Pellets blir till spån

Skriv svar
Beldia
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 04 maj, 2010 20:09

Pellets blir till spån

Inlägg av Beldia »

Jag har köpt av skelleftekraft dom sista 5 åren pellets i småsäck. Men den sista leveransen var inte bra. När skruven drar upp pelletsen blir det mycket spån. Plastslangen från skruven ner till brännaren kan man inte se igenom p.g.a spån sen givaren i pelletsbrännaren fastnar det spån så den kallar inte på mer pellets så brännaren stannar p.g.a att det inte kommer någon pellets. Får öppna plastslangen o blåsa ren givaren ca varannan dag. Jag ringde skellefte kraft o dom skulle skicka en provpåse som jag skulle fylla, sen när dom har kollat vad som var fel så skulle dom höra av sig hur vi ska gå vidare. Vad tycker ni Ska jag leva med dom 6 pallarna som jag har i källaren och köra upp den och be att man får några extra pallar för besväret eller ska man be dom att ta tillbaka alltihop? Känns inte så kul att behöva lasta ut allt igenom källarfönstret igen. Min brännare Är en Janfire Flex A
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pellets blir till spån

Inlägg av Ulf Rasmusson »

"Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre" läs den tåden där pratar vi mycket om pelletskvalitet. Allt beror ju på vad du är beredd att stå ut med och lägga ned extra arbete och ha besvär med. Det blir lätt timmar och störningar av dålig pellets och det blir svårt att åka bort och lita på systemet. Blir det en godkänd reklamation, så får ju tillverkaren ta jobbet. Är pelletsen matt på ytan och lätt att ta itu mellan fingrarna?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets blir till spån

Inlägg av Icecap »

Pelletssensorns känslighet kan justeras så att lite damm inte utlöser den. Hur man gör står i manualerna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Pellets blir till spån

Inlägg av Erik_73 »

Be dom byta ut pelletsen, antagligen kommer dom att komma med ett erbjudande för att slippa ta tillbaka den och efter det får du avgöra om det är värt att ta det eller be dom byta, ske-kraft har haft jämn kvalitet på sin pellets, har gjort rökgasmätningar på ett flertal olika leveranser och aldrig behövt göra någon justering mellan olika sändningar, har dock haft en sändning där jag tyckte det blev mycket aska/sintring och blev kompanserad med att få 3pall och betala 2 för det
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Beldia
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 04 maj, 2010 20:09

Re: Pellets blir till spån

Inlägg av Beldia »

Ulf Rasmusson skrev:"Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre" läs den tåden där pratar vi mycket om pelletskvalitet. Allt beror ju på vad du är beredd att stå ut med och lägga ned extra arbete och ha besvär med. Det blir lätt timmar och störningar av dålig pellets och det blir svårt att åka bort och lita på systemet. Blir det en godkänd reklamation, så får ju tillverkaren ta jobbet. Är pelletsen matt på ytan och lätt att ta itu mellan fingrarna?

Ja den är inte lika hård som förut,och den delas lätt, och efter den har passerat skruven så är det mycket mer spån än normalt.
Beldia
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 04 maj, 2010 20:09

Re: Pellets blir till spån

Inlägg av Beldia »

Erik_73 skrev:Be dom byta ut pelletsen, antagligen kommer dom att komma med ett erbjudande för att slippa ta tillbaka den och efter det får du avgöra om det är värt att ta det eller be dom byta, ske-kraft har haft jämn kvalitet på sin pellets, har gjort rökgasmätningar på ett flertal olika leveranser och aldrig behövt göra någon justering mellan olika sändningar, har dock haft en sändning där jag tyckte det blev mycket aska/sintring och blev kompanserad med att få 3pall och betala 2 för det

Brännaren har fungerat 5 år utan bekymmer, problemen uppstod när jag fick sista sändningen av pellets.

Jag har alltid köpt av skellefteå kraft och det har alltid fungerat mycket bra. Pratade med deras kundtjänst, och dom skulle skicka en provpåse, sen skulle dom analysera och efter det skulle vi prata vidare
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Pellets blir till spån

Inlägg av Erik_73 »

Återkom gärna med info om hur dom hanterar ärendet och vad ni kommer fram till
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar