Spånfälla vid bulktankning

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av Icecap »

Nu har jag inte kört med bulk men för ett tag sedan ville jag ta bort det gamla expansionskärl från vinden. Det var packat in i en låda och den var fylld med spån. Och med spån menas allt från pulver/trämjöl till sågspån i storleken som från en handsåg.

Självklart fanns det enstaka stickor, träbitar, pappbitar och lite tjärpapp med i det hela - men jag diskriminera inte så var det brännbart och kunde ta sig genom matningen och brännaren fick det följa med.

Jag fick blanda i 25-30% pellets för att elden inte skulle släcka mellan doseringarna, sedan brann det helt fint. Självklart gick doseringstiden i taket (+50%) och den körde nog magert men VV fick jag och jag slapp att köra skiten till tippen.

Så en bra matning och dosering klarar spån alldeles utmärkt! Men är det mycket spån kommer doseringen att påverkas negativt varför jag aldrig skulle köra utan doseringsförråd om jag hade bulk.

Och utan att kunde bevisa det är min teori:
* Om man doserar med förrådsskruvan kommer den att köra ganska ofta men kort tid. Detta (om vi frånser flexet i en kärnlös skruv) kommer att fungerar som en mild skakning som får spånen att "bita sig fast" och orsaka valvbildning, lodräta raskanter osv.
* Med doseringsförråd kommer förrådsskruven att köra sällan men "mycket" per gång varför spån självklart gör som spån gör - men då det "skyfflas ut" så pass mycket per gång kommer valvbildningen inte att hinna stabilisera sig innan det dras ut.

Man behöver inte heller att köra skruven i evigheter för att "fylla den" om den går tom, den kör till doseringsförrådet är fullt. Självklart kan man behöva en stopp-timer på den så det inte bränns av om det blir tomt men en manuell "Kör till det finns pellets i doseringsförrådet"-knapp är knappast ett problem.

Så med ett doseringsförråd kan man undvika en hel del problem om man har bulk - men det kostar lite och tydligen är det lönt att installera och försöka spara - men en rimlig nödvändig kostnad för problemfri drift finns inte på tapeten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av Erik_73 »

Icecap har bildningen av valvbildning och lodräta raskanter nått att göra med hur stor rasvinkel man har på förådet?.....vad anser du vara optimal rasvinkel för att minimera dessa problem eller saknar det betydelse?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av danei »

Rasvinkeln kommer successivt att gå upp ju mer spån som ansamlas i branten. Om man har lutande botten så är inte tanken att det ska rasa där, utan glida ner. Det funkar om man har ett uttag längs med slutet på backen. Har man ett punktformat uttag så är risken stor att det blir ett "valv" runt utloppet.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av Erik_73 »

Danei är rasvinkeln på stupet ner till skruven rätt om man får ansamlingar som förändrar rasvinkeln succesivit eller menar du att det inte går att undvika att det blir valvbildning i ett stup ner till skruven?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av danei »

Jag har inte fått något valv i stupet, men när man fyller på i hålet blir det efter ett tag just bara ett smalt hål ovanför skruven som det tas pellets ifrån. Nu har jag byggt en kon runt skruven vilket medför att det tömmer bättre. Men det är mycket ösande med den nuvarande lösningen.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av Erik_73 »

Att du får ett smalt hål ovanför skruven vad tror du att det beror på då?.....att det är rätt utformat eller fel utformat eller att det inte går att få bättre?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av danei »

Att jag då körde med en punkt där jag tog ut pellets och ett plant golv. Det är en naturligt följd av den lösningen.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av Erik_73 »

Är det rätt eller fel utformat när det ser ut så?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Spånfälla vid bulktankning

Inlägg av danei »

Det beror väl på vad man vill uppnå. Vill man ha ett helt automatiskt system så ska man inte ha plan botten och enpunktsutttag. Men det maximerar volymen i förrådet.
Skriv svar