
cy_berg
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:07

Problem med CTC pellets-skruv

Inlägg av cy_berg »

Jag har en CTC Ecoflex från 2006 som jag haft lite strul med på sistone, bland annat pelletsskruven. När jag fixat alla andra fel som uppstått, kvarstod ett problem med att jag fick upp "Pellets saknas" i tid och otid. Jah var kvar i pannrummet en stund, och det var missljud från skruven. Motorn går, men det hörs att något sitter fast inuti skruven, och den "slinter" liksom (själva skruven, inte motorn). Jag försökte montera isär den, men lyckas inte klura ut hur man kan dra ur hela skruven ur själv röret. Någon som vet hur man gör? Jag kollade på att köpa en ny skruv, men en skruv som är 2m lång verkade väldigt dyr (uppåt 7.000 kronor)

EDIT: Jag lyckades som sagt demontera hela skruven, det var inga problem. Jag tömde den på allt som var i den, men hittade inga konstigheter, inget som satt fast eller någon sten eller annat som smugit sin in. Jag ser inga skador på några delar, själva skruven är hel och ser inte direkt sliten eller skadad ut. Jag monterade ihop allt igen, satte tillbaka skruven på sin plats, och började fylla upp med pellets i i "vecko-förrådet", och satte igång pannan. Skruvmotorn går igång som den ska, och det börjar matas in pellets i skruven längst ner. Jag hällde bara över lite pellets för att se att skruven börjar mata som den ska. Väntade några minuter, hällde sedan på mer pellets, och stod sedan kvar i pannrummet för att se till att skruven matade upp tillräckligt med pellets för att det skulle börja trilla ner i brännarens övre del/sluss. Och, här är det skumma: Efter ett antal minuter så börjar det höras konstiga ljud inifrån skruven. Det liksom gnisslar till, och ibland låter det som någonting slinter på något sätt. Det "smäller" till i skruven, precis som att något är i vägen, men det är det bevisligen inte. Till slut börjar det rinna ner pellets, och då lämnar jag pannrummet.

Pannan går hela kvällen, där är varmvatten precis som det ska, men nu i morse hade den stannat p.g.a. "Pellets saknas". Jag kör igång den, efter att ha kollat att det inte är tomt i vecko-förrådet. Motorn till skruven går, men inga pellets åker ner i brännaren (man hör det tydligt eftersom det då rasslar i det där flexibla röret som går från skruven till brännaren). Skumt...trycker bort felmeddelandet "Pellets saknas" ett par gånger, och till slut hör jag pellets som åker ner i brännaren. Men, återigen hela tiden någon form av missljud ifrån skruven som jag aldrig hört innan vad jag kan minnas. Skruven rör sig, men som sagt med en massa skumma missljud. Det låter inte som något rent mekaniskt (t.ex. som det gör om ett lager håller på att ge sig) utan som om något hamnat snett inuti skruven, att det blir för mycket motstånd eller hur man ska säga. Är det någon som haft detta problem, eller kan klura ut vad som kan vara fel med skruven?!
Senast redigerad av cy_berg den tis 25 mar, 2014 10:05, redigerad totalt 1 gånger.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med CTC pellets-skruv

Inlägg av Eldvin »

Du lossar motorn ,sen sitter det två låskrokar i motor axeln som håller fast pellets skruven.Sen ska de va att dra ur den har jag för mig.
cy_berg
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:07

Re: Problem med CTC pellets-skruv

Inlägg av cy_berg »

Aha, trodde man kunde göra det utan att lossa motorn. Tack för snabbt svar! Ska testa i morgon :)
cy_berg
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:07

Re: Problem med CTC pellets-skruv

Inlägg av cy_berg »

Sådär, nu har jag plockat ner den där skruven i atomer. Det sitter en fäst-hake fastskruvad en bit innan motorn, och en nere vid botten på skruven. Lite svåra att komma åt, men det löste sig. Jag plockade isär allt, men inget verkar skadat när det gäller själva skruven. I botten och toppen ser man att det är en metallcylinder som skruven är "lindad" omkring, så att metallcylindern blir en kärna. Jag trodde det skulle se ut så i hela skruven, men det är bara de undre och övre ca. 20cm som är så. I det allra största delen är skruven utan "kärna", vilket gör skruven flexibel. Det är troligtvis det som gör att det låter lite inifrån röret ibland, att pellets lägger sig så att skruven böjer sig lite och tar i väggen på röret. Jag monterade ihop allt, satte tillbaka och pannan har gått i 4 timmar nu. So far, so good.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med CTC pellets-skruv

Inlägg av Eldvin »

Bara att köra på då.
cy_berg
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:07

Re: Problem med CTC pellets-skruv

Inlägg av cy_berg »

Fortfarande problem, har uppdaterat första inlägget.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Problem med CTC pellets-skruv

Inlägg av psau »

Varför gör du så, tråden blir ju helt I oordning?!?!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med CTC pellets-skruv

Inlägg av Stegatorparn »

Kan det vara något knas med växellådan?
Är du säker på att skruven går jämnt när det blir belastning på den.
En bild på skruvmotorn kan ju förklara vad det är för typ.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
cy_berg
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:07

Re: Problem med CTC pellets-skruv

Inlägg av cy_berg »

När jag körde igång allt och övervakade så tyckte jag att allt såg OK ut, att skruven verkligen gick jämnt hela tiden även vid belastning. Men, jag tror att jag måste kolla det igen. Jag får skyffla ur så mycket pellets som möjligt så att man hela tiden ser skruven i botten, och hälla på lite pellets i taget. Synd att inte plaströret är transparent, för det är väldigt svårt att se skruven samtidigt som du jobbar för fullt.

Återkommer med bild på motorn.
cy_berg
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:07

Re: Problem med CTC pellets-skruv

Inlägg av cy_berg »

I går monterade jag isär allt igen, dubbelkollade, och monterade tillbaka igen. Jag tror att jag av misstag lyckades trycka ihop skruven lite för mycket igår när jag monterade ihop allt från början. Det går att justera det genom att skjuta metallhylsan som motorn sitter monterar mot (en cylinder som träs utanpå plaströret) uppåt eller nedåt längs plaströret. Så, jag drog den uppåt för att få skruven spänd, eller kanske snarare i neutralt läge. Därefter satte jag igång allt igen, och nu har pannan snurrat ett dygn utan problem. Skumt, men nu verkar det heller inte vara några konstiga ljud inifrån skruven/röret.
Skriv svar