Spånfälla vid bulktankning

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av rod02 »

Vad tror ni lev säger om egen spånfälla vid bulktankning? Ett perforerat rör kopplat till dammsugare eller dyl. Nära inloppet till förrådet. Kanske dumt att alla har en, men det är ju som det är. Jag är nyfiken på hur mycket spån det blir mellan förrådet och nån meter tillbaka i slangen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av danei »

Efter bukkopplingen är det ditt ansvar, så det är nog upp till dig.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Med tanke på vad man siktar ifrån på en 3 tons leverans dvs vad som ligger i botten på förrådet så tror jag att en dammsugning i detta skede inte skulle ge någon bra reningsgrad. Under åren har det under vissa tillfällen varit så mycket att man kan fylla en skottkärra och mer, så man måste angripa att leveransen levererar ren pellets och inte orsakar spån vid lossningen. Bilarna skulle dammsuga pelletsen under lossning så sker utomlands. Kör sedan några år säckat då det inte gick att försvara bulk längre, utan idag häller jag säckarna i Pellistoret och kör som om jag hade bulk. Matar brännare via två skruvar dvs ca 4 m och jag har idag ingen spån/damm alls i nedfallsslangen och ingen spån i pannan som brännaren blåst iväg, så mina skruvar ger ingen spån. Med bulk var det katastrof ibland mer finfraktion än vanlig pellets. Rasbranterna hade en sådan stor vinkel att man inte trodde det var sant. Nu behöver jag bara knacka lite på duken så rasar allt.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av rod02 »

Kom att tänka på att pelletsen blåses in. Kanske inte så lätt att suga då. Men trycket kanske kan utnyttjas.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av thomasx »

Rent spontant så låter det som att tryck och flöde för inblåsningen kommer försvinna vid perforeringen och flödet av pellets avstanna åsså får du problem med fyllningen.

Eller är detta en vedertagen variant som fungerar? Finns nån info om det på nätet?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av FRS05 »

Men hur gör pelletsanläggningarna för att bli av med spånet? Derome som ligger här i närområdet har installerat någon sikt som som skilja ur all smul och finfraktion. Borde det inte gå att ta inspiration utifrån hur de gör?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av thomasx »

Att separera ut spån från pellets är nog inget större problem i sig, egentligen, den typen av separering förekommer ju i många olika sammanhang, alltifrån mynt på banker till jord och sten. Kruxet här är nog dels att göra en enkel hemmalösning men framförallt att kombinera separeringen med själva bulkfyllningen vilket nog kan bli klurigt. Enklare då att separera när pelletsen tas ut ur förrådet tror jag.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
maggen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 18:56
Ort: Kussjö

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av maggen »

Är det verkligen så mycket problem med spån? Jag har aldrig rengjort min silo och det har passerat ca 45ton. Kan inte säga att brännaren har några problem heller, den gick nu senast 1 månad utan något som helst ingrepp.
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av psau »

Problemet är egentligen inte spånet i sig det innehåller ju oxå energi och brinner fint det med.

Problemet är snarare folks anläggningar som inte hanterar annat än helt ren pellets, lägger man lite energi på att se till att man har en anläggning som kan hantera pellets i alla sina fraktioner så har man sällan problem.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av rod02 »

Har inte alla brännare fläkt? Jag förstår inte att vissa lyckas få spånet att stanna i eldhärden. I min brännare blåser det bara förbi. Det brinner upp och ger energi, men magrar av eldhärden. Tex minskad startdos kan också ge problem. Rörbrännare är enkla, men är gjorda för pellets och inget annat.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo just det är problemet om man har en inmatning till brännaren från ovan att spånet och dammet blåser iväg och ligger obränt ända in i skorstenen. Jag har helt trävita spån i pannans ovandel och i skorstensröret, så jag får inget ur finfraktionen mer än mer underhåll. Finfraktionerna brinner inte på samma sätt utan ger en sotande förbränning och säkert för att de inte förgasas utan brinner ofullkomligt i eftervärmen av själva brännaren. En undermatad brännare där påfyllningen sker så att själva fyren är ett mottryck där är säkert förbränningen bättre. Men varför betala för spån då man köper pellets, då är det ju bättre att konstruera en brännare för spån och slippa en dyr tillverkning av pellets. Då kunde man gå till närmaste snickeri och få gratis sågspån i säck. Visserligen stora volymer men gratis! Jag har gjort tester med spån och hyvelspån från rikt-/planhyveln i öppna spisen och studerat hur det brinner och det är inte vad man tror att det skulle brinna våldsamt. Nej tvärtom en kvävande förbränning med mycket rök och sot. En annan aspekt är att det är mycket lätt att bli allergisk mot trädamm och och spån, vilket är en mycket otrevlig åkomma om man är nära trä ofta som tex vid pelletseldning. En hård blank, spån och dammfri pellets är vad man förväntar sig, då har man ju inga problem och behöver inte rensa och sila pelletsen. Den typen av pellets finns ju på marknaden och bara att välja bort de tillverkare som ger problem och välja de som har en bra pellets. Ingen utveckling kommer att ske på pelletsmarknaden om vi kosummenter tar på oss att använda en undermålig pellets och inte ställer krav. Under mina tio år som pelletseldare, så kan jag konstatera att pelletsen håller en sämre kvalitet idag än då jag började. Jag har provat det mesta som finns tillgängligt där jag bor och vet idag vad som fungerar för att slippa ligga i pannrummet och sikta pellets. Ett värre problem att komma till rätta med är pellets som ger askkaka som stänger av lufthålen och slår ut brännarinställningen. Samma sak där välj bort tillverkaren!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av thomasx »

Nej, jag har heller aldrig haft problem med spån trots mina dryga 50 ton. :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Får man det man vill ha (kvalitetspellets) för 1930 kr pallen (2266 kr/ton) varför skall man då ha problem! Nej spån och damm får andra ta hand om. Valet finns ju för alla!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av thomasx »

Vem levererar det för 1930:-/pallen?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
ATF
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 02 dec, 2009 17:48
Ort: mitt i Västergötland

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av ATF »

Har svårt att förstå problemet med spån.
Jag kört med pellets sen -93 men aldrig haft problem med spån, det har gått igenom både 10mm och 8mm.
Pelletsen har kommit från Säffle,Noeva ,St Enso ,Agrol och Derome dem har fungerat lika bra allihop.
Vad det var för fabrikat på pelletsen från Säffle vet jag tyvärr inte det var en lokal åkare som ibland hämtade i Säffle och ibland var han nere i Vaggeryd berodde lite på priset. Tyvärr har han slutat för han hade känsla för hur man blåste pellets vid bulklossning.
Focus-TMV V25 +EP-18 A1 -09
Stålrörs-skorsten Dia:160mm Höjd:9M
Dragbegr.KW SID 012
Tank:Strömsnäsbruk TS500 med 120l Fb
Shunt-auto VSE-2
Laddomat 10
Styrning: ADU100
Skriv svar