Hjälp att justera in laddomat "Albin LC2000"

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Bras-Olle
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 05 mar, 2014 23:50

Hjälp att justera in laddomat "Albin LC2000"

Inlägg av Bras-Olle »

Hej!

Har bott i detta hus i snart tre månader.
I pannrummet sitter en vedpanna Albin Effektiv 230 med 2x500 acktank. Kör med pelletsbrännare Iwabo Villa S1 i denna.

Sitter även en laddomat på väggen med märkningen "Albin LC2000". Trots mycket googlande så hittar jag ingenting om denna. Den har tre reglage:
ett huvudreglage som nås från utsidan
ett returreglage som sitter under kåpan, graderat 40-80
ett reglage som heter P-band, graderat 4-20.


Till denna finns två sensorer anslutna, se bild.
På ritningen nedan är cirkpumpen felvänd vid returen, dock ej i verkligheten.

Kan någon hjälpa mig att förstå mig på denna laddomat och få den rätt inställd?!

http://www.byggahus.se/forum/attachment ... 1394051135
http://www.byggahus.se/forum/attachment ... 1394051300
Albin Effektiv 230 med Iwabo Villa S1 pelletsbrännare. 2x500l acktankar. Rutinerad trädgårdsvedhuggare och braskamineldare men nybörjare på panneldning :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp att justera in laddomat "Albin LC2000"

Inlägg av Stegatorparn »

Har inte sett den styrningen tidigare.
Funktionen för en laddomat skall vara att styra returtemperaturen till pannan till lägst 60° för att förhindra kondensation och korrosion. Bägge sensorerna känner en returtemperatur, men jag gissar att temperaturen till pannan styrs av ratt 1.
P-bandet bestämmer temperaturskillnaden vid sensorn mellan helt öppen och helt stängd ventil.
Alltså säg att ratt 1 är inställd på 70° och ratt 2 på 10°, så går vattnet runt i pannan tills temperaturen blir 70°. Då börjar ventilen öppna lite mot acktanken. När temperaturen blir 75° vid sensorn är ventilen öppen till hälften och vid 80° går allt vatten från pannan till acktanken.
Ju mindre p-bandet är ju nervösare blir styrventilen och omvänt större p-band ger trögare ventil.
Vad sensorn närmast acktanken har för funktion är jag lite osäker på. Kan kanske stänga av pump eller brännare när sensorn känner inställd temperatur, förslagsvis 75°.
Står ju start på huvudratten, vilket kan tolkas som att pumpen startas vid uppnådd temperatur, men då borde en sensor sitta i pannan. Blir inte riktigt klok på den funktionen.
Du får väl prova dig fram och börja med att ställa in temperaturerna ovan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bras-Olle
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 05 mar, 2014 23:50

Re: Hjälp att justera in laddomat "Albin LC2000"

Inlägg av Bras-Olle »

Tack för svaret!
Ställde ratt 2 (p-band) på 10 (stod på 4).
Ratt 2 stod på 40 och när jag skruvade upp den så klickade ett relä till vid ca 70 och shunten vid returen stängde.
Antar att den började köra vattnet i en slinga runt pannan då för att höja temperaturen.
Kan huvudvredet vara den övre gränsen då den också stänger för att inte leda över alltför varmt vatten till ackarna?
Tyvärr har brännaren en egen termostat, som sitter direkt på pannan och styrs inte alls från laddomaten.
Med den befintliga inställningen så gav 75 grader i pannan ca 60 grader i ackarna.
Albin Effektiv 230 med Iwabo Villa S1 pelletsbrännare. 2x500l acktankar. Rutinerad trädgårdsvedhuggare och braskamineldare men nybörjare på panneldning :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp att justera in laddomat "Albin LC2000"

Inlägg av Stegatorparn »

Är det någon styrning på laddningspumpen, vad startar och stoppar den?
Vad händer när du vrider på huvudvredet och det är 75° i pannan?
Försök att klura ut vad huvudvredet styr?

Känns inte rätt att inställd temperatur skulle begränsa laddningen.
Risken finns ju då att pannan istället kommer i kokning om inte värmen har någonstans att ta vägen.

Panna med laddomat och acktankar är avsedd för vedeldning och skall fungera oavsett om värmen kommer från ved eller pelletsbrännare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bras-Olle
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 05 mar, 2014 23:50

Re: Hjälp att justera in laddomat "Albin LC2000"

Inlägg av Bras-Olle »

Laddpumpen har kontinuerlig spänning. Testade huvudvredet och sänkte det från 95. Vid 75, som även var pannans aktuella temp, så stängde shunten laddningen då också.
Albin Effektiv 230 med Iwabo Villa S1 pelletsbrännare. 2x500l acktankar. Rutinerad trädgårdsvedhuggare och braskamineldare men nybörjare på panneldning :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp att justera in laddomat "Albin LC2000"

Inlägg av Stegatorparn »

En lite onödig funktion kan jag tycka.

Bra om du kan koppla så att laddpumpen bara går när brännaren är i drift.
Antingen direkt på brännarens drifttermostat om det är en pump som drar 20-40W eller via relä.

Huvudratten kan du ställa på 70 - 75° och brännaren bör stoppa vid 80 - 85°.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar